Γνωριμία με τα παραδοσιακά μουσικά όργανα
-
Παιχνίδι στο διαδραστικό πίνακα της τάξης
πατήστε εδώ
-
Μια ξεχωριστή εμπειρία ζήσαμε στην τάξη μας, καθώς υποδεχτήκαμε τον κύριο Δημήτρη Ιωάννου, έναν έμπειρο χοροδιδάσκαλο, ο οποίος μας παρουσίασε τον μαγικό κόσμο των παραδοσιακών χορών.
Η συνάντηση ξεκίνησε με παιχνίδια ρυθμού, όπως ο αργός και ο γρήγορος ρυθμός.
Οι μικροί μαθητές προσπάθησαν να συντονίσουν τις κινήσεις τους, να διακρίνουν το δεξί από το αριστερό τους πόδι και να χτυπούν ρυθμικά παλαμάκια, ακολουθώντας το μέτρημα.
Στη συνέχεια, ακολούθησαν παιχνίδια χώρου και σχηματισμών, όπου τα παιδιά σχημάτισαν ημικύκλια, κύκλους, ευθείες και ζευγάρια. Η αίθουσα γέμισε με χαμόγελα και ενθουσιασμό, καθώς όλοι μαζί ενώθηκαν για να σχηματίσουν έναν μεγάλο κύκλο.
-
Στο τέλος της δραστηριότητας, οι μικροί μαθητές ευχαρίστησαν τον κύριο Ιωάννου και του χάρισαν μια καρτούλα με ευχές, ζωγραφιές και τα ονόματά τους, εκφράζοντας έτσι τη χαρά και την ευγνωμοσύνη τους.
Ήταν μια υπέροχη εμπειρία για όλους! Ανυπομονούμε για την επόμενη συνάντησή μας με τον κύριο Ιωάννου, για να συνεχίσουμε το όμορφο αυτό ταξίδι στην παράδοση!
Στο πλαίσιο της προσπάθειας να γνωρίσουμε τις παραδοσιακές γεύσεις και να έρθουμε σε επαφή με τον πλούτο της ελληνικής κουζίνας, συμμετείχαμε σε μια μοναδική μαγειρική δραστηριότητα. Με την πολύτιμη βοήθεια της κ. Μαρίας, ετοιμάσαμε πισία, μια παραδοσιακή συνταγή που μας ταξίδεψε πίσω στον χρόνο.
Τα παιδιά είχαν μπροστά τους πολύ απλά υλικά, όπως αλεύρι, νερό, μαγιά, αλάτι, ξύδι, λάδι και τα ανακάτεψαν για να γίνει μια μαλακή ζύμη. Την άφησαν σε ζεστό μέρος για να διπλασιαστεί.
Έπειτα, έπλασαν μικρά ζυμαράκια και τα γέμισαν με τυράκι. Στη συνέχεια έπρεπε να τηγανιστούν σε ελαιόλαδο και ήταν έτοιμα να τα απολαύσουν!
Η πιο ωραία στιγμή ήταν το παιχνίδι με το ζυμαράκι, αλλά και όταν τα πισία ήταν έτοιμα και τα παιδιά τα δοκίμασαν! Ήταν τόσο νόστιμα που όλοι χαμογελούσαν!
Ιδιαίτερες ευχαριστίες αξίζουν στην κ. Μαρία Απατσίδου, τη σχολική μας νοσηλεύτρια, για την μεγάλη της προθυμία να μας δείξει πως γίνονται τα πισία και να μας βοηθήσει να τα φτιάξουμε κι εμείς.
-
Η δραστηριότητα αυτή ήταν μέρος του eTwinning έργου μας, «My Sweet Home Country», που στόχο έχει να αναδείξει την πλούσια πολιτιστική μας κληρονομιά. Μέσα από τη δημιουργία παραδοσιακών συνταγών μαθαίνουμε την ιστορία και τις συνήθειες του τόπου μας και τις μοιραζόμαστε με τους συνεργάτες μας σε άλλες χώρες, προάγοντας τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα.
-
Η στολή των Ευζώνων είναι πολύ ξεχωριστή και έχει μεγάλη ιστορία! Τη φορούσαν οι ήρωες της Επανάστασης του 1821, όταν πολέμησαν για την ελευθερία της Ελλάδας. Γι’ αυτό και σήμερα είναι σύμβολο της πατρίδας μας.
Από τότε που δημιουργήθηκε το ελληνικό κράτος, η ευζωνική στολή έγινε η επίσημη εθνική φορεσιά. Οι Εύζωνες, που είναι οι στρατιώτες της Προεδρικής Φρουράς, τη φορούν με περηφάνια στις παρελάσεις και στις σημαντικές εκδηλώσεις.
Η στολή τους φτιάχνεται ολόκληρη στο χέρι και χρειάζεται πολύς χρόνος και μεγάλη τέχνη για να γίνει. Οι αξιωματικοί της Προεδρικής Φρουράς φοράνε λίγο διαφορετική στολή από τους υπόλοιπους Εύζωνες, αλλά τα βασικά της χαρακτηριστικά είναι ίδια. Είναι μια φορεσιά γεμάτη ιστορία και τιμή!
Η Προεδρική Φρουρά
κλικ στον σύνδεσμο https://www.presidency.gr/menu-pf-arxiki/
Ψηφιακή ξενάγηση στην Προεδρική Φρουρά
Βιντεάκι
-
Διαδραστικό παιχνίδι
Οι ανθρώπινες φιγούρες, τα καράβια, τα λουλούδια και τα πουλιά που κέντησαν και ύφαναν οι κοπελιές στα προικιά τους έγιναν ένα όμορφο παραμύθι.
Ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τα κεντήματα, τα λιθόγλυπτα και τα υφαντά της ελληνικής λαϊκής τέχνης. (Από τον εκδότη)
Διαβάζουμε ένα απόσπασμα του βιβλίου από το σχολικό Ανθολόγιο Α-Β τάξεων εδώ
Δημιουργήσαμε διακοσμητικά πιάτα εμπνευσμένα από το βιβλίο «Τα Ελληνάκια» της Ευγενίας Φακίνου, δίνοντας τους μοναδικά μοτίβα. Ζωγραφίσαμε mandala και κατασκευάσαμε τα δικά μας καδράκια με πολύχρωμα σχέδια.
Λαϊκή τέχνη και παράδοση
Παίξαμε διαδραστικά παιχνίδια
-
-
Ο «Μάρτης» είναι ένα αγαπημένο έθιμο που σηματοδοτεί τον ερχομό της Άνοιξης! Από την 1η έως τις 31 Μαρτίου, τα παιδιά φορούν στον καρπό τους ένα βραχιολάκι από κόκκινη και άσπρη κλωστή, το οποίο – σύμφωνα με την παράδοση – τα προστατεύει από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης.
Φέτος, οι μαθητές μας δημιούργησαν τα δικά τους Μαρτάκια με έναν ιδιαίτερο, παραδοσιακό τρόπο: χρησιμοποιώντας βελονάκι! Με υπομονή και δεξιοτεχνία, έμαθαν την τεχνική του πλεξίματος και έφτιαξαν μοναδικά βραχιολάκια, διατηρώντας ζωντανή μια παράδοση που έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα και διατηρείται σε όλο τον βαλκανικό χώρο.
-
Γνωρίζουμε τις παραδοσιακές φορεσιές της Ελλάδας και ανακαλύπτουμε πτυχές της πολιτιστικής μας κληρονομιάς!
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο, το οποίο παρουσιάζει εντυπωσιακές φορεσιές από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν πώς οι ενδυμασίες αυτές άλλαζαν από τόπο σε τόπο, αποκαλύπτοντας τις ιδιαίτερες επιρροές, τα χρώματα και τα μοτίβα κάθε περιοχής.
Παίξαμε διαδραστικά παιχνίδια και εντοπίσαμε τις διαφορές και τις ομοιότητες μεταξύ των φορεσιών
Μας δόθηκε η ευκαιρία να δοκιμάσουμε κι εμείς παραδοσιακές φορεσιές που μας παραχώρησε ο Μορφωτικός Σύλλογος Χρύσας-Τσάκων-Ροδωνιάς «Μαρία Μπελητάσιου».
Εφηβική – νεανική φορεσιά
Αποτελείται από την κουσούλα (άσπρο φόρεμα), την ποδιά, το γιλέκο, τις ναρακφίτσες που έμπαιναν στα χέρια, μαντίλι στο κεφάλι με λουλούδια και τα τσουράπια. Τις φορούσαν οι νέες κοπέλες του χωριού καθημερινά.
Γυναικεία φορεσιά
Αποτελείται από το φόρεμα, την ποδιά, λίρες στο λαιμό, μαντήλι με λουλούδι στο κεφάλι και χαμηλά παπούτσια. Για τις επίσημες εμφανίσεις φορούσαν φόρεμα από βελούδο ή σατέν ύφασμα σε διάφορα χρώματα όπως καφέ, μπλε και πράσινο.
Αντρική φορεσιά
Η ανδρική ενδυμασία είχε το φέσι, το γιλέκο, πουκαμίσα, το ζωνάρι, το παντελόνι, το μαντήλι, τα τσουράπια και τα παπούτσια.
Στη συνέχεια κατασκευάσαμε παραδοσιακές ποδιές με μοτίβα εμπνευσμένα από τις φορεσιές που είχαμε δει.
Μέσα από αυτή τη βιωματική προσέγγιση, τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι η παραδοσιακή ελληνική φορεσιά δεν ήταν απλώς ένα ένδυμα, αλλά μια αντανάκλαση της ιστορίας και των συνθηκών ζωής κάθε περιοχής.
Ευχαριστούμε θερμά τον Μορφωτικό Σύλλογο Χρύσας-Τσάκων-Ροδωνιάς «Μαρία Μπελητάσιου» για την πολύτιμη συνεισφορά του. Χάρη στη γενναιόδωρη παραχώρηση των φορεσιών, τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν την παράδοση με έναν βιωματικό και ξεχωριστό τρόπο.
-
-
Συζητήσαμε για την αξία της υφαντικής και γνωρίσαμε τον αργαλειό, ένα εργαλείο που χρησιμοποιούσαν οι γιαγιάδες μας για να δημιουργούν υπέροχα υφαντά. Η υφαντική και η κεντητική είναι δύο παραδοσιακές τέχνες που μεταφέρουν μοτίβα και ιστορίες από γενιά σε γενιά.
Σχεδιάσαμε μοτίβα στον διαδραστικό πίνακα της τάξης
Μεταφέραμε τα μοτίβα σε τετραγωνισμένο χαρτί
Χρησιμοποιώντας απλά υλικά, όπως χαρτόνι και κλωστές δημιουργήσαμε τα δικά μας μικρά υφαντά.
Χάρτινα χαλάκια με τετράγωνα μοτίβα
Μάθαμε να περνούμε κρόσσια στα υφαντά μας!
Προσπαθήσαμε να πλέξουμε με σύγχρονο τρόπο, χρησιμοποιώντας πλεκτομηχανή.
Ο ενθουσιασμός μας ήταν μεγάλος!
Τέλος, παρακολουθήσαμε ένα βιντεάκι: «Αθηνά και Αράχνη». Γνωρίσαμε τον μύθο της Αράχνης και το συμβολισμό του.
Όλες οι εργασίες μας παρουσιάστηκαν στους συνεργάτες του eTwinning έργου μας με το παρακάτω βίντεο
-