Η Φόνισσα
Στις 18 Δεκεμβρίου 2023, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ τάξης του ΓΕΛ ΜΕΛΙΚΗΣ είχαν την ευκαιρία μετά από την εισήγηση των Φιλολόγων του Σχολείου, κ. Αργυριάδου Α., κ. Ζίγρα Ε. και κ. Ταρασίδου Α. και στο πλαίσιο διδακτικής επίσκεψης που άπτονταν του θέματος «Τα φύλα στη Λογοτεχνία», να παρακολουθήσουν την κινηματογραφική μεταφορά του αριστουργήματος του Α. Παπαδιαμάντη , «Η Φόνισσα», στο Κινηματοθέατρο «ΣΤΑΡ» στη Βέροια.
Η ταινία καταφέρνει να αποτυπώσει τη σκληρή πραγματικότητα εκείνης της εποχής σχετικά με την καταπιεσμένη θέση της γυναίκας σε μία πατριαρχική κοινωνία, που μεγάλωνε τους άντρες με στερεότυπα και που τους έδινε το «άλλοθι» να φέρονται με κακοποιητικό τρόπο στις γυναίκες. Ταυτόχρονα περιγράφει την άγρια βία που άσκησαν οι γυναίκες προς γυναίκες (μάνα σε κόρη) για να μπορέσουν αυτές να αντέξουν την κακοποιητική συμπεριφορά που μελλοντικά θα εισέπρατταν. Η καθηλωτική ερμηνεία της πρωταγωνίστριας, Κ. Καραμπέτη που ενσάρκωσε με αριστοτεχνικό τρόπο τη σκληροτράχηλη προσωπικότητα της «Φραγκογιαννούς» κατάφερε να αναδείξει τις ολέθριες συνέπειες που είχε για το άνθρωπο η φτώχεια, οι στερήσεις και η έλλειψη παιδείας.
Ενδεικτικά παραθέτουμε κάποιες από τις κριτικές που συνέταξαν οι μαθητές του Α3, όπου διακρίνεται ο προβληματισμός, ο θαυμασμός για την ταινία που παρακολούθησαν.
«Το αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη παίρνει ζωή μέσα από την εκπληκτική ερμηνεία της ΚαριοφυλλιάςΚαραμπέτη και τη σκηνοθεσία της Εύας Νάθενα. Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές που βοήθησαν στα γυρίσματα της ταινίας και ιδιαίτερα στον Παναγιώτη Βασιλάκη που κατάφερε να αποτυπώσει την άγρια ομορφιά της Σκιάθου. Ιδιαιτέρως θα πρέπει να μνημονεύσουμε και τη ρεαλιστική απεικόνιση μίας άγνωστης για εμάς πραγματικότητα που μας συνεπήρε και μας προκάλεσε ανάμεικτα συναισθήματα. Πολλά συγχαρητήρια»!
Μπουκουβάλας Γιώργος, Α3
«Η «Φόνισσα» του Α. Παπαδιαμάντη είναι ένα συναρπαστικό διήγημα γεμάτο συναισθήματα. Εξιστορεί την ιστορία μιας νεαρής γυναίκας που βιώνει τη φτώχεια και αναγκάζεται να παντρευτεί ένα άντρα που δεν αγαπά. Μέσα από το έργο, αναδεικνύονται θέματα , όπως η αδικία και η απελπισία. Ιδιαιτέρως με συγκίνησε και με έκανε να σκεφτώ και να προβληματιστώ η σκληρότητα των ανθρώπων απέναντι στο γυναικείο φύλο και μου προκάλεσε συναισθήματα, όπως θλίψη και οργή γιατην εκμετάλλευση που υφίστατο η γυναίκα μέσα σε μία ανδροκρατούμενη κοινωνία».
Νησελίτη Φαίη, Α3
«Η ταινία «Φόνισσα» που είναι μεταφορά από το βιβλίο του Α. Παπαδιαμάντη ήταν πολύ ενδιαφέρουσα ταινία, αρχικά για τη στοχευμένη επιλογή των ηθοποιών, κυρίως της ΚαριοφυλλιάςΚαραμπέτη αλλά και των υπολοίπων, οι οποίοι ανταπεξήλθαν στις ιδιαίτερες απαιτήσεις του ρόλου τους. Επιπλέον το σκηνικό που προερχόταν από μία άλλη εποχή μας ταξίδεψε στην πατριαρχική περίοδο που σε συνδυασμό με τις ερμηνείες και το σενάριο έκαναν την εμπειρία μας ακόμη πιο καθηλωτική. Το τέλος ήταν συγκλονιστικό, καθώς δεν το περιμέναμε και με αυτόν τον τρόπο αποκαλύφθηκε μια άλλη πλευρά της κεντρικής πρωταγωνίστριας, την οποία την έκρυβε πίσω από το τραχύ παρουσιαστικό της. Με εντυπωσίασε ιδιαίτερα και η σκηνή του γάμου της, όπου φάνηκε η βιασύνη να διωχθεί μία γυναίκα από το σπιτικό της με όσο το δυνατόν μικρότερη προίκα».
Μπάμπαλου Ελίζα, Α3
«Η ταινία «Φόνισσα» μας μετέφερε σ” ένα απομακρυσμένο νησί γύρω στο 1900, όπου η κεντρική πρωταγωνίστρια, η «Χαδούλα» παγιδευμένη μέσα στην πίκρα της από την απόρριψη της μητέρας της, αγωνίζεται να επιβιώσει μέσα σε μία πατριαρχική κοινωνία. Μου έκανε εντύπωση η κατανοητή γλώσσα, η οικονομία στο λόγο και το γεγονός ότι η ταινία διατηρεί την αγωνία του θεατή μέχρι το τέλος. Η ταινία αξίζει και γιατί μας προσφέρει πληροφορίες για θεσμούς που ήδη έχουν παρέλθει, όπως ο θεσμός της προίκας που συνόδευε τη γέννηση ενός θηλυκού μέλους και θεωρούνταν ιδιαιτέρως επαχθής για την οικογένεια, η οποία αντιμετώπιζε το γεγονός ως δυσοίωνο μαντάτο».
Μοσχόπουλος Γιώργος, Α3
Η «Φόνισσα» του Α. Παπαδιαμάντη, ένα έργο με βαθύ νόημα, παρουσιάζει μία γυναίκα να έχει μεγαλώσει σ’ ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον με μία αυταρχική μητέρα και με την αντίληψη ότι τα γυναικεία μέλη είναι βάρος για την οικογένεια, αφού πρέπει να προικιστούν. Η ταινία μ’ εντυπωσίασε, γιατί δείχνει το σκληρό πρόσωπο της πρωταγωνίστριας «Χαδούλας», η οποία οδηγείται στη δολοφονία μικρών κοριτσιών με τη δικαιολογία ότι τα σώζει από τις δύσκολες καταστάσεις που πρόκειται να έρθουν. Αυτό όμως που μου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση δεν είναι η αυτοκτονία της «Χαδούλας» αλλά η κίνηση που έκανε η εγγονή της πρωταγωνίστριας, όταν πήρε τη μαγκούρα της γιαγιάς της για να συνεχιστεί η παράδοση.
Ειρήνη Φερχάτι