Διαδίκτυο: Εθισμός, πρόληψη και τρόποι αντιμετώπισης

images

Αναμφισβήτητα η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση αλλά και την καθημερινή κοινωνική μας ζωή έχει κάνει την τεχνολογία μέρος της ζωής μας. Νύχτα-μέρα «αγκαλιά» με τον (υπολογιστή, τάμπλετ, κινητό) είναι όλο και περισσότερα παιδιά. Αυτό έχει ως σοβαρές συνέπειες στην κοινωνική τους ζωή και τη  ατομική τους κατάσταση. Σε σχετικές έρευνες ένα παιδί 12 χρονών απάντησε πως «αν μου πάρεις το κινητό, μου παίρνεις ένα κομμάτι του εαυτού μου». Το Διαδίκτυο όμως δεν κρύβει μόνο γοητεία, αλλά και κινδύνους.

Τι σημαίνει εθισμός στο Διαδίκτυο και ποια συμπτώματα παρουσιάζουν τα παιδιά;

Ένα άτομο ή παιδί το οποίο είναι εθισμένος στο διαδίκτυο τις περισσότερες φορές εμφανίζει τα ακόλουθα συμπτώματα:
● Εξιδανίκευση του μέσου. Ο χρήστης θεωρεί τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή το Διαδίκτυο το σημαντικότερο «κεφάλαιο» της καθημερινότητας του.
● Τροποποίηση της διάθεσης. Σε όσους εθίζονται στα ηλεκτρονικά παιχνίδια παρουσιάζεται αύξηση της παραγωγής του νευροδιαβιβαστή του εγκεφάλου ντοπαμίνη, η οποία συνδέεται με την ευχαρίστηση.
● Ανοχή. Το άτομο χρειάζεται σταδιακά όλο και περισσότερες ώρες χρήσης στα Μ.Μ.Ε ώστε να νιώθει ευχαρίστηση.
● Σύγκρουση. Ενώ το παιδί αισθάνεται ότι έχει πρόβλημα, δεν μπορεί να κάνει κάτι για να περιορίσει τη χρήση του κινητού, τάμπλετ κ.α.

Αρκετοί δεν γνωρίζουν πώς να αντιδράσουν όταν διαπιστώνουν ό,τι, αντί να χρησιμοποιούν τα παιδιά τους το διαδίκτυο για τις εργασίες του σχολείου ή για έρευνες, αυτά στέλνουν μηνύματα στους φίλους τους, παίζουν παιχνίδια ή μιλούν με αγνώστους. Αυτό συμβαίνει γιατί είναι εύκολο να κρύψεις τι κάνεις στο διαδίκτυο και επειδή η εξάρτηση από το διαδίκτυο ακόμη δεν έχει ευρέως αναγνωριστεί. Τα παιδιά και οι νέοι εύκολα μπορεί να εγκλωβιστούν σε διαδικτυακές δραστηριότητες όπως τα παιχνίδια με πολλούς παίκτες, chat  και άλλα.

Τι δεν πρέπει να κάνετε στο διαδίκτυο;

1) Τα άτομα που γνωρίζετε στο διαδίκτυο, δεν είναι πάντοτε αυτά που ισχυρίζονται ότι είναι. Μπορεί να σας λένε ψέματα, για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη σας.
2) Μην αποκαλύπτεται τους κωδικούς πρόσβασης (passwort) που χρησιμοποιεί.
3) Μην δίνετε τα προσωπικά σας στοιχεία, ούτε να αποκαλύπτετε σε άλλους χρήστες στο διαδίκτυο που αφορούν τους φίλους σας, την οικογένειά σας ή το σχολείο σας.

Προειδοποιητικά σημάδια-συμπτώματα που πρέπει να ανησυχήσουν οι γονείς:

● Το παιδί ασχολείται συνεχώς με το Διαδίκτυο ή με δραστηριότητες σχετικές με αυτό, παραμελώντας συχνά τις υποχρεώσεις του στο σπίτι ή στο σχολείο.
● Το παιδί ξεχνιέται συχνά στα Μ.Μ.Ε. και δεν έχει συναίσθηση του χρόνου που αναλώνει σε αυτόν.
● Προτιμά τα παιχνίδια στο διαδίκτυο, από το να συναντά φίλους, με αποτέλεσμα να απομονώνεται.
● Πέφτει η απόδοσή του στο σχολείο.
● Το Διαδίκτυο το απασχολεί ακόμα και την ώρα που τρώτε ή διαβάζει.
● Αντιδρά πολύ νευρικα-θυμωμένα ή επιθετικά όταν κάποιος το διακόπτει απο το παιχνίδι ή από τη συζήτηση που έχει online.
● Ξενυχτά συχνά για να μένει συνδεδεμένος,-η στο διαδίκτυο.
● Λέει συχνά «καλά, θα παίξω μόνο ένα λεπτό ακόμη».
● Δείχνει άγχος, ανησυχία, εξάρσεις θυμού ή βίας ή καταθλιπτική συμπεριφορά όταν δεν παίζει στο διαδίκτυο.

Επιπτώσεις που μπορεί να έχει το διαδίκτυο στο παιδί:

images1Όλα αυτά έχουν, όπως είναι επόμενο, σοβαρές επιπτώσεις σε διάφορους τομείς της λειτουργικότητας του ατόμου. Μειώνεται ο χρόνος που περνάει ο/η έφηβος/η με την οικογένειά του/της, περιορίζονται  τα χόμπι και οι κοινωνικές συναναστροφές του, αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης παχυσαρκίας, μυοσκελετικών προβλημάτων και οφθαλμικών παθήσεων λόγω των πολλών ωρών -ακινησίας- μπροστά στην οθόνη. Παράλληλη οι εθισμένοι στο διαδίκτυο νεαροί παραμελούν  τη σωματική τους υγιεινή, ενώ κάνουν πολλές απουσίες στο σχολείο με αποτέλεσμα ακόμη και να χάνουν τη σχολική χρονιά.

Δεν είναι ανάγκη, όμως, να φτάσουν τα πράγματα σε αυτά τα άκρα. Υπάρχουν προειδοποιητικά καμπανάκια και οι γονείς πρέπει να έχουν ανοικτά τα αφτιά τους, ώστε να τα ακούσουν. Αν οι γονείς δουν ότι οι σχολικές επιδόσεις του παιδιού πέφτουν χωρίς να υπάρχει άλλος λόγος εκτός από τη συνεχή ενασχόληση με τα Μ.Μ.Ε., αν καταλάβουν ότι το παιδί χάνει την κοινωνικότητά του και απομονώνεται, πρέπει να αντιδράσουν, να βρουν τρόπο διαχείρισης της κατάστασης, θέτοντας ένα Πλαίσιο, ώστε να απομακρύνουν τον/την έφηβο/η από τη μόνιμη ασχολία του με το διαδίκτυο.

Σοφία Καρατζίδου

Σχολιάστε

Top