Η αξία της μουσικής για τον άνθρωπο

- Φεβ• 14•16

116

Τι κρύβεται τελικά πίσω από τις μελωδίες; Τι προσφέρει η μουσική στον άνθρωπο; Είναι ωφέλιμη; Ή τελικά είναι μια εφεύρεση του ανθρώπου για να ψυχαγωγεί και να γεμίζει τον ελεύθερο χρόνο του;

Όχι η μουσική δεν είναι μια εφεύρεση. Η μουσική υπάρχει μέσα μας: στον τρόπο που αναπνέουμε,  στον τρόπο που κινούμαστε , στον τρόπο που λειτουργούμε. Η μουσική είναι μέσα στον καθένα μας. Δεν είναι τυχαίο πως ακόμα και οι πλειοψηφία των μεγαλύτερων προσωπικοτήτων της αρχαιότητας υποστήριζαν πως δεν ήταν τρόπος ικανοποίησης των παθών αλλά χαλιναγώγησης τους. Ακόμα εκπαίδευε ηθικά και διαπαιδαγωγούσε, αφού μπορεί να αποκαταστήσει αδυναμίες της φύσης. Αναλυτικότερα η μουσική χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα σαν θεραπευτικό μέσο  σε νοητικό , ψυχολογικό ακόμα και σε σωματικό επίπεδο.

Γενικότερα, η μουσική είναι κάτι πολύ περισσότερο από σκόρπιες νότες πάνω σε ένα πεντάγραμμο. Βοηθά στην πρόσληψη ξένων γλωσσών και ακονίζει το μυαλό. Αυτό συμβαίνει για τον απλούστατο λόγο ότι η μουσική αποτελεί από μόνη της μια ξένη γλώσσα. Η εκμάθησή της προσδίδει στον μαθητευόμενο οργάνωση στην σκέψη, καλύτερη συγκέντρωση και απόδοση. Ο διδασκόμενος μουσικός βιώνει καθημερινά μια πολύωρη διαδικασία ανάλυσης και επανάληψης ώστε να μάθει ένα κομμάτι και αυτό επιβεβαιώνει τα παραπάνω. Κι όλα αυτά δεν αποτελούν επιχειρήματα κάποιου μουσικόφιλου αλλά αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών του Ιλλινόις.

Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι η εκμάθηση μουσικής είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη στα παιδιά με ειδικές ανάγκες ή μαθητικές δυσκολίες. Ο Zακ Nταλκρόζ (Ελβετός παιδαγωγός και συνθέτης) υποστηρίζει πως από την στιγμή που η μουσική στηρίζεται σε ισορροπίες (μελωδία, ρυθμό) επηρεάζει άμεσα την κίνηση και τη δυνατότητα έλεγχου των άκρων. Αυτό είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας που θα καταβάλλει το παιδί ώστε να επεξεργαστεί το κομμάτι και να το κάνει πράξη.

Ανακεφαλαιώνοντας, η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου μπορεί να μη μετατρέψει τον μαθητευόμενο στον επόμενο Μότσαρτ αλλά σίγουρα θα τον κάνει ικανότερο.

(μαθήτριες του Α1)

Σχολιάστε

Top