Το περιοδικό μας

 

Γιατί να εκδώσουμε ένα σχολικό περιοδικό;

Καλωσορίζοντας όσους εργάζονται για το σχολικό μας περιοδικό αλλά και όλους τους αναγνώστες μας, θα σας μεταφέρω τους προβληματισμούς που με απασχόλησαν στην αρχή του εγχειρήματος: Γιατί να εκδώσουμε ένα σχολικό περιοδικό; Δεν είναι χάσιμο χρόνου; Δεν είναι κουραστικό να ασχολείται κανείς; Ποιο το νόημα; Τι κερδίζουν μαθητές και εκπαιδευτικοί;

Τα οφέλη για τους μαθητές

Όλα τα παραπάνω ερωτήματα διέπονται από τη συνήθη, λανθασμένη λογική του διλήμματος γιατί να κάνουμε κάτι παραπάνω από ό,τι κάνουν συνήθως οι πολλοί. Προσπερνώντας το δίλημμα αυτό, αξίζει να αναλογιστούμε τα οφέλη της δημιουργίας ενός σχολικού περιοδικού. Καταρχάς, η ύπαρξή του και μόνο είναι μια ευχάριστη και δημιουργική δραστηριότητα, η οποία κάνει πολύ πιο ενδιαφέρουσα τη σχολική καθημερινότητα για όλους. Κέρδος μέγιστο είναι η συμμετοχή μαθητών, οι οποίοι δείχνουν μικρό ή μέτριο ενδιαφέρον για τα μαθήματα. Χάρη στη συμμετοχή τους αρχίζουν να μελετούν περισσότερο, γιατί το σχολείο τούς φαίνεται πιο ελκυστικό ειδικά όταν πρέπει να ανταπεξέρχονται σε ρόλους που αναλαμβάνουν στο περιοδικό.

Το δημόσιο βήμα του σχολείου

Το σχολικό περιοδικό είναι το δημόσιο βήμα του σχολείου. Ως εκ τούτου, αναδεικνύει τη σημασία της ελεύθερης έκφρασης των μαθητών. Τους κάνει πιο δραστήριους και παραγωγικούς εντός και εκτός του σχολείου, αφού τους δίνει τη δυνατότητα να εκφέρουν τις απόψεις τους για θέματα που τους ενδιαφέρουν, χρησιμοποιώντας τον δικό τους, αυθεντικό λόγο. Ένα σχολικό περιοδικό δίνει κίνητρο στα παιδιά να σκεφτούν, να εμπλουτίσουν τον λόγο τους, να εργαστούν σε ομάδες και να δημιουργήσουν κάτι δικό τους, μέσω του οποίου θα ακουστεί η φωνή τους στη σχολική κοινότητα και στην τοπική κοινωνία, εν ολίγοις να δώσουν το στίγμα τους. Στο σημείο αυτό να θυμίσω ότι στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας συχνά ζητάμε από τα παιδιά να αναπτύξουν τις απόψεις τους σε ένα άρθρο για το σχολικό περιοδικό ή τη σχολική εφημερίδα. Αν το σχολείο δεν διαθέτει το αντίστοιχο μέσο, ουσιαστικά τους ζητάμε να επινοήσουν ένα φανταστικό περιοδικό ή εφημερίδα και τους στερούμε τη δυνατότητα να αγαπήσουν τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.

Η συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών

Μια επίσης θετική συνέπεια είναι η συνεργασία μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Ο εκπαιδευτικός έχει την ευκαιρία να δοκιμάσει κάτι νέο, κάτι ενδιαφέρον, ξεφεύγοντας από το καθημερινό πρόγραμμα. Μαζί του σε αυτό είναι πάντα οι μαθητές του, η περιέργεια των οποίων εξάπτεται λίγο ή πολύ και επιθυμούν να ασχοληθούν με το όλο εγχείρημα. Ξαφνικά, πέρα από το μάθημα και τα διαγωνίσματα, μαθητές και δάσκαλοι έρχονται πιο κοντά και συζητούν για χίλια δυο άλλα πράγματα: τι εξώφυλλο θα κάνουμε σε αυτό το τεύχος, ποια θέματα θα αναλύσουμε, ποιος θα κάνει τι, από πού θα βρούμε εικόνες για το τάδε άρθρο κ.ο.κ. Κάθε φορά, σε κάθε τεύχος που ετοιμάζεται, ο εκπαιδευτικός είναι εκεί για να βοηθήσει, να συμβουλεύσει, να παρακινήσει, να συντονίσει, να λύσει απορίες ακόμα και εντάσεις.

Η οπτική των γονέων

Εξάλλου, οι γονείς μπορούν μέσω του σχολικού τύπου να πλησιάσουν το σχολείο και να νιώσουν πιο οικεία με τον χώρο όπου τα παιδιά τους περνούν τόσες ώρες. Έχουν κάτι χειροπιαστό (και πολύ πιο δημιουργικό από ένα διαγώνισμα) που τους αποδεικνύει το επίπεδο της δουλειάς και προσπάθειας των παιδιών τους και των εκπαιδευτικών, γεμίζοντάς τους με περηφάνια για τα παιδιά τους αλλά και πίστη στο Σχολείο.

Τα οφέλη της κοινωνίας από το σχολικό περιοδικό

Το σχολικό περιοδικό αποτελεί ένα δυναμικό μέσο διαλόγου μεταξύ της σχολικής κοινότητας και της ευρύτερης κοινωνίας. Ένας από τους βασικούς του ρόλους είναι ότι ωθεί το σχολείο να στραφεί προς τον «έξω κόσμο» από τον οποίο είναι υπό μία έννοια, αν όχι αποκομμένο, σίγουρα αποστασιοποιημένο. Σε κάθε περίπτωση, η  γνώμη των παιδιών και των νέων μέσω του σχολικού περιοδικού μπορεί να φανεί χρήσιμη και διαφωτιστική για τους ενήλικες, ειδικά για αυτούς που ασχολούνται με τα κοινά. Αλλά το σημαντικότερο που πρέπει να λάβουμε υπόψη είναι ότι η οπτική γωνία του παιδιού και του εφήβου σχετικά με τη ζωή μέσα και έξω από το σχολικό περιβάλλον είναι κάτι που λείπει από την κοινωνία.

Ο επίλογος

Εν κατακλείδι, όλα τα επιχειρήματα που αναφέραμε μπορούν να πείσουν και τον πλέον δύσπιστο να αγκαλιάσει  την προσπάθειά μας, συγχωρώντας μας λάθη και παραλείψεις, γιατί σε κάθε τεύχος θα προσπαθούμε να γινόμαστε καλύτεροι!

Ουρανία Τσούτση, Middle Mountain College News, 7/11/2022

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΣΟΒΟΥΝΙΩΝ
Περί ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΣΟΒΟΥΝΙΩΝ 331 Άρθρα
Ονομάζομαι Ουρανία Τσούτση, είμαι Φιλόλογος και Διευθύντρια στο Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Μεσοβουνίων.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης