Κινητό στο σχολείο (μια πονεμένη ιστορία!)

κινητό στο σχολείο_3

Έρευνα από τους μαθητές:

Αφροδίτη Βιλαζεροπούλου,  Κωνσταντίνα Δογκούλη, Ιωάννα Κατίκη,

Ζωή Καρατάσου, Αλέξανδρο Ζοσιμίδη, Ελένη Ζορμπά (Γ1)

 

Κινητό στο σχολείο

(μια πονεμένη ιστορία!)

 

Η άποψή μας

κινητό στο σχολείο_4 Κατ’ αρχάς, να διευκρινίσουμε ότι εμείς οι μαθητές είμαστε αρκετά προβληματισμένοι σχετικά με τη χρήση του κινητού στο σχολείο. Από τη  μια οι κανονισμοί, από την άλλη η δικές μας ανάγκες. Συμφωνούμε πως η χρήση του κινητού στην αίθουσα που γίνεται μάθημα δεν μπορεί να επιτρέπεται, αφού μας αποσπά από το μάθημα, παρεμποδίζει την κατανόηση της ύλης και μειώνει την επίδοσή μας. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι εκτός αίθουσας το κινητό χρειάζεται, κυρίως για να έχουμε επικοινωνία με τους γονείς μας (π.χ. για συνεννόηση σχετικά με την ώρα που τελειώνουμε τα μαθήματα, για κάποιο σοβαρό θέμα ή όταν χάνουμε το λεωφορείο, γιατί πολλοί από μας έρχονται στο σχολείο από άλλα χωριά). Σύμφωνα με το σχολείο, όμως, αυτές οι περιπτώσεις δεν δικαιολογούν τη χρήση κινητού στον σχολικό χώρο, γιατί αν χρειαστεί να τηλεφωνήσουμε στο σπίτι, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το σταθερό τηλέφωνο του σχολείου. Επιπλέον, ο διευθυντής μας μάς έχει διαβεβαιώσει πως, αν συμβεί κάτι επείγον στο σπίτι και πρέπει να ενημερωθούμε, το καλύτερο και αποτελεσματικότερο είναι οι δικοί μας να τηλεφωνήσουν στο σχολείο και όχι σε μας… Το κινητό μας, αν υπάρχει, θα πρέπει να βρίσκεται στην τσάντα μας και πάντα απενεργοποιημένο.

 

Η νομοθεσία που ισχύει σήμερα

Εμείς, ψάξαμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε τους νόμους που ισχύουν, αλλά και τις τελευταίες εξελίξεις πάνω στο «φλέγον» αυτό θέμα. Έχουμε λοιπόν και λέμε: Σε ισχύ είναι η Υπουργική Απόφαση από το 2006 (Υ.Α.132328_Γ2_7-12-06) η οποία χαρακτηριστικά αναφέρει τα εξής:

Για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων σχετικά με τη χρήση κινητών τηλεφώνων από μαθητές και εκπαιδευτικούς στο χώρο του σχολείου:κινητό στο σχολείο_2

1. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου. Στην εξαιρετική περίπτωση που ο μαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο υποχρεούται, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του εντός του σχολικού χώρου, να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του. Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται: α) για τους μαθητές του Δημοτικού σχολείου σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 8 του άρθρου 13 του Π.Δ. 201/1998 (ΦΕΚ 161 Α΄). β) για τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τις προβλεπόμενες στο Π.Δ. 104/1979 (ΦΕΚ 23 Α΄) σχολικές κυρώσεις.

2. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν κατά την ώρα της διδασκαλίας να έχουν θέσει εκτός λειτουργίας τα κινητά τους τηλέφωνα. Παράλειψη του ανωτέρω καθήκοντος αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα, που εμπίπτει στην έννοια της περιπτώσεως στ) της παραγράφου 1 του άρθρου 107 του Ν. 2683/1999 (ΦΕΚ 19 Α΄).

Αυτά αναφέρει η εν λόγω απόφαση όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς. Η απόφαση αυτή συμπληρώθηκε το 2012 από τη νεότερη Υπουργική Απόφαση 100553-Γ2/4-9-2012, με τίτλο «Χρήση Ηλεκτρονικών Συσκευών», η οποία προβλέπει τα εξής:

1. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη συσκευή ή / και παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας δεδομένων εικόνας και ήχου (π.χ. ρολόι ή στυλό με κρυφή κάμερα) εντός του σχολικού χώρου.

2. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν κατά την ώρα της διδασκαλίας να έχουν θέσει εκτός λειτουργίας εκτός από τα κινητά τους τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη συσκευή που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας δεδομένων εικόνας και ήχου. Παράλειψη του ανωτέρω καθήκοντος αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα, που εμπίπτει στην έννοια της περιπτώσεως στ) της παραγράφου 1 του άρθρου 107 του Ν. 3528/2007 (ΦΕΚ 26 Α’).

(πηγή:http://internet-safety.sch.gr/index.php/articles/teach/item/192-mobsch)

 

Οι τελευταίες οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για τα κινητά

κινητό στο σχολείο_5

Το 2016 το υπουργείο Παιδείας, ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, έστειλε οδηγίες στα σχολεία της χώρας σχετικά με τα κινητά τηλέφωνα, τα tablet, τα laptop και τη χρήση τους. Οι οδηγίες αναφέρονται και στο θέμα της ανάρτησης των φωτογραφιών. Στις οδηγίες αυτές ορίζονται τα εξής:

1. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου.

2. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού χώρου. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του εκπαιδευτικού.

3. Οι εκπαιδευτικοί εκτός από τις διαθέσιμες από το σχολείο ηλεκτρονικές συσκευές (H/Y, laptop, tablet, διαδραστικούς πίνακες κ.τ.λ.), δύνανται να χρησιμοποιήσουν και το δικό τους προσωπικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και για τις ανάγκες αυτής αλλά και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα, τηρώντας τους κανόνες ασφάλειας και τις σχετικές διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και των εκπαιδευτικών (νόμοι 2472/1997(ΦΕΚ 50,τ.Α’/1997) και 3471/2006(ΦΕΚ 133/τ. Α’/2006).

4. κινητό στο σχολείο_1Τέλος, θα πρέπει να αποφεύγεται η ανάρτηση φωτογραφιών και βίντεο με μαθητές στους δικτυακούς τόπους των σχολικών μονάδων. Οι φωτογραφίες αποτελούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη διάταξη του άρθρου 2 στοιχ. α΄ του ν.2472/1997, στο μέτρο που από αυτές δύνανται να προσδιοριστούν, άμεσα ή έμμεσα, τα υποκείμενα των δεδομένων. Σύμφωνα με το άρθρο 5 του ίδιου νόμου, η επεξεργασία και κατά συνέπεια η ανάρτηση, η αποθήκευση σε ψηφιακά μέσα (πχ αναμνηστικού τύπου φωτογραφίες, βίντεο και δραστηριότητες της σχολικής ζωής) δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα επιτρέπεται μόνον όταν το υποκείμενο των δεδομένων (οι κηδεμόνες των μαθητριών-μαθητών) έχει δώσει τη συγκατάθεσή του. Πρότυπο έντυπο γονικής συναίνεσης όσον αφορά στη γονική συγκατάθεση πριν από την αποθήκευση σε ψηφιακά μέσα και την ανάρτηση, εικόνων και βίντεο με μαθητές στις ιστοσελίδες και ιστολόγια του σχολείου, καθώς και άλλο χρήσιμο υλικό που αφορά στην ασφάλεια των μαθητών στο διαδίκτυο και στην προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών μπορείτε να βρείτε στον ενημερωτικό κόμβο του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο».

(Πηγή: iefimerida.gr)

 

Η έρευνά μας στη Γ΄ Γυμνασίου

Αποφασίσαμε να μοιράσουμε ένα ανώνυμο ερωτηματολόγιο στα παιδιά της Γ΄ Γυμνασίου, για να εξετάσουμε τη στάση τους απέναντι στο κινητό τηλέφωνο. Σας παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα αυτής της μικρής έρευνας. Τα συμπεράσματα δικά σας.

  • Σε σύνολο 53 παιδιών της Γ΄ Γυμνασίου που απάντησαν στο ερωτηματολόγιό μας, οι 52 είπαν ότι έχουν δικό τους κινητό. Ο ένας και μοναδικός που δήλωσε ότι δεν έχει, είναι αγόρι (από το Γ1) και στην ερώτηση “για  ποιο λόγο δεν έχεις” απάντησε ότι “νιώθει εγκλωβισμένος με αυτό”.  Προχωρημένη απάντηση!..
  • Στην ερώτηση “για ποιο λόγο χρησιμοποιείς περισσότερο το κινητό σου”, οι περισσότεροι (33) απάντησαν ότι το χρησιμοποιούν για επικοινωνία με φίλους, 13 μόνο για διασκέδαση,  ενώ μόνο 7 για να επικοινωνούν με τους γονείς τους..!
  • Πολύ ενδιαφέρουσες ήταν οι απαντήσεις για τον χρόνο που αφιερώνουν καθημερινά στο κινητό. Μόνο ένας απάντησε “σχεδόν καθόλου”. Οι περισσότεροι (22) είπαν ότι ασχολούνται 3-5 ώρες (πότε διαβάζουν και παίζουν;) , 13 είπαν ότι ασχολούνται 6-9 ολόκληρες ώρες (κοιμούνται;;), 12 είπαν 1-2 ώρες, ενώ 3 ομολόγησαν ότι ασχολούνται ΟΛΗ τη μέρα!! Κάποιοι δεν απάντησαν… Γιατί άραγε;
  • Στην ερώτηση αν γνωρίζουν τις βλαβερές συνέπειες του κινητού στην υγεία των μαθητών, η συντριπτική πλειονότητα απάντησε καταφατικά. Ορισμένοι, μάλιστα, παραδέχτηκαν ότι “δεν τους απασχολεί” καθόλου το θέμα…
  • Οι περισσότεροι απάντησαν ότι προτιμούν να μεταφέρουν το κινητό στην τσέπη του παντελονιού ή του πουκαμίσου / μπουφάν τους, ενώ πολύ λίγοι (μόνο 4) είπαν ότι το έχουν στην τσάντα τους. Αυτοί που επιλέγουν να το έχουν πάνω τους, ας διαβάσουν τους κινδύνους από την ακτινοβολία στη στήλη της Υγείας.
  • Όσον αφορά την επίδραση του κινητού στην υγεία, οι περισσότεροι παραδεχτήκαμε ότι μετά τη χρήση του αισθανόμαστε συχνά έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης και κούραση, ενώ πολλές φορές (20) έχουμε πονοκέφαλο. Υπήρξαν, βέβαια, αρκετοί (15) που είπαν ότι δεν έχουν κανένα ιδιαίτερο σύμπτωμα. Όμως η έλλειψη συμπτωμάτων δεν σημαίνει ότι το σώμα μας είναι άτρωτο!
  • Ακόμη, ρωτήσαμε τα παιδιά πώς θα ένιωθαν αν αποχωρίζονταν το κινητό για μία εβδομάδα. Οι απαντήσεις ήταν μοιρασμένες: 24 παιδιά (περίπου οι μισοί) είπαν ότι θα ένιωθαν προβληματισμένοι ή και απομονωμένοι. Αρκετοί (23, ευτυχώς) είπαν ότι θα ένιωθαν ήρεμοι, “χαλαροί”, δε θα είχαν κανένα πρόβλημα. Λίγοι δήλωσαν “θα βαριόμουν” ή “θα ένιωθα αγχωμένος”.
  • Τέλος, στην ερώτηση “πώς πιστεύεις ότι επηρεάζονται οι κοινωνικές σου σχέσεις με το κινητό”,  οι περισσότεροι (28) θεωρούν ότι τις επηρεάζει θετικά, μόνο 10 ότι τις επηρεάζει αρνητικά, ενώ 15 είπαν “τίποτα από τα παραπάνω”. Παιδιά, οι πραγματικές κοινωνικές σχέσεις χρειάζονται πραγματικούς ανθρώπους!!

 

Σχολιάστε

Top