Η Μαρία Κιουρί γεννήθηκε στις 7 Νοεμβρίου 1867 στη Βαρσοβία της Πολωνίας. Υπήρξε μία από τις πιο σπουδαίες επιστήμονες όλων των εποχών. Από μικρή ηλικία έδειξε εξαιρετικές ικανότητες στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες, παρά τα οικονομικά προβλήματα και την καταπίεση που γνώριζε ως γυναίκα στην τότε Πολωνία. Οι γονείς της, εκπαιδευτικοί, την ενθάρρυναν να ακολουθήσει τις σπουδές της. Ωστόσο, λόγω των περιορισμών που υπήρχαν για τις γυναίκες στα πολωνικά πανεπιστήμια, η Μαρία αναγκάστηκε να μεταναστεύσει στο Παρίσι όπου εγγράφηκε στο Πανεπιστήμιο της Σορβώννης για να σπουδάσει Φυσική και Μαθηματικά.
Η καριέρα της ξεκίνησε με έντονη αφοσίωση στην έρευνα. Η αποφασιστικότητά της και η σκληρή δουλειά της την οδήγησαν στη συνεργασία με τον Πιερ Κιουρί, με τον οποίο παντρεύτηκε το 1895. Το ζευγάρι αφιέρωσε την επιστημονική του ζωή στη μελέτη της ραδιενέργειας, ενός νέου και ανεξερεύνητου τότε φαινομένου.
Η Μαρία Κιουρί ήταν η πρώτη που εισήγαγε τον όρο «ραδιενέργεια» για να περιγράψει τη διαδικασία κατά την οποία ορισμένα στοιχεία εκπέμπουν ακτινοβολία. Μαζί με τον Πιερ Κιουρί ανακάλυψαν δύο νέα στοιχεία, το πολώνιο, προς τιμή της πατρίδας της Πολωνίας, και το ράδιο, που έγινε διάσημο για τις θεραπευτικές του ιδιότητες και τη χρήση του στην ιατρική. Τα πειράματά τους απαιτούσαν αμέτρητες ώρες χειρωνακτικής εργασίας, συμπεριλαμβανομένου του διαχωρισμού μικροσκοπικών ποσοτήτων ραδίου από τόνους ουρανίου και πετρωμάτων. Παρά τις αντίξοες συνθήκες, οι μετρήσεις τους για τη ραδιενέργεια ήταν ακριβέστατες και συνέβαλαν στην κατανόηση της δομής του ατόμου και της ενέργειας που περιέχει.
Η επιστημονική της συνεισφορά αναγνωρίστηκε με δύο βραβεία Νόμπελ. Το 1903 η Μαρία Κιουρί τιμήθηκε με το Νόμπελ Φυσικής, που μοιράστηκε με τον Πιερ Κιουρί και τον Ανρί Μπεκερέλ, για την έρευνά τους στη ραδιενέργεια. Το 1911 κέρδισε το Νόμπελ Χημείας για την ανακάλυψη του ραδίου και του πολωνίου, καθιστώντας τη ως την πρώτη γυναίκα που κέρδισε Νόμπελ και την πρώτη που κέρδισε δύο Νόμπελ σε διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους. Η Μαρία Κιουρί έγινε διεθνώς γνωστή ενώ η φήμη της βοήθησε στην προώθηση της επιστήμης και της εκπαίδευσης για τις γυναίκες.
Ωστόσο, η ζωή της δεν ήταν χωρίς δυσκολίες. Η Μαρία Κιουρί εργαζόταν συχνά σε επικίνδυνες συνθήκες με ραδιενεργά υλικά, χωρίς να γνωρίζει τους κινδύνους για την υγεία της. Η έκθεση στη ραδιενέργεια προκάλεσε σταδιακά σοβαρά προβλήματα στην υγεία της. Παράλληλα, ως γυναίκα επιστήμονας σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο, αντιμετώπισε προκαταλήψεις και δυσπιστία από πολλούς συναδέλφους της. Παρόλα αυτά, η επιμονή της και η αφοσίωσή της στην επιστήμη δεν κλονίστηκαν ποτέ.
Η Μαρία Κιουρί πέθανε στις 4 Ιουλίου 1934 από απλαστική αναιμία, μία ασθένεια του αίματος που συνδέεται με την παρατεταμένη έκθεση σε ραδιενέργεια. Ο θάνατός της ήταν άμεση συνέπεια των θυσιών που έκανε για την επιστήμη. Η κληρονομιά της δεν περιορίζεται μόνο στις επιστημονικές της ανακαλύψεις αλλά επεκτείνεται στην προώθηση της ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση και την επιστήμη.
Σήμερα, η Μαρία Κιουρί παραμένει σύμβολο επιστημονικής αριστείας και ανθρώπινης επιμονής. Οι ανακαλύψεις της άλλαξαν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη φύση και την ενέργεια, άνοιξαν το δρόμο για νέες θεραπείες και τεχνολογίες που ενέπνευσαν γενιές επιστημόνων σε όλο τον κόσμο. Η ιστορία της αποδεικνύει ότι η γνώση, η επιμονή και το θάρρος μπορούν να αφήσουν ανεξίτηλο αποτύπωμα στην ανθρωπότητα.
Ομάδα μαθητών της Γ΄τάξης
