Συνέντευξη με τον επικεφαλής του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Ηπείρου (Europe Direct)

των μαθητών Ζάραγκα Θωμά, Σδράνη Ιάσονα, Πάνου Χρήστο και της μαθήτριας Φώτου Αικατερίνης

Στα μέσα Ιανουαρίου 2014, συναντήσαμε στο Γενικό Λύκειο Ανατολής τον κ. Δημήτριο Γκόλα, επικεφαλής του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Ηπείρου (Europe Direct), ο οποίος με χαρά δέχτηκε να μας παραχωρήσει συνέντευξη στο πλαίσιο των πολιτιστικών προγραμμάτων που υλοποιούνται στο σχολείο μας. Η συνέντευξη αυτή είναι απόρροια των αποριών μας, που δημιουργήθηκαν ύστερα από την ενημερωτική εκδήλωση (6 Δεκεμβρίου 2013) που πραγματοποίησε στο ΓΕ.Λ. Ανατολής το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Ηπείρου (Europe Direct).

Ανατολικός Παλμός: Το Europe Direct είναι μια υπηρεσία που έχει ως σκοπό τη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αν κάποιος έχει απορίες για την Ε.Ε. πώς ακριβώς μπορεί να βοηθηθεί και να επικοινωνήσει μαζί σας;

Δημήτριος Γκόλας: Το Europe Direct είναι μια υπηρεσία που βοηθάει να βρεθούν απαντήσεις σε θέματα σχετικά με την Ε.Ε. Δίνει δηλαδή συμβουλές για το πώς θα φτάσουμε στη πληροφορία, τα όργανα, στη νομοθεσία, στις πολιτικές, τα προγράμματα και τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Το Europe Direct είναι η πύλη στη πόλη μας για την Ε.Ε., είναι το κομμάτι που δίνει την Ευρωπαϊκή διάσταση στην πόλη μας και όχι μόνο, αλλά και σε όλη τη Περιφέρεια της Ηπείρου. Είναι το γραφείο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η προέκταση δηλαδή αυτών των γραφείων και αυτών των υπηρεσιών και αυτών των θεσμικών οργάνων της περιφέρειας της Ηπείρου.

Α.Π. Πόσα χρόνια λειτουργεί το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Ηπείρου και πώς έγινε ευρέως γνωστό; Τι υπηρεσίες προσφέρει; Ανταποκρίθηκαν αμέσως οι πολίτες;

Δ.Γ. Το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης δεν ξεκίνησε στην αρχή με τη μορφή που είναι τώρα. Ήταν μια υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που εντασσόταν στη πρωτοβουλία «Πρώτα οι πολίτες» και ξεκίνησε το 1996. Το 1998, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δημιούργησε ένα κέντρο κλήσεων, οπότε περάσαμε από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στις άμεσες κλήσεις μέσω τηλεφώνου που έδωσε και το όνομα Europe Direct. Από τότε όμως μέχρι το 2005, που ουσιαστικά άρχισε να δουλεύει, λειτούργησαν δύο κέντρα το Europe Info Points και τα Carrefour. Τα Carrefour είναι τα σταυροδρόμια αγροτικής πληροφόρησης. Τα μεν Info Points έδιναν πληροφορίες στον αστικό πληθυσμό. Oπότε μέχρι το 2005 που έχουμε την ένωση των δύο κέντρων σε ένα, το Europe Direct, λειτουργούσαν και τα δύο παράλληλα. Στα Γιάννενα λειτουργούσαν αυτά τα δύο κέντρα πληροφόρησης από το 1992. Η υπηρεσίες που προσέφεραν ήταν αντίστοιχες με τις σημερινές και ανάλογα με τις ανάγκες που υπήρχαν τότε. Τα πράγματα ήταν πολύ πιο δύσκολα γιατί δεν υπήρχε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και το κινητό τηλέφωνο. Έτσι, όταν οι πολίτες ήθελαν κάτι, έβρισκαν το δρόμο τους και ερχόντουσαν. Σιγά σιγά αυτό έγινε γνωστό και έτσι έρχονταν οι πολίτες για να ενημερωθούν για Ευρωπαϊκά Θέματα. Πολλές φορές ερχόντουσαν και για πράγματα τα οποία δεν άπτονται των Ευρωπαϊκών θεμάτων.

Α.Π. Δηλαδή τώρα με την τεχνολογική εξέλιξη φαίνεται ότι διευκολύνεται ο ρόλος σας στην ενημέρωση των πολιτών;

Δ. Γ. Και βέβαια, είναι πολύ απλό, κάποιος δεν χρειάζεται να έρθει αυτοπροσώπως στο γραφείο μπορεί να τηλεφωνήσει, μπορεί να αφήσει τα στοιχεία του ή το τηλέφωνό του. Μπορεί η ερώτηση να είναι απλή και να δοθεί άμεση απάντηση. Αν όμως είναι κάτι σύνθετο, μπορεί να καταγραφεί σε κάρτες τεκμηρίωσης που δίνουμε για τα ερωτήματα των πολιτών και πάνω σε αυτές δίνονται οι απαντήσεις. Διατηρούμε και στατιστικά στοιχεία με τις ερωταπαντήσεις. Υπάρχουν πολλοί και γρήγοροι τρόποι είτε με το τηλέφωνο, είτε με το email, είτε με τη φυσική παρουσία. Επίσης, μπορεί ο πολίτης να ενημερωθεί από διαδικτυακούς τόπους δεδομένης της εύκολης πρόσβασης στο διαδίκτυο σήμερα. Αν είναι όμως κάτι σύνθετο, σίγουρα μας επισκέπτονται ή μας τηλεφωνούν. Εάν δεν μπορέσουμε να δώσουμε εμείς τις απαντήσεις πρέπει να τις μεταφέρουμε προς την Αθήνα όπου υπάρχει το κέντρο τεκμηρίωσης και αν από εκεί δεν δοθεί απάντηση πρέπει να σταλθεί προς τις Βρυξέλλες. Οι απαντήσεις πρέπει να δοθούν στο χρονικό περιθώριο των 4 ημερών. Εάν το κέντρο στην Αθήνα δεν μπορεί να απαντήσει, τότε τα στέλνουμε εμείς στις Βρυξέλες στο κεντρικό σημείο του Europe Direct όπου δίνονται όλες οι απαντήσεις. Εκεί στέλνονται γραπτά και είναι καλύτερα έτσι γιατί και οι απαντήσεις που θα πάρουμε είναι γραπτές.

golas_interview_1

Α.Π. Στις εκδηλώσεις και τα σεμινάρια τι ακριβώς μπορεί να μάθει κανείς και πότε γίνονται; Υπάρχει κάποιο πρόγραμμα για φέτος;

Δ.Γ. Εκδηλώσεις πάντα γίνονται και πάντα υπάρχουν στο πρόγραμμα του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης. Υπάρχουν εκδηλώσεις που αφορούν ομάδες – στόχους, όπως τα σχολεία, μη κυβερνητικές οργανώσεις, αγρότες, νεολαία. Υπάρχουν και εκδηλώσεις για το ευρύ κοινό, οι οποίες επικεντρώνονται σε Ευρωπαϊκά θέματα και δίνουν τις πολιτικές και τις νέες εξελίξεις στην Ε.Ε.

Επίσης, τα προγράμματα είναι πάρα πολλά. Το Erasmus+, είναι ένα τελευταίο πρόγραμμα, τεράστιας αξίας, το οποίο έχει ενσωματώσει οτιδήποτε αφορά την εκπαίδευση και τον αθλητισμό. Για πρώτη φορά τα χρήματα είναι πάρα πολλά, έχει ορίζοντα μέχρι το 2020 και μπορεί να λάβει μέρος η πρωτοβάθμια, η δευτεροβάθμια και η τριτοβάθμια εκπαίδευση, συλλογικά είτε μεμονωμένοι καθηγητές. Χρηματοδοτείται με πάρα πολλά χρήματα και πάνω από όλα διπλασιάζει τον αριθμό των συμμετεχόντων. Μπορούμε να πληροφορηθούμε σχετικά, μέσα από δελτία τύπου που βγαίνουν στο site της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου το Κέντρο Ευρωπαϊκής πληροφόρησης δίνει μια μηνιαία αναφορά το τι ακριβώς θα κάνει. Ή στο σύνδεσμο του Europe Direct, μέσω Facebook. Υπάρχουν όμως και ημερομηνίες-σταθμοί, όπου γίνονται μεγάλες εκδηλώσεις, όπως η 9η Μαΐου, η μέρα της Ευρώπης.

Α.Π. Γιατί πιστεύετε ότι ένα Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης είναι χρήσιμο για μια πόλη όπως τα Ιωάννινα και πώς μπορεί ο πολίτης να βοηθηθεί από την ενημέρωση αυτή; Θεωρείτε πως είναι χρήσιμο;

Δ.Γ. Ένα κέντρο είναι χρήσιμο για μία πόλη, γιατί προσφέρει αρκετά πράγματα. Πάνω από όλα, τα άτομα που έχουν εκπαιδευτεί και βρίσκονται στο Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης μπορούν να βοηθήσουν και να δώσουν από τις βασικές υπηρεσίες μέχρι τις πιο εξειδικευμένες. Είναι χρήσιμο για τον πολίτη γιατί ξέρει ότι εκεί θα βρει την απάντηση στο ερώτημά του. Δεν είναι όμως μόνο τα προσωπικά ερωτήματα και οι απαντήσεις, αλλά και η διάθεση του Κέντρου να δώσει τις πολιτικές που εκφράζουν όλους τους πολίτες της Ευρώπης σε όλη την Ήπειρο. Είναι χρήσιμο γιατί μαθαίνει ο πολίτης πώς δουλεύει η Ε.Ε., πώς λαμβάνει τις αποφάσεις, πώς αυτές εφαρμόζονται και πώς προχωράμε μπροστά όλοι μαζί. Ο κάθε πολίτης μπορεί να βοηθηθεί με πολλούς τρόπους έχοντας από το πιο απλό έως το πιο σύνθετο ερώτημα. Επίσης οι υπηρεσίες που παρέχει το κέντρο είναι δωρεάν.

Α.Π. Είναι το μοναδικό κέντρο στη περιφέρεια της Ηπείρου; Κάποιος από μία άλλη πόλη της Ηπείρου πρέπει να έρθει στα Γιάννενα;

Δ.Γ. Σήμερα είναι πολύ εύκολο, μπορεί να πάρει τηλέφωνο ή μπορεί να στείλει ένα e-mail. Εκδηλώσεις όμως γίνονται σε όλη την Ήπειρο άρα ο κόσμος γνωρίζει το κέντρο και τις πολιτικές του.

Α.Π. Η επιλογή της πόλης των Ιωαννίνων ως έδρα του κέντρου είναι με βάση πληθυσμιακά κριτήρια;

Δ.Γ. Συνήθως δεν γίνεται με πληθυσμιακά κριτήρια. Για παράδειγμα εδώ στα Γιάννενα έχουμε ένα Τ.Ε.Ι., ένα πανεπιστήμιο. Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις που βγαίνουν από μία προκήρυξη. Επίσης, υπάρχει και ένας φορέας φιλοξενίας. Εδώ στα Γιάννενα είναι το επιμελητήριο. Μετά την προκήρυξη βλέπουμε τι ακριβώς υπάρχει στην πρόταση, ποια άτομα δουλεύουν εκεί μέσα, αν εγκρίνεται ή όχι. Άμα υπάρξουν περισσότερες προτάσεις, επιλέγεται η καλύτερη. Πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη τη μεγάλη φοιτητική κοινότητα του Πανεπιστημίου και των Τ.Ε.Ι., αλλά και το γεγονός ότι η πόλη των Ιωαννίνων έχει απλωθεί και έχει ξεφύγει από τα όρια των 120.000. Υπάρχουν επίσης μετανάστες από την Αλβανία και από άλλες χώρες.

Α.Π. Πιστεύετε πως όλοι οι πολίτες είναι πρόθυμοι να ενημερωθούν σχετικά με την Ε.Ε.; Αν όχι, γιατί;

Δ.Γ. Οι πολίτες όταν θέλουν κάτι για την Ε.Ε. βρίσκουν το δρόμο τους και παίρνουν την απάντηση που θέλουν. Είναι πρόθυμοι, γιατί υπάρχει προσέλευση στις εκδηλώσεις μας, ιδιαίτερα όταν υπάρχουν και κάποιοι κοινοτικοί, δηλαδή άτομα εξειδικευμένα, κάποιοι από τη διεύθυνση για το περιβάλλον, ή κάποιες επιτροπές από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.  Ο πολίτης θέλει να ακούσει ένα πολιτικό θέμα από πρώτο χέρι, και να ενταχθεί στη χώρα του. Επιπλέον, θέλει να ενημερωθεί για το περιβάλλον και την αλιεία. Θέλει να γνωρίζει για τα προγράμματα που τον αφορούν.

Υπάρχει ωστόσο, μια μερίδα που δεν θέλει να ακούσει και αυτό οφείλεται στη λανθασμένη εντύπωση ότι η Ε.Ε. φταίει για τη γενικότερη κατάσταση της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια. Σήμερα, πολλοί βλέπουν με ευρωσκεπτικισμό τα πράγματα, πολλοί θέλουν να τιμωρήσουν την Ε.Ε., επειδή φτάσαμε ως εδώ. Κατά την άποψη μου, και πιστεύω πως και πολλών άλλων, δε φτάσαμε εδώ, εξαιτίας της Ε.Ε., αλλά λόγω κακής διαχείρισης όλης αυτής της κατάστασης.

Α.Π. Τι είδους προβλήματα μπορεί να επιλύσει ένας πολίτης μέσω του Europe Direct;

Δ.Γ. Όπως είπαμε προηγουμένως μπορεί να λύσει προβλήματα που αφορούν την Ε.Ε. Δεν μπορεί να επιλύει μέσω του Europe Direct προσωπικά προβλήματα. Το Europe Direct δεν είναι υπηρεσία επίλυσης προβλημάτων. Όταν υπάρχουν προβλήματα μεταξύ των υπαλλήλων μιας υπηρεσίας και ενός πολίτη και εμπλέκονται ευρωπαϊκά χρήματα, τότε μπορεί να παρέμβει. Υπάρχουν πάρα πολλοί οργανισμοί όπως είναι ο SOLVIT που παρεμβαίνει για να διευκολύνει και να εξομαλύνει τις σχέσεις όσον αφορά το εμπόριο. Υπάρχει ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής, υπάρχει ο OLAF που είναι μια υπηρεσία καταπολέμησης του οικονομικού εγκλήματος. Το δρόμο μπορεί να δώσει το Europe Direct αρκεί ο πολίτης να κάνει τη καταγγελία. Δηλαδή αν κάποιος δε γνωρίζει πού να καταγγείλει, εμείς θα τον κατευθύνουμε. Μπορεί να δώσει την καταγγελία του προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τους Ευρωβουλευτές, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις Γενικές Διευθύνσεις αλλά όχι προς το Europe Direct. Δηλαδή στο Europe Direct, δεν είμαστε δικηγόροι ούτε συνήγοροι του πολίτη.

Α.Π. Δηλαδή εσείς τον καθοδηγείτε και αυτός μπορεί να κινηθεί νομικά, αν θίγεται;

Δ.Γ. Ακριβώς. Εμείς τον καθοδηγούμε στα συγκεκριμένα όργανα, παίρνει τις κατάλληλες απαντήσεις και από εκεί και πέρα αν κάποιος κινητοποιείται και δίνει λύση στο πρόβλημά του, τελειώνει το θέμα. Αν όμως κινείται νομικά, μπορεί να χρησιμοποιήσει την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για την επίλυση των προβλημάτων του. Επίσης η Ευρωπαϊκή νομοθεσία υπερισχύει της εθνικής νομοθεσίας. Υπάρχουν οι κανονισμοί, οι οδηγίες, τα μεταβατικά στάδια τα οποία δίνονται για να περάσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία στη τοπική.

Α.Π. Έχουν παρθεί πρωτοβουλίες από το Κέντρο με σκοπό τόσο την ενημέρωση των Ηπειρωτών για τους στόχους και τον προσανατολισμό της Ε.Ε. όσο και την εμπέδωση της Ευρωπαϊκής τους ταυτότητας; Αν ναι, κρίνετε ότι έχουν στεφθεί με επιτυχία;

Δ.Γ. Πρωτοβουλίες παίρνονται. Καταρχάς, το Κέντρο είναι ανοιχτό όλη την εβδομάδα, εκτός Σαββατοκύριακου, κατά τις πρωινές ώρες, όπως λειτουργεί μια δημόσια υπηρεσία. Εκεί δίνονται οι πρώτες υπηρεσίες οι οποίες δίνονται στο γραφείο, αλλά και στο e-mail και με το τηλέφωνο. Αυτές είναι οι βασικές υπηρεσίες για να γίνουν όλα αυτά που είπαμε. Για την ενημέρωση υπάρχει ο δικτυακός τόπος του κέντρου, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και άλλοι ιστότοποι οι οποίοι βρίσκονται και δίνουν απαραίτητες πληροφορίες. Στην Ελλάδα σήμερα, υπάρχουν 17 κέντρα Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης σε όλες τις περιφέρειες και κάνουμε την ίδια δουλειά. Μετά έχουμε και τα κέντρα Ευρωπαϊκής Δικτύωσης που δίνουν απαντήσεις σε προβληματισμούς. Άμεσα στέλνεται ηλεκτρονικό ενημερωτικό δελτίο, βγαίνει έντυπο υλικό, όπως αυτό που αφορούσε το Erasmus+, το Ευρωπαϊκό έτος πολιτών, την ημέρα της Ευρώπης, την ημέρα των Ευρωπαϊκών γλωσσών, οπότε ο κόσμος ενημερώνεται. Αυτό στέλνεται ηλεκτρονικά είτε μοιράζεται, είτε πηγαίνει σε φορείς, σε σχολεία, οπότε είναι εύκολο να εξελιχθεί. Μετά έχουμε διαφημιστικό υλικό που μπαίνει και στο διαδίκτυο και ο πολίτης παίρνει ακριβώς τις πληροφορίες που θέλει και τις χρησιμοποιεί όποτε θέλει. Υπάρχει οπτικοακουστικό υλικό π.χ. CD, DVD το οποίο διανέμεται προς ομάδες-στόχους ή στο διαδίκτυο. Από εκεί και πέρα, έχουμε τα Mέσα Eνημέρωσης, τα οποία βοηθούν, είτε εφημερίδες, είτε ραδιόφωνο. Το κέντρο εδώ, στην Ήπειρο έχει ραδιοφωνική εκπομπή κάθε μέρα στις 9 με 10 από τον ραδιοφωνικό σταθμό ΗΧΩ, άρα γίνεται προσπάθεια με πολλούς τρόπους για να γίνει γνωστό και να επηρεάσει, όχι για να καθοδηγήσει αλλά για να δώσει την πληροφόρηση που πρέπει. Μετά έχουμε την συμμετοχή του Kέντρου σε εκδηλώσεις, οι οποίες συνδιοργανώνονται. Και μετά έχουμε και τις δικές μας εκδηλώσεις που οργανώνουμε για ομάδες-στόχους αλλά και για το ευρύ κοινό. Το Kέντρο διοργανώνει εκδηλώσεις και στα σχολεία, όπως π.χ. στη Μηλιά Μετσόβου τα Πράμαντα κλπ.

Α.Π. Πρόσφατα έγινε μια εκδήλωση, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, όπου παρουσιάστηκαν Χριστουγεννιάτικα έθιμα διαφόρων χωρών – μελών της ΕΕ  και κάλαντα.

Δ.Γ. Πράγματι. Έγινε μια μεγάλη εκδήλωση που αφορούσε το ευρύ κοινό της πόλης σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου. Το σκεπτικό και των δύο φορέων ήταν να δώσουμε μία άλλη διάσταση στα Χριστούγεννα και ο τίτλος ήταν “Τα ήθη και τα έθιμα των 28 κρατών-μελών της ΕΕ”. Έγινε στην κεντρική πλατεία, εκεί είχαμε φαγητά και οτιδήποτε άλλο από τις χώρες αυτές που τα σχολεία εκπροσωπούσαν. Στην εκδήλωση πέρασαν σχεδόν όλα τα σχολεία της πόλης των Ιωαννίνων, γύρω από το λεκανοπέδιο, αλλά ήρθαν και κάποια σχολεία από άλλες πόλεις.

Α.Π. Το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Ηπείρου ανήκει στη δικαιοδοσία του Ελληνικού Κράτους ή αποτελεί παράρτημα της Ε.Ε.;

Δ.Γ. Το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης υπάγεται απευθείας στη Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας της Ε.Ε. Δεν έχει καμία σχέση με την Ελληνική Κυβέρνηση, χρηματοδοτείται και επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Υπάγεται στην Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας και ελέγχεται από αυτή και δεν μπορεί να προωθήσει πολιτικές κράτους ή της κάθε κυβέρνησης. Προωθεί μόνο τις πολιτικές της Ε.Ε. μέσα από τις αποφάσεις, οι οποίες παίρνονται στα θεσμικά όργανα. Άρα, δεν έχει καμία σχέση με το κράτος.

Α.Π. Το Europe Direct συνεργάζεται  και με άλλους φορείς; Και αν ναι, σε ποιους τομείς χρειάζεται η συνεργασία αυτή;

Δ.Γ. Συνεργάζεται με όλους τους φορείς, δεν λέει ποτέ σε κανέναν όχι. Συνεργάζεται με φορείς που θέλουν και έχουν να δώσουν κάτι τελείως διαφορετικό απ” αυτό που ισχύει. Παράδειγμα, θέλει να δώσει την ευρωπαϊκή διάσταση για το περιβάλλον, μια ομάδα η οποία είναι μη κυβερνητική και κάνει μια εκδήλωση. Αυτή η ομάδα μπορεί να έχει την ελληνική νομοθεσία, να έχει κάποια στιγμή οριοθετήσει την εκδήλωσή της, σε ποιους δηλαδή απευθύνεται και τι κάνει, αλλά να θέλει να δώσει και την Ευρωπαϊκή διάσταση, κατά πόσο η κοινοτική νομοθεσία και τα άλλα όργανα της Ε.Ε. παρεμβαίνουν και δημιουργούν θετικά αποτελέσματα. Γιατί συνήθως όλα αυτά που βλέπουμε, γίνονται είτε από την Επιτροπή είτε από το Κοινοβούλιο. Όλοι εργάζονται για το καλό των κατοίκων της Ένωσης και για την σύγκλιση μεταξύ των κρατών.

Α.Π. Πόσο χρήσιμο μπορεί να φανεί το συγκεκριμένο γραφείο σε κάποιον που θέλει να σπουδάσει ή να αναζητήσει εργασία στις χώρες τις Ε.Ε.;

Δ.Γ. Οι πολιτικές της Ε.Ε. δεν παρεμβαίνουν στο θέμα της εκπαίδευσης, όπως αυτή σήμερα είναι διαμορφωμένη στην Ελλάδα ή σε κάποια άλλη χώρα της Ε.Ε. Όμως, όπως είπαμε πριν για το Erasmus, η Ε.Ε. δίνει πάρα πολλά χρήματα με στόχο ανταλλαγές για επιμόρφωση και για χίλια δυο άλλα πράγματα. Δίνει τη δυνατότητα σπουδών ή εύρεσης εργασίας σε όλους τους πολίτες των κρατών-μελών της. Είναι λοιπόν χρήσιμο, διότι ενημερώνει για την  ειδική διαδικτυακή πύλη EURES, και το βιογραφικό EUROPASS. Για παράδειγμα, εάν κάποιος στη σημερινή εποχή ψάχνει για δουλειά, βάζει τα στοιχεία του, επιλέγει τη χώρα και βλέπει τι θέσεις εργασίας υπάρχουν. Ανάλογα με τα προσόντα που διαθέτει, ζητάει τη συγκεκριμένη εργασία και γίνεται η επιλογή. Αυτά ως προς την εργασία.

Μετά, η Γενική Διεύθυνση Πολιτισμού δίνει προγράμματα τα οποία μέσα από το γραφείο, προωθούνται και γίνονται γνωστά. Δουλειά του γραφείου είναι να διαχέει την πληροφόρηση, σε τέτοιο βαθμό στην περιφέρεια που εργάζεται, ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι να ξέρουν τι ακριβώς υπάρχει σε όλους τους τομείς, σε όλες τις Γενικές Διευθύνσεις.

Υπάρχουν πολλά Kέντρα Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης, είναι πάνω από 500 σε όλη την Ευρώπη. Εάν κάποιος ζητήσει να σπουδάσει σε μια συγκεκριμένη πόλη, τον κατευθύνουμε προς το συγκεκριμένο Κέντρο Πληροφόρησης, όπου μπορεί να ζητήσει περαιτέρω πληροφορίες για τα πανεπιστήμια και την περιοχή. Βέβαια, αρκετά χρήσιμες πληροφορίες υπάρχουν και στα ίδια τα πανεπιστήμια.

Α.Π. Είπατε, ότι εσείς στο κέντρο μπορείτε να απευθυνθείτε σε Κέντρα άλλων πόλεων, εάν κάποιος ενδιαφερόμενος θέλει να σπουδάσει εκεί. Δηλαδή υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των Κέντρων, δεν είναι απομονωμένα;

Δ.Γ. Μια φορά κάθε χρόνο γίνεται ένα γενικό meeting όλων των Κέντρων Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης. Τον περασμένο Οκτώβριο, αυτό το meeting έγινε στη Βουλγαρία, στη Σόφια. Συμμετείχαμε σε ομάδες εργασίας όπου είδαμε τις πολιτικές της Ε.Ε., ανταλλάξαμε απόψεις, κάναμε γνωριμίες με άλλα Κέντρα. Εμένα προσωπικά με ενδιαφέρουν τα Κέντρα που βρίσκονται γύρω μας (Ιταλία, Κροατία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Αυστρία κλπ). Αλλά βεβαίως και τα υπόλοιπα, γιατί πολλές φορές έχουμε κοινούς στόχους, όπως τα ισπανικά και τα ιταλικά Europe Direct. Σήμερα με το Facebook νομίζω πως είναι πολύ πιο εύκολο να δούμε τι ανεβάζει το κάθε Europe Direct, σε ποιους απευθύνεται κτλ. Πάνω από όλα, συνεργαζόμαστε.

Α.Π. Παρέχει έγκυρη πληροφόρηση για ευρωπαϊκά προγράμματα και ποια η σύνδεσή τους με το σύγχρονο ελληνικό σχολείο – υπάρχουν συγκεκριμένα ενδοσχολικά προγράμματα και αν ναι, ποια μορφή έχουν;

Δ.Γ. Η Ε.Ε. δεν μπορεί να παρέμβει στην κατάρτιση ενός προγράμματος στο ελληνικό σχολείο  Η Ε.Ε. έχει προγράμματα: Erasmus, Comenius και δίνει τέτοιου είδους ευκαιρίες. Αλλά τα προγράμματα του ελληνικού σχολείου είναι κατεύθυνση του Υπουργείου και δεν παρεμβαίνει, όπως δεν παρεμβαίνει και για την υγεία, που άπτεται της εθνικής κυβέρνησης.

Α.Π. Όσον αφορά εσάς, τι σας κίνησε το ενδιαφέρον να ασχοληθείτε με αυτό το επάγγελμα; Ποια τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα αυτής της θέσης; Σας ικανοποιεί;

Δ.Γ. Εγώ βρέθηκα στο φορέα Υποδοχής και Φιλοξενίας, ο οποίος ήταν και μια αναπτυξιακή εταιρία. Ασχολήθηκα με προγράμματα, τα οποία έδιναν χρήματα από το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο και το Υπουργείο Εργασίας. Επρόκειτο για προτάσεις κατάρτισης  και στον φορέα αυτό, υπήρχε και το Κέντρο Αγροτικής Πληροφόρησης, οπότε κάποια στιγμή πέρασα από το ένα στο άλλο και μετά πέρασα στο Europe Direct. Πλεονεκτήματα έχει πάρα πολλά. Έχει συνεχή επιμόρφωση, ταξίδια, καινούριες προκλήσεις. Πρέπει να διαβάζεις, να είσαι ενημερωμένος πάνω στα ζητήματα. Όλα αυτά είναι μέσα στο πλαίσιο της δουλειάς. Τώρα, γενικότερα η θέση είναι ευχάριστη, γιατί έρχεσαι σε επαφή με τον κόσμο, γνωρίζεις τι θέλει, προσπαθείς να βοηθήσεις. Αυτό είναι που περισσότερο με ικανοποιεί.

Α.Π. Χρειάστηκε κάποια επιπλέον κατάρτιση πάνω στο αντικείμενο; Εσείς τι έχετε σπουδάσει;

Δ.Γ. Έχω σπουδάσει Φιλοσοφική. Έχω τελειώσει το φιλολογικό τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Τίποτε περισσότερο, ούτε μεταπτυχιακό, ούτε διδακτορικό. Ξεκίνησα να εργάζομαι αμέσως, οπότε έκανα τα Προγράμματα Κατάρτισης στο Europe Direct. Κατάρτιση βέβαια χρειάζεται πάντα για να είσαι μέσα στα πράγματα κι αυτό γίνεται με τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά και την προσωπική συμβολή. Το να διαβάζεις και να ενημερώνεσαι είναι ένα μέρος, το να πηγαίνεις όπου σε καλούν είναι το δεύτερο μέρος. Το να επιμορφώνεσαι και μέσα από την Ελλάδα και εκτός, το τρίτο. Άρα συνεχώς πρέπει να βρίσκεσαι σε εγρήγορση διαφορετικά δεν στέκεται ένα Κέντρο χωρίς ενημερωμένα στελέχη.

Α.Π. Σας ευχαριστούμε πολύ.

Δ.Γ. Κι εγώ.

Σχολιάστε

Top