Βιβλίο.Ένα ανοιχτό παράθυρο στον Κόσμο.

 

Στα πλαίσια της διδασκαλίας του μαθήματος της Λογοτεχνίας, μαθήτριες της Β Λυκείου ανέλαβαν την παρουσίαση δύο βιβλίων που οι ίδιες επέλεξαν. Η δουλειά τους, πέρα από το γεγονός ότι ήταν ιδιαίτερα προσεγμένη, ήταν ένας τρόπος κι ένας δρόμος να γνωρίσουν το μαγικό κόσμο του λογοτεχνικού βιβλίου.

Μαρία Χαχαμίδου, 

Φιλόλογος ΓΕΛ Σοχού

9786180128178_1

 

ΔΕΚΑ ΥΠΟΠΤΟΙ ΓΙΑ ΦΟΝΟ
ΤΗΣ ΑΓΚΑΘΑ ΚΡΙΣΤΙ
Λίγα λόγια για το έργο:
Όταν ο ζάμπλουτος Έλληνας επιχειρηματίας Αριστείδης Λεωνίδης βρίσκεται δολοφονημένος, ο
νεαρός Τσάρλς Χέιγουορντ καλείται να λύσει το μυστήριο. Δολοφόνος θα μπορούσε να είναι κάθε
μέλος της οικογένειας ή του υπηρετικού προσωπικού που επί χρόνια βρίσκονταν πιστά στο πλάι
του Λεωνίδη…
Πρόσωπα του βιβλίου:
Το θύμα: Ο Αριστείδης Λεωνίδης ήταν ένας Έλληνας από την Σμύρνη που έφτασε στην στην
Αγγλία σε ηλικία 24 ετών. Μετά την άφιξη του στο Λονδίνο το 1884 έστησε ένα μικρό εστιατόριο
στο Σόχο, μετά την επιτυχία του οποίου κατάφερε να αποκτήσει ακόμη οκτώ εστιατόρια και μία
μεγάλη περιουσία. Ο Λεωνίδης περιγράφεται ως ένας άνθρωπος κλειστός και αφοσιωμένος στην
ιδέα της παραδοσιακής οικογένειας. Γι” αυτόν ακριβώς τον λόγο, μετά τον θάνατο της πρώτης του
γυναίκας και των έξι από τα οκτώ παιδιά του θέλησε να κρατήσει ενωμένη την εναπομείναντα
οικογένεια του, μέσα στο λοξό σπιτάκι του.
Οι γιοι του :Ρότζερ: Ο πρωτότοκος γιος του Αριστείδη. Έχει μεγάλη αδυναμία στον πατέρα του, και
έχει θυσιάσει πολλά για χάρη του. Κρύβει καλά το γεγονός ότι έχει αποτύχει ως επιχειρηματίας,
ενώ δεν ενέκρινε ποτέ τον γάμο του πατέρα του…
Φίλιπ: Ο δευτερότοκος και ο πιο μυστικοπαθής της οικογένειας. Με μια μύτη μονίμως χωμένη σε
ένα βιβλίο και πάντα κρατώντας τις αποστάσεις του, έμαθε καλά να κρύβει τα μυστικά του.
Οι νύφες του: Κλέμενσι: Σύζυγος του Ρότζερ. Παγιδευμένη σε μία γιγαντιαία έπαυλη, κατηγορεί τον
πεθερό της για την καταπίεση που νοιώθει. Το μόνο που αναζητεί είναι η ευτυχία με τον άντρα της.
Και αυτό θα το έβρισκε μακριά από το λοξό σπίτι.
Μάγκντα: Σύζυγος του Φίλιπ. Αποτυχημένη ηθοποιός. Άλλοι θα τη χαρακτήριζαν ονειροπόλα,
άλλοι ονειροπαρμένη… Αγαπούσε τον πεθερό της ο οποίος της είχε ιδιαίτερη συμπάθεια καθώς
έφερε στον κόσμο τα μοναδικά εγγόνια του.
Τα εγγόνια του: Σοφία: Εγγονή του Αριστείδη και αρραβωνιαστικιά του ντετέκτιβ Τσαρλς
Χέιγουορντ. Αναθέτει στον Τσαρλς την υπόθεση του παππού της, χωρίς όμως να του αποκαλύπτει
όλα τα στοιχεία που έχει στην κατοχή της.
Ευστάθιος: Ο 16χρονος αδερφός της Σοφίας. Αντιμετώπιζε δυσκολία στο περπάτημα που
προσδίδεται στην ελαφριάς μορφής πολυμυελίτιδα που έχει. Η ακινησία του αυτή έχει ως
αποτέλεσμα την απομόνωση του, αλλά πάντα βρίσκει συντροφιά στα βιβλία του.
Τζόζεφιν: η μικρότερη κόρη του Φίλιπ. Πλάσμα με περίσσεια περιέργεια που του αρέσει να
μαθαίνει τα πάντα. Δε διστάζει να κρυφακούει τα μυστικά που κρύβονται πίσω από τις κλειστές
πόρτες.
Άλλοι συγγενείς: Ίντιθ: Μετά τον θάνατο της αδερφής της και γυναίκας του Αριστείδη, έσπευσε να
βοηθήσει τον κουνιάδο της να αναθρέψει τα 8 του παιδιά. Απότομος χαρακτήρας που με τον καιρό
αγάπησε τον Αριστείδη.

Μπρέντα: Η νεότερη σύζυγος του Αριστείδη. Στα μάτια του Λεωνίδη ήταν η σανίδα σωτηρίας του,
η μοναδική του ελπίδα για χαρά στην μίζερη ζωή του. Στα μάτια της υπόλοιπης οικογένειας είναι
μια προικοθήρας, που έχει ερωτευτεί τα χρήματα του Αριστείδη.
Προσωπικό: Νάνι: Είχε μεγαλώσει όλα τα παιδιά και τα εγγόνια του Αριστείδη. Αγαπάει ιδιαίτερα
την οικογένεια Λεωνίδη και δυσκολεύεται πολύ να πιστέψει πως κάποιος από το κατά κόσμο
αγαπημένο αυτό σπίτι, είναι πραγματικά ένας ψυχρός δολοφόνος
Λόρενς: δάσκαλος των παιδιών. Νεαρός και γοητευτικός, αρνήθηκε να πάει στον πόλεμο, καθώς
δεν θεωρούνταν ικανός να σκοτώσει κανέναν τουλάχιστον με όπλο… Αν και δεν υπήρχαν
αποδείξεις φημολογείται ότι διατηρεί κρυφή σχέση με την Μπρέντα…
Σκηνικό:
Η ιστορία διαδραματίζεται στη λοξή έπαυλη του Αριστείδη. Το παράξενο με αυτό το σπίτι είναι ότι
δεν είναι λοξό μόνο ως προς την όψη του, άλλα και ως προς τους κατοίκους του….
Γενικότερα η Αγκάθα σε αυτό της το μυθιστόρημα, συσχετίζει τα δωμάτια με τους χαρακτήρες που
ζουν σε αυτά. Το λιτό δωμάτιο της Κλέμενσι για παράδειγμα, μαρτυρά την ήσυχη και απλοϊκή ζωή
που επιθυμεί. Ενώ το υπερφορτωμένο δωμάτιο της Μάγκντα δηλώνει τον εγωκεντρικό χαρακτήρα
της και την ανάγκη της για συνεχή προσοχή.
Υπόθεση:
Μία ξαφνική αδιαθεσία οδηγεί στον αιφνίδιο αλλά επίπονο θάνατο του Έλληνα επιχειρηματία. Η
νεκροψία του δείχνει πως ο θάνατός του δεν προήλθε από φυσικά αίτια. Από ότι φαίνεται, η
καθημερινή του δόση ινσουλίνης αντικαταστάθηκε από εσερίνη, ένα δηλητήριο που υπήρχε μέσα
στο σπίτι κι όλοι είχαν πρόσβαση σε αυτό… Όταν αποκαλύπτεται πως η διαθήκη του Αριστείδη έχει
χαθεί, η λίστα των υπόπτων ολοένα και μακραίνει. Ενώ πλησιάζει η ώρα και για τον δεύτερο
φόνο… Τα μυστικά της φαινομενικά αγαπημένης οικογένειας βγαίνουν στο φως κι έχουν σοβαρές
συνέπειες… Νέα στοιχεία πέφτουν στα χέρια των αστυνομικών, γράμματα, ημερολόγια, κρυφές
σχέσεις και βιαστικές φυγές αποκαλύπτονται. Μετά από πολλές αποτυχημένες απόπειρες, ο
Χέιγουορντ φτάνει επιτέλους στον σωστό ένοχο. Βέβαια τότε είναι πολύ αργά…
Σας συνιστούμε ανεπιφύλακτα να δείτε την ομώνυμη ταινία, βασισμένη στο βιβλίο. Σας
εγγυούμαστε πως μεταφέρει την αγωνία και τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα του βιβλίου, τέλεια στη
μικρή οθόνη!

Με αφορμή τη δραστηριότητα του σχολικού μας βιβλίου, η τάξη μας αποφάσισε να διοργανώσει διάφορες βιβλιοπαρουσιάσεις. Με τις συμμαθήτριές μου διαλέξαμε να παρουσιάσουμε το βιβλίο της  Α. Κρίστι «Δέκα ύποπτοι για φόνο», καθώς είναι από τα βιβλία που σου κεντρίζουν αμέσως το ενδιαφέρον και νομίζει κανείς πως οι σελίδες γυρίζουν από μόνες τους.

Δήμητρα Καρανάσκου

Η αγωνία και το μυστήριο του έργου φάνηκε να έλκυσε την προσοχή των υπόλοιπων συμμαθητών μας. Μετά την παρουσίαση του στην τάξη, μας πλημμύρισαν άπειρες θεωρίες από τους συμμαθητές μας σχετικά με το ποιος είναι ο δολοφόνος, τις οποίες όμως αφήσαμε αναπάντητες. Για αυτόν τον λόγο, οργανώσαμε και την προβολή της ταινίας που βασίστηκε στο βιβλίο, μετά την οποία δεχτήκαμε πολλά αιτήματα για τον δανεισμό του βιβλίο.

Ελισσάβετ Τσιλιπήρα

Θεωρώ πως σε μία εποχή που τα σχολικά βιβλία είναι ανησυχητικά περισσότερα από τα εξωσχολικά, δράσεις όπως η βιβλιοπαρουσίαση μας θυμίζουν πόσο όμορφο και πόσο υποτιμημένο είναι το διάβασμα. Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε καθηγητές που ενθαρρύνουν τέτοιου είδους δράσεις.

Άννα Δάνιου

χιμαιρα

 

Η ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ

ΤΟΥ Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ

Ο συγγραφέας

Ο Μ. Καραγάτσης (23 Ιουνίου 1908 − 14 Σεπτεμβρίου 1960) ήταν Έλληνας πεζογράφος, ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της «Γενιάς του 1930». Το πραγματικό του όνομα ήταν Δημήτριος Ροδόπουλος. Το ψευδώνυμο Καραγάτσης προήλθε από το δέντρο φτελιά ή καραγάτσι στο εξοχικό της οικογένειάς του. Το «Μ.» του ψευδωνύμου του προήλθε πιθανότατα από το ρωσικό όνομα «Μίτια» (ρωσική εκδοχή του Δημήτρης).

Μετά την ολοκλήρωση της βασικής εκπαίδευσης γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Γκρενόμπλ, στη Γαλλία με σκοπό να σπουδάσει εμπορικά. Για οικονομικούς λόγους επέστρεψε στην Αθήνα, το 1925 και γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, από όπου αποφοίτησε το 1930 χωρίς όμως να δικηγορήσει ποτέ.

Το πρώτο του μυθιστόρημα ήταν «Ο Συνταγματάρχης Λιάπκιν», το 1933. Το 1936 δημοσιεύεται το μυθιστόρημά του «Η Μεγάλη Χίμαιρα» και στην κόρη που γεννιέται τον Οκτώβριο του 1936 δίνει το όνομα της ηρωίδας του βιβλίου, Μαρίνα.

Το βιβλίο χωρίζεται σε τρεις μεγάλες ενότητες:

Στην πρώτη ενότητα ο συγγραφέας εστιάζει στη ζωή της ηρωίδας, κυρίως πριν συναντήσει τον μετέπειτα άντρα της, Γιάννη. Δίνει βάση στο τραυματικό σοκ που υπέστη από την ερωτική συμπεριφορά της μητέρας, η οποία ασκούσε στην διπλανή κάμαρα του πατρικού της το επάγγελμα της πόρνης. Έπειτα μας λέει για την συνάντηση της με τον πλοίαρχο Γιάννη ΡεΪζη, την μόνιμη εγκατάστασή της στο νησί της Σύρου και για τον γάμο της μαζί του.

 

Στην δεύτερη ενότητα βλέπουμε τον έγγαμο βίο της, την συμβίωση με την καχύποπτη πεθερά, την γέννηση της κόρης τους Άννας, τον έρωτα που έτρεφε για τον κουνιάδο της Μηνά και την οικονομική τους ζωή, η οποία στο τέλος αλλάζει, όταν το ένα από τα δυο καράβια του Γιάννη, θα βουλιάξει αύτανδρο.

 

Στην τρίτη ενότητα παρατηρούμε την κορύφωση του δράματος, όπου η μοναξιά, η μελαγχολία, η ερωτική δίψα, η αρρώστια της Άννας και η αποκάλυψη της μοιχείας οδηγούν την Μαρίνα στη δική της λύτρωση.

 

Χαρακτήρες:

Οι τέσσερις βασικοί χαρακτήρες αυτοί της Μαρίνας, του Γιάννη , του αδερφού του Μηνά και της μητέρας της οικογένειας Άννας ΡεΪζη, είναι άριστα σκιαγραφημένοι από την πένα του συγγραφέα. κάτι που κάνει τους ήρωες απόλυτα κατανοητούς και οικείους.

 

Είναι ένα εξαιρετικό βιβλίο στο οποίο ο συγγραφέας ψυχογραφεί την ηρωίδα του, την Μαρίνα. Με αυτό τον τρόπο μας παρουσιάζει την ψυχοσύνθεση όχι μόνο της ίδιας, αλλά και των περισσότερων γυναικών.

Το βιβλίο αυτό μαζί με το «Γιούγκερμαν» και το «Συνταγματάρχη Λιάπκιν» αποτελούν την τριλογία με τίτλο «εγκλεισμό κάτω από τον Φοίβο».

Το βιβλίο γράφτηκε το 1936 και ο αρχικός τίτλος ήταν «ΧΙΜΑΙΡΑ», τον οποίο και κράτησε για 17 ολόκληρα χρόνια μέχρι το 1953, όπου και κυκλοφορεί αναθεωρημένη έκδοση του με τον τίτλο «Η ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ».

Παρασκευή Σαββίδου

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης