του Φρίξου Πασχαλίδη
Σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, κο Παναγιώτη Ξωχέλλη, μάθηση είναι η διαδικασία κατά την οποία το παιδί και ο έφηβος με την δική τους δραστηριότητα αποκτούν γνώσεις δεξιότητες και ικανότητες που βοηθούν στην προσωπική τους ανάπτυξη και στην ένταξη τους στο περιβάλλον. Η μάθηση και η απρόσκοπτη πρόσβαση σε αυτήν είναι σύμφωνα με τον χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφαίρετο δικαίωμα κάθε ανθρώπου. Σύμφωνα με το άρθρο 14 κάθε άνθρωπος ανεξαρτήτως καταγωγής, φύλου, εθνικότητας, θρησκευτικών πεποιθήσεων η κατάστασης της σωματικής του υγείας δικαιούται να λαμβάνει την απαραίτητη για την επιβίωσή του μόρφωση.
Από όλα τα παραπάνω καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η μάθηση στην πολύπλευρη ανάπτυξη του ανθρώπου και στην ολοκλήρωσή του ως άτομο αλλά και ως μέλος μιας οργανωμένης κοινωνίας. Στο άρθρο αυτό θα ασχοληθούμε με ένα συγκεκριμένο μοντέλο μάθησης που εφαρμόζεται στην Ισπανία και πιο συγκεκριμένα στην Καταλονία. Θα αναφερθούμε λοιπόν στο μοντέλο μάθησης που ακολουθείται στην ακαδημία εκπαίδευσης μελλοντικών αθλητών της Barcelona, τη γνωστή σε όλους μας Masia.
Η Λα Μασία ντε Καν Πλάνες, τις περισσότερες φορές συναντόμενη ως Λα Μασία (στα ελληνικά αγροικία) είναι το όνομα που έχει δοθεί στις προπονητικές εγκαταστάσεις της Μπαρτσελόνα και τις περισσότερες φορές χρησιμοποιείται ως όρος για την περιγραφή των ακαδημιών της Μπαρτσελόνα. Λειτουργεί εδώ και 42 χρόνια (20-12-1979) και δέχεται παιδιά γεμάτα δίψα όρεξη και πάθος για ποδόσφαιρο ηλικίας 6-12 ετών κυρίως από την περιφέρεια της Καταλονίας. Όσο μεγαλώνει η ηλικία οι υπεύθυνοι της ακαδημίας επιλέγουν να παίρνουν παίκτες και από την ευρύτερη περιοχή, από την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Κάθε χρόνο, περισσότερα από 1.000 παιδιά, ηλικίας από έξι έως οκτώ ετών, δοκιμάζονται για να μπουν στην ακαδημία ποδοσφαίρου -οι καλύτεροι 200 επιλέγονται.
Οι μαθητές-αθλητές μένουν στις εγκαταστάσεις της Masia και ακολουθούν πλήρες πρόγραμμα τόσο ακαδημαϊκής όσο και προπονητικής μορφής αναπτύσσοντας έτσι τον εαυτό τους ολοκληρωμένα τόσο σωματικά όσο και πνευματικά. Με συνεχή δέσμευση στην φιλοσοφία του συλλόγου «Mes que un club» (περισσότερο από μία ομάδα) οι υποψήφιοι αθλητές υποστηρίζονται τόσο από προπονητές στο γήπεδο όσο και από καθηγητές στην τάξη αλλά και ψυχολόγους. Όλοι λαμβάνουν συναισθηματική και ακαδημαϊκή εκπαίδευση, ψυχολογική φροντίδα και καθοδήγηση. Ακόμα και οι οικογένειες των αθλητών παρακολουθούν εκπαιδευτικά εργαστήρια σχετικά με την τεχνολογία και τα social media, τη διατροφή, τη διαχείριση του χρόνου και τις προσδοκίες που μπορούν να μοιραστούν και να καταλάβουν με το παιδί τους.
Κύριο μέλημα της ακαδημίας δεν είναι μόνο να δημιουργήσει σωστούς παίκτες αλλά πάνω απ’ όλα σωστούς ανθρώπους με αξίες. Η ποικιλομορφία είναι, επίσης, ένα κλειδί για αυτό το σχολείο που δρα ενεργά, ώστε να μην υπάρχει απομόνωση. Λαμβάνονται πολύ σοβαρά υπόψη τα έθιμα, οι θρησκείες αλλά και κάθε είδους ιδιαιτερότητα, ειδικά στην περίπτωση ξένων παικτών. Οι μικροί αθλητές έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ακόμα και μαθήματα που θα παρακολουθούσαν αν βρίσκονταν στην χώρα καταγωγής τους. Για παράδειγμα, ένας Έλληνας αθλητής έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει ακόμα και μαθήματα λογοτεχνίας ή αρχαίων ελληνικών!
Δικαιωματικά, επομένως, η Μπαρτσελόνα περηφανεύεται για το γεγονός ότι είναι η κάτοχος μιας από τις σπουδαιότερες ακαδημίες ποδοσφαίρου σε όλη την υφήλιο και σίγουρα αποτελεί πρότυπο προς μίμηση. Ένα μοναδικό σχολείο τόσο για τη ζωή όσο και για τον αθλητισμό.
Πηγές
Baxter, K. (2019, 5 17). FC Barcelona’s youth academy searches for soccer’s next Messi. Ανάκτηση 4 18, 2021, από Los Angeles |Times: https://www.latimes.com/sports/soccer/la-sp-barcelona-soccer-academy-20190517-story.html
La Masia: Μία αγροικία που παράγει ποδόσφαιρο. (2019, 12 26). Ανάκτηση 4 18, 2021, από Εφημερίδα Μακεδονία: https://www.makthes.gr/la-masia-mia-agroikia-poy-paragei-podosfairo-video-249694
Ξωχέλλης, Π. Δ. (2015). Εισαγωγή στην παιδαγωγική. Θεμελιώδη προβλήματα της παιδαγωγικής επιστήμης. Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη.