Από την Σταματίνα Δασκολιά, φιλόλογο
Η προσευχή της δασκάλας
Οι στίχοι είναι από την «Προσευχή της δασκάλας», της Χιλιανής ποιήτριας GabrielaMistral, που πήρε το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1946.
Κύριε! Εσύ που δίδαξες, συγχώρα με που διδάσκω·
που φέρω το όνομα της δασκάλας,
που Εσύ έφερες όταν ήσουν στη Γη.
Δώσε μου την μοναδική αγάπη για το σχολειό μου·
που ούτε το κάψιμο της ομορφιάς να είναι ικανό
να κλέψει την τρυφεράδα μου απ’ όλες τις στιγμές.
Δάσκαλε, κάνε ακατάπαυστο τον ενθουσιασμό μου
και περαστική την απογοήτευση.
Βγάλε από μέσα μου αυτό τον ακάθαρτο πόθο
για δικαιοσύνη που εξακολουθεί να με ταράζει,
το γελοίο απομεινάρι της διαμαρτυρίας
που βγαίνει από μέσα μου όταν με πληγώνουν.
Να μην πονάει η αγνόηση και να μην θλίβομαι
για την λήθη αυτών που μας δίδαξαν.
Κάνε με να είμαι πιο μάνα από τις μάνες,
για να μπορέσω ν’ αγαπήσω
και να υπερασπίσω όπως αυτές,
αυτό που δεν είναι σάρκα της σάρκας μου.
Βόηθά με να πετύχω να κάνω για καθένα
απ’ τα παιδιά μου τον στίχο μου τέλειο
και να σου αφήσω αυτή την άφωνη,
την πιο δυνατή μου μελωδία,
για όταν τα χείλη μου δεν θα τραγουδούν πια.
Δείξε μου τη δύναμη του Ευαγγελίου σου έγκαιρα,
για να μην εγκαταλείψω τη μάχη της κάθε μέρας
και της κάθε ώρας γι αυτό.
Βάλε στο δημοκρατικό σχολειό μου,
τη λάμψη που σκορπίζεται
από το τρέξιμο των ξυπόλυτων παιδιών.
Κάνε με δυνατή,
ακόμα και στη γυναικεία αδυναμία μου
και στη γυναικεία φτώχεια μου·
κάνε με αδιάφορη για ότι μπορεί
να μην είναι αγνό,
για κάθε πίεση που δεν είναι
της θερμής θέλησής σου στη ζωή μου.
Φίλε, συντρόφεψέ με! Στήριξέ με!
Πολλές φορές δεν θα έχω άλλο
από Σένα στο πλευρό μου.
Όταν το δίδαγμά μου θα είναι πιο αγνό
και πιο θερμή η αλήθεια μου,
θα παραμείνω χωρίς τα εγκόσμια·
αλλά Εσύ τότε θα με κυβερνήσεις
ενάντια στην καρδιά σου,
που γνώρισε αρκετά
τη μοναξιά και την αδυναμία.
Δεν θ’ αναζητήσω παρά
στη ματιά σου τη γλυκύτητα της αποδοχής.
Δώσε μου απλότητα και βάθος·
λύτρωσέ με απ’ το να είμαι
περίπλοκη ή κοινότυπη στο καθημερινό μου μάθημα.
Δώσε μου δύναμη να υψώσω τα μάτια
πάνω από το στήθος μου με τις πληγές,
μπαίνοντας κάθε πρωί στο σχολειό μου.
Να μη φέρνω στην έδρα μου τις υλικές μου ανησυχίες,
τις καθημερινές μικροαστικές θλίψεις μου.
Ελάφρυνε το χέρι μου στην τιμωρία
κι απάλυνέ το, ακόμα πιο πολύ στο χάδι.
Να μαλώνω με πόνο,
να ξέρω ότι έχω διορθώσει αγαπώντας!
Κάνε να γεμίσει με πνεύμα
το χτισμένο με τούβλα σχολειό μου.
Να τυλιχτεί με τη λάμψη του ενθουσιασμού μου
η φτωχή του αυλή, η γυμνή του αίθουσα.
Η καρδιά μου να είναι η κολώνα του
και η αγνή μου θέληση πιο δυνατή
από τις κολώνες και το χρυσάφι
των πλούσιων σχολείων.
Και, τέλος, θύμιζέ μου
από την ωχρότητα του καμβά του Velazquez,
ότι το να διδάσκεις
και ν’ αγαπάς παράφορα στη Γη
είναι να φτάνεις με τη λόγχη του Λογγίνου
στην καυτή πλευρά του έρωτα.
GabrielaMistral
Μετ. Μαριάννα Τζανάκη
Αντί προλόγου
Στο πλαίσιο της γόνιμης ανταλλαγής απόψεων και δημιουργικής έκφρασης των μαθητών/τριών μας, είναι επιτακτική ανάγκη να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία του σήμερα. Η ηλεκτρονική σχολική εφημερίδα είναι ένα δυναμικό μέσο διαλόγου που αποσκοπεί να αποτελέσει το βήμα για να ενωθεί ολόκληρη η σχολική μας κοινότητα.
Δίνεται, λοιπόν, η ευκαιρία στους/στις μαθητές/τριες να αυτενεργήσουν, να γράψουν για θέματα που τους/τις απασχολούν, τα οποία αντανακλούν σε μεγάλο βαθμό τη δική τους οπτική γωνία και τις εμπειρίες τους, να μοιραστούν τους προβληματισμούς τους, να θέσουν τα θεμέλια για νέες πρωτοβουλίες και να συνδιαλλαχθούν με γνώμονα πάντα το σεβασμό.
Η διευθύντρια
Γιαννούλα Ψωμά
Με δυο λόγια…
Δύσκολη χρονιά η φετινή για όλους μας! Η πανδημία μάς απομόνωσε. Βιώνοντας τη ρουτίνα του εγκλεισμού, ζώντας κάθε μέρα την … ίδια μέρα, ψάξαμε τρόπους που θα μας ανοίξουν ένα παράθυρο στον κόσμο. Νιώθαμε πως οι μαθητές και οι μαθήτριές μας το είχαν ανάγκη όσο και εμείς. Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιδέα για τη δημιουργία εφημερίδας. Όταν την μοιραστήκαμε μαζί τους, νιώσαμε τη λαχτάρα τους να ακουστεί η φωνή τους, που πνίγεται πίσω από τη μάσκα και την παθητικότητα που δημιουργεί η οθόνη. Αφεθήκαμε σε αυτό και δώσαμε στα παιδιά την ευκαιρία να εκφραστούν πάνω σε θέματα που τα απασχολούν, να μπουν σε μια διαδικασία εξερεύνησης, να μάθουν να κρίνουν και να αξιολογούν φαινόμενα, πρόσωπα και καταστάσεις, μα πάνω από όλα να νιώσουν ότι η ζωή και η δημιουργικότητα δεν σταματούν παρά τον εγκλεισμό!
Σταματίνα Δασκολιά, φιλόλογος
Βιργινία Χρυσουλάκη, φιλόλογος
Ιούνιος 2021