Χριστούγεννα χωρίς δώρα; Η αξία της προσφοράς, της φιλίας και της αλληλεγγύης

της Ζένιας Φιλιππακοπούλου

Τα Χριστούγεννα και γενικότερα οι γιορτές αποτελούν μια από τις ομορφότερες αν όχι την ομορφότερη περίοδο του χρόνου. Ως συνήθεια πια, τις γιορτές νιώθουμε την ανάγκη να μοιράσουμε λίγο περισσότερο από τις άλλες εποχές του χρόνου την αγάπη και την αλληλεγγύη όχι μόνο σε οικογενειακό και προσωπικό επίπεδο αλλά και σε κοινωνικό καθώς το αίσθημα της προσφοράς μας κυριεύει. Είτε είναι βοηθώντας έναν συνάνθρωπο μας ή αγοράζοντας ένα δώρο για ένα αγαπημένο πρόσωπο η ανάγκη για προσφορά είναι μεγάλη και απαραίτητη. Τι σημασία θα είχαν όμως οι γιορτές αν δεν υπήρχε η ανταλλαγή δώρων, ευχών και πράξεων αλληλεγγύης ανάμεσα στους ανθρώπους; Η προσφορά σε κάθε της μορφή αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι των εορτών και ειδικότερα των Χριστουγέννων. Δεν περιορίζεται μόνο στα υλικά αγαθά, αλλά εκφράζεται μέσα από μικρές, καθημερινές πράξεις καλοσύνης. Μια καλή κουβέντα, μια βοήθεια σε κάποιον που τη χρειάζεται, μια αγκαλιά σε έναν φίλο. Πολλές φορές, αυτά τα «αόρατα δώρα» έχουν πολύ μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε αντικείμενο. Τα Χριστούγεννα είναι μια περίοδος όπου συνειδητοποιούμε την σημασία τους και προσπαθούμε να συμπεριλάβουμε όλο και περισσότερα «αόρατα δώρα» στη καθημερινότητα μας μοιράζοντας αγάπη στους γύρω μας. Ιδιαίτερα τις ημέρες των γιορτών, πολλοί άνθρωποι βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Η προσφορά τότε αποκτά μεγαλύτερη σημασία, γιατί μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα κάποιου. Ένα γεύμα, ένα ζεστό ρούχο, λίγος χρόνος για να ακούσουμε κάποιον που νιώθει μόνος, είναι πράξεις που δεν κοστίζουν πολλά, αλλά έχουν ανεκτίμητη αξία. Μέσα από τέτοιες ενέργειες καλλιεργείται το αίσθημα της αλληλεγγύης και της αγάπης προς τους συνανθρώπους μας. Η προσφορά, όμως, δεν αφορά μόνο όσους έχουν ανάγκη. Ωφελεί και εκείνον που προσφέρει. Μας βοηθά να συνειδητοποιήσουμε πόσα έχουμε και να εκτιμήσουμε όσα θεωρούμε δεδομένα. Μας κάνει πιο ευαίσθητους αλλά και πιο υπεύθυνους. Μέσω αυτής της περιόδου είμαστε ευγνώμονες για την οικογένεια, την φιλία, την κοινωνική αλληλεγγύη, θεσμοί χωρίς τους οποίους οι γιορτές αλλά και γενικότερα η ζωή μας δεν θα είχε αξία. Είναι η στιγμή που συνειδητοποιούμε πόσο σημαντικό είναι να έχουμε δίπλα μας ανθρώπους που μας στηρίζουν και μας καταλαβαίνουν. Η ανταλλαγή ευχών, η παρέα και ο χρόνος που περνάμε μαζί αποτελούν πολύτιμα δώρα, που μένουν στην μνήμη μας για πάντα. Τελικά, τα Χριστούγεννα μας θυμίζουν ότι η αληθινή χαρά δεν βρίσκεται στο να λαμβάνουμε, αλλά στο να προσφέρουμε. Γιατί κάθε πράξη προσφοράς, όσο μικρή κι αν φαίνεται, έχει τη δύναμη να κάνει τις γιορτές πιο ουσιαστικές και τον κόσμο γύρω μας λίγο καλύτερο. Μέσα από την προσφορά μαθαίνουμε να νοιαζόμαστε πραγματικά για τους άλλους, να βλέπουμε πέρα από τον εαυτό μας και να κατανοούμε τις ανάγκες της κοινωνίας στην οποία ζούμε. Είναι μια αξία που δεν περιορίζεται μόνο στις ημέρες των γιορτών, αλλά μπορεί και πρέπει να μας συνοδεύει σε όλη μας τη ζωή.