Μάνδρα

ΑΠΟ: 5ο ΛΥΚΕΙΟ ΝΙΚΑΙΑΣ - Μάι• 19•18

General aerial view of a flooded area following flash floods in Mandra, West Attica, Greece

Έτσι «πνίγηκε» η Μάνδρα – Πως έγινε η τρίτη μεγαλύτερη καταστροφή από πλημμύρες στην Αττική

Μια περιοχή που αφέθηκε να γίνει πεδίο πλουτισμού για ορισμένους και φτώχειας για άλλους, ενώ το παραλιακό της μέτωπο μετετράπη σε ζώνη ανενεργών ή βυθισμένων πλοίων.

ΧΕΙΜΑΡΡΟΣ ΤΑ ΛΑΘΗ !!!

ΠΟΤΑΜΙ ΟΙ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΕΣ!!!!

- Η καταστροφή στη δυτική Αττική με τους 23 νεκρούς είναι η τρίτη μεγαλύτερη καταστροφή στην Αττική – Τοπικό το φαινόμενο που προκάλεσε τις πλημμύρες στη Μάνδρα, τη Νέα Πέραμο και τη Μαγούλα – Ο κύριος όγκος της βροχής έπεσε στο βουνό – Από τις 03:00 έως τις 07:00 οι καταιγίδες που έφεραν την ανείπωτη εθνική τραγωδία

 

Μια ολόκληρη περιοχή κατεστραμμένη. Στη Μάνδρα, στη Μαγούλα, στη Νέα Πέραμο, οι κάτοικοι θρηνούν τους 23 νεκρούς. Δακρύζουν για τα σπίτια και το βιός που χάθηκαν. Η απόγνωση παντού. Μαζί και η οργή για το κακό που τους βρήκε.

Η πλημμύρα της Τετάρτης (15.11.2017) στη δυτική Αττική άφησε πίσω της 15 νεκρούς, κυρίως στη Μάνδρα, και ανυπολόγιστες καταστροφές. Το φαινόμενο ήταν τοπικό. Αλλά ήταν αρκετό για να προκαλέσει την τρίτη μεγαλύτερη καταστροφή από πλημμύρες στην Αττική, όσον αφορά στον αριθμό των θυμάτων. Είχαν προηγηθεί μεγάλη πλημμύρα στα δυτικά προάστια, στις 5 και 6 Νοεμβρίου 1961 και στην ίδια περιοχή στις 2 και 3 Νοεμβρίου 1977.

Οι εικόνες από drone αποκαλύπτουν την καταστροφή στη Μάνδρα

mandra35

mandra-drone-4

Και δεν είναι οι μόνες…

mandra_katastrofes_dyo

Το πόρισμα

Σωρεία λαθών και παραλείψεων, που οδήγησαν ουσιαστικά στην πολεοδόμηση της κοίτης του ρέματος Αγίας Αικατερίνης, πλήθος αυθαίρετων κατασκευών και ανεπάρκεια των υπαρχόντων αντιπλημμυρικών έργων διαπίστωσε στο προκαταρκτικό της πόρισμα για την πλημμύρα στη Μάνδρα η Γενική Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, Μαρία Παπασπύρου- Ζεντέλη.

Η ανεξάρτητη αρχή αποδίδει ευθύνες για την καθυστέρηση στην υλοποίηση των αντιπλημμυρικών έργων στο δασαρχείο Μεγάρων, που έπρεπε από το 2012 να έχει ολοκληρώσει τον χαρακτηρισμό των εκτάσεων στις οποίες σχεδιάζονται επεμβάσεις.

Το 25σέλιδο πόρισμα προέκυψε μετά από αυτοψίες κλιμακίου Επιθεωρητών και συναντήσεων με όλους τους εμπλεκόμενους στον πολεοδομικό σχεδιασμό και την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής. Μεταξύ άλλων αναφέρει:

-Το πρώτο σχέδιο πόλης της Μάνδρας εγκρίθηκε ήδη από το 1890. Με τροποποίηση του σχεδίου πόλης το 2003 (από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ) «και τα δύο ρέματα (Αγία Αικατερίνη, Σούρες) τα οποία προξενούσαν πλημμυρικά φαινόμενα εντάχθηκαν στον οικιστικό ιστό του δήμου», δηλαδή δομήθηκαν κανονικά.

Περαιτέρω, με την επέκταση του σχεδίου πόλης προς τα δυτικά που έγινε την ίδια χρονιά, προβλέφθηκε η οριοθέτηση του ρέματος Αγίας Αικατερίνης με ανεπαρκή τρόπο καθώς οι υπάρχοντες αγωγοί δεν επαρκούσαν για να παροχετευθεί το ρέμα.

-Προκειμένου να προχωρήσει το σχεδιαζόμενο έργο εκτροπής του ρέματος της Αγίας Αικατερίνης έπρεπε το δασαρχείο να αποφανθεί για τον χαρακτήρα των εκτάσεων όπου σχεδιάζονται παρεμβάσεις. Ο χαρακτηρισμός αυτός εκκρεμεί ήδη από το 2012 και δεν δόθηκε ποτέ. Μάλιστα το 2014 η υπηρεσία απάντησε ότι αρχειοθετεί το αίτημα, ενόψει της ανάρτησης των δασικών χαρτών.

-Η Αρχή ζήτησε από την τοπική πολεοδομία να ελέγξει τη νομιμότητα των κατασκευών που βρίσκονται επί του ρέματος Σουρών. Μετά από αυτοψία διαπιστώθηκε ότι ήταν παράνομο το αμαξοστάσιο- εργοτάξιο του δήμου Μάνδρας (κάτι που υποδείχθηκε ήδη από τις πρώτες ημέρες της καταστροφής), καθώς και βιομηχανικά κτίρια.

Οι αγωγοί που είχαν τοποθετηθεί για την παροχέτευση του νερού ήταν πλήρως ανεπαρκείς καθώς είχαν πολύ μικρή διατομή.

 

Τα συμπεράσματα

«Το συμβάν που έπληξε την περιοχή Μάνδρας, με βάση την ένταση και τις ζημίες που προξένησε αλλά και με βάση αφενός την κατάσταση των ρεμάτων (κατασκευές ,εργοτάξιο, ανεπαρκή τεχνικά κλπ) ειδικότερα του ρέματος Σούρες, (που σύμφωνα με μαρτυρίες) διατηρούνταν σταθερή και ουσιαστικά αναλλοίωτη από δεκαετίες, χωρίς να δημιουργηθούν παρόμοια προβλήματα και αφετέρου, την επί δεκαετίες χρήση της ΠΕΟΕΘ χωρίς ζημιές στο οδόστρωμα παρά μόνο τις συνήθεις λόγω χρήσης, μπορεί να θεωρηθεί και από τους Επιθεωρητές θεωρείται ως θεομηνία και ακραίο καιρικό φαινόμενο», αφέρει η Γενική Επιθεωρητής στα συμπεράσματα του πορίσματος.

«Ο χαρακτηρισμός του φαινομένου ως θεομηνία δεν δικαιολογεί κατ’ ουδένα τρόπο την έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων ορεινής υδρονομίας που μπορεί να μην έλυναν ριζικά το πρόβλημα αλλά θα μείωνε σημαντικά τις αρνητικές συνέπειες και θα καθιστούσε την κατάσταση περισσότερο ελέγξιμη. Η ανεξάρτητη αρχή προτείνει:

-Να προωθηθούν άμεσα στα έργα εκτροπής του χειμάρρου Αγίας Αικατερίνης και διευθέτησης του ρέματος Σούρες.

-Να καθαριστούν οι κοίτες των ρεμάτων και τα τεχνικά από τα φερτά υλικά και να εξασφαλιστεί η ροή του ρέματος με εργασίες από τα κατάντη προς τα ανάντη, τουλάχιστον όσον αφορά την βαθειά κοίτη του ρέματος και τα τεχνικά απορροής. -Να ελεγχθεί η νομιμότητα κατασκευής και των υπολοίπων κτιρίων, κατασκευών, εγκαταστάσεων που βρίσκονται μέσα στην βαθειά και την ευρεία κοίτη των ρεμάτων.

Όσον αφορά τα κτίρια εγκαταστάσεις που ελέγχθηκαν και για τα οποία διαπιστώθηκαν αυθαιρεσίες να προχωρήσουν οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

-Να μελετηθεί και να κατασκευαστεί άμεσα έργο εισόδου για τον αγωγό της οδού Κοροπούλη λαμβάνοντας άμεσα μέριμνα για τον προηγούμενο καθαρισμό του αγωγού και των επιφανειακών αστικών φρεατίων προσαγωγής ομβρίων.

-Να μελετηθεί και να προγραμματιστεί επειγόντως η εκτέλεση εργασιών ορεινής υδρονομίας, προκειμένου να ελεγχθούν κατά το δυνατόν ενδεχόμενα νέα πλημμυρικά συμβάντα.

-Να προγραμματιστεί μελέτη οδοποιίας για την παλαιά εθνική οδό με τα συνοδά υδραυλικά έργα που θα εξασφαλίζουν την υδραυλική επάρκεια και ενίσχυση της υφιστάμενης κοίτης του ρέματος Σούρες.

Το ότι στη Δυτική Αττική αθροίζονται οι παθογένειες, οι αδικίες και πλείστα όσα προβλήματα συναντώνται στο σύνολο της χώρας είναι πέρα για πέρα αληθές.

Περιγράφει μια ρεαλιστική συνθήκη που εδώ και δεκαετίες διακρίνεται από τη μετατροπή μιας ιστορικής περιοχής για τον εθνικό μας πολιτισμό σε μια ναρκοθετημένη στην κυριολεξία, άναρχα δομημένη και παρατημένη στο έλεος της τύχης της περιοχή.

Δυστυχώς, η πρωτοφανής πλημμύρα που έπληξε την περιοχή ήταν απλώς η αφορμή για την αποκάλυψη της εν λόγω κατάστασης. Γεγονός που ερμηνεύει με τον πλέον καταφανή τρόπο την αναγκαιότητα συνειδητοποίησης του μεγέθους των συνεπειών που προκαλεί η κλιματική αλλαγή στις σύγχρονες πόλεις, στον σχεδιασμό της λειτουργίας τους και στη δραστηριότητα των πολιτών, εν γένει.

Εντός αυτού του πλαισίου, δεν μπορεί να παραγνωρίζει κανείς ότι η περιοχή επιφορτίζεται με το 42% της βαριάς βιομηχανίας της χώρας μας, αφορμή μιας αδιαμφισβήτητα συστηματικής επιφόρτισης οικιστικού και πληθυσμιακού χαρακτήρα, χωρίς κανέναν κρατικό έλεγχο.

Αιτία συνολικής περιβαλλοντικής υποβάθμισης, που με τη σειρά της επιδείνωσε δραματικά την ποιότητα και τους όρους της καθημερινής ζωής των πολιτών της.

Η απουσία χωροταξικού και οικιστικού σχεδιασμού διέκρινε την κραυγαλέα απουσία της κρατικής πολιτικής.

Μια περιοχή που αφέθηκε να γίνει πεδίο πλουτισμού για ορισμένους και φτώχειας για άλλους, ενώ το παραλιακό της μέτωπο μετετράπη σε ζώνη ανενεργών ή βυθισμένων πλοίων.

Σήμερα, η ομαλοποίηση της οικονομικής κατάστασης στη χώρα μας υποχρεώνει την κεντρική εξουσία να σταθεί με ευαισθησία και θάρρος πάνω από το πρόβλημα αυτό, ενώ ταυτόχρονα επιβάλλει τον προγραμματισμό δράσεων που θα ανατάξουν τα επόμενα χρόνια την Αττική, δίνοντας νέα προοπτική στα παρηκμασμένα της δυτικά προάστια.

Η υποστήριξη του δημόσιου συμφέροντος, η προαγωγή του κοινωνικού οφέλους και η περιβαλλοντική προστασία απαιτούν όρια και φραγμούς στην ανεξέλεγκτη κερδοφορία της ελεύθερης αγοράς και γι’ αυτό στο νεοφιλελεύθερο πνεύμα χαρακτηρίζονται ως αντιαναπτυξιακοί παράγοντες

Σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση, η επιλογή της βιώσιμης ανάπτυξης ενσωματώνει στην ανάπτυξη, εκτός από οικονομικούς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες, αναγορεύοντας την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον στους τρεις ισότιμους πυλώνες κάθε αναπτυξιακής δραστηριότητας.

Δεν αρκεί να επαναλάβουμε ότι σήμερα δεν μπορεί να γίνεται ανεκτό συμπολίτες της χώρας μας να λογίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας, δεν μπορεί να συνεχίσει η Δυτική Αττική να παριστάνει την «πίσω αυλή» της πρωτεύουσας.

                                                                     Αγγελάκης Μάριος, Βατίδου Δέσποινα/ Β1

Top