Η κυβερνοασφάλεια στην καθημερινότητά μας

Γράφει  η Παναγιώτα Φωτιάδου (Β5)

 Το σχολείο μας την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2025, στο πλαίσιο των δράσεων του  «Ενεργού πολίτη»,  είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει στην Εκάβη μια παρουσίαση με θέμα «Η κυβερνοασφάλεια στην καθημερινότητά μας»  με εισηγητή τον Αντιστράτηγο της ΕΛΑΣ κ. Γεώργιο Παπαπροδρόμου, πρώην διευθυντής Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Η έννοια του κυβερνοχώρου, σύμφωνα με τον κ. Παπαπροδρόμου, αφορά ένα σύστημα που αποτελείται από επιμέρους υποσυστήματα δημιουργώντας ένα κλίμα αβεβαιότητας και πολυπλοκότητας. Αυτό το κλίμα συνεπάγεται κινδύνους όπως ναρκωτικά, τζόγος, απάτες, κυβερνοεπιθέσεις κλπ., οι οποίοι απιοτελούν το κυβερνοέγκλημα

Η λέξη Cyber Crime (κυβερνοεγκλημα) προέρχεται από το αγγλικό ουσιαστικό cyber=κυβερνήτης και το λατινικό ουσιαστικό crimen=έγκλημα

Ο κ. Παπαπροδρόμου στο τέλος της παρουσίασης παραχώρησε στο περιοδικό μας την παρακάτω συνέντευξη:

Παρά …4ο: Καλησπέρα σας, θα ήθελα να θέσω μερικά ερωτήματα όσο αναφορά το θέμα.  Αρχικά, πόσα περιστατικά καταγράφονται τον χρόνο σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου για bulling, συμπεριλαμβανομένων όλων των απρεπών πράξεων, που οδηγούνται στη δίωξη;

Γ. Παπαπροδρόμου: Θα σου απαντήσω ευθέως: Προχτές μόλις το υπουργείο προστασίας του Πολίτη έδωσε στη δημοσιότητα τα νέα στοιχεία. Τα συνολικά περιστατικά ήταν 13.479, από τα οποία 6.181 αφορούσαν απάτες. Δεν τα διαβάζω, τα θυμάμαι. Σας λέω ευθέως ότι δεν έχω εμπιστοσύνη στα στατιστικά, γιατί στα στατιστικά δεν προβάλλονται πράξεις που δεν καταγγέλλονται. Υπάρχουν συνάνθρωποί μας οι οποίοι για αντικειμενικούς λόγους δεν  αναφέρουν το περιστατικό, δεν θέλουν να μπλέξουν με διαδικασίες ή ψάχνουν μια πιο απλοποιημένη διαδικασία. Ο κόσμος δεν γνωρίζει την πλατφόρμα που υπάρχει στο gov.gr, την οποία φτιάξαμε το 2016 και εμπλουτίστηκε και αναβαθμίστηκε και μπορεί ο πολίτης να υποβάλει καταγγελία ακόμα και από τη νησιωτική Ελλάδα, από το Καστελόριζο, γιατί υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να φύγουν από τα χωράφια ή τις επιχειρήσεις τους χάνοντας πολύτιμο χρόνο. Θα πρέπει δηλαδή οι υπηρεσίες να πηγαίνουν στον πολίτη και όχι ο πολίτης να ψάχνει ποιος είναι αρμόδιος. Επίσης, ένα άλλο θέμα είναι ότι η δικαιοσύνη στη χώρα μας, ως ανεξάρτητος θεσμός, τον οποίο σεβόμαστε,  δεν έχει εκσυγχρονιστεί. Δηλαδή κάνω μια πλατφόρμα που κάνει μήνυση σε δευτερόλεπτα  αλλά δεν υπάρχει ένας εισαγγελέας σε όλη την χώρα να το διαχειριστεί σε δευτερόλεπτα. Έχουμε 52 νομούς, 63 εισαγγελείς. Ήδη έχουμε ζητήσει επανειλημμένα και σε συνεντεύξεις να γίνει αναβάθμιση και επιμόρφωση των δικαστών, να υπάρχει ένας για όλη την χώρα, να τρέχουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες. Επίσης, να πω στο σημείο αυτό ότι οι τελευταίες πλατφόρμες που έγιναν για τον εκφοβισμό βοήθησαν πάρα πολύ στο να ανέβουν τα νούμερα, να μην σιωπούμε. Σίγουρα θεωρώ ότι αυτά τα νούμερα είναι ενδεικτικά. Για το bulling  θεωρώ ότι το σημαντικότερο είναι αυτά που επιλύονται και δεν φτάνουν να γίνουν στατιστική απεικόνιση, γιατί υπάρχουν πάρα πολλά περιστατικά τα οποία ζείτε στα σχολεία. Εκείνο που θέλω να πω είναι να ενδιαφερόμαστε, και ήταν πολύ εύστοχη η ερώτηση σας, σας ευχαριστώ.

Παρά …4ο: Αναφερθήκατε στο σύστημα ασφαλείας στην Ελλάδα σχετικά με την αντιμετώπιση των περιστατικών. Θέλω να μου πείτε μερικές λεπτομέρειες για το σύστημα αυτό, πόσο ισχυροποιημένο είναι και αν χρειάζεται να βελτιωθεί και να αλλάξει κάτι.

Γ. Παπαπροδρόμου: Προηγουμένως σας είπα ότι ένα πράγμα που αφορά τις καταγγελίες και τη διαχείριση των καταγγελιών είναι ο εκσυγχρονισμός της δικαιοσύνης. Αυτό δεν είναι θέμα της διεύθυνσης αντιμετώπισης του κυβερνοεγκλήματος και μάλιστα να πω στο σημείο αυτό ότι πρόσφατα έληξε η προθεσμία διαβούλευσης για την αλλαγή των υπηρεσιών της ελληνικής αστυνομίας. Σε όλη την Ελλάδα υπάρχει νομοσχέδιο υπό κατάρτιση. Στο άρθρο 51 κατέθεσα ως πολίτης της χώρας την άποψη να αλλάξει η διεύθυνση δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος και να γίνει διεύθυνση αντιμετώπισης εγκλημάτων στον κυβερνοχώρο. Επίσης έχω ζητήσει να γίνουν περιφερειακά γραφεία στις έδρες των περιφερειών της χώρας, να γίνουν τμήματα και στις έδρες των διευθύνσεων του νομού.  Στην  Πιερία, για παράδειγμα, υπάρχει ειδικό γραφείο. Είχαμε ξεκινήσει μια προσπάθεια με πιστοποιημένους συναδέλφους έτσι ώστε να φτάνουμε στη διαχείριση των προβλημάτων. Δεν έχει νόημα να τα συγκεντρώσω όλα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Θα πρέπει να περάσουμε ένα μήνυμα αποκέντρωσης και οι νέες τεχνολογίες προσφέρουν αυτή την ευκαιρία. Θεωρώ ότι στον βαθμό που θα το πετύχουμε, θα το εκσυγχρονίσουμε, θα είναι καλύτερο για την ποιότητα ζωής όλων και οι συμπολίτες μας θα πάρουν ανάσα, γιατί οι πόλεις έχουν κορεστεί, πλέον δεν αντέχει άλλο το σύστημα.

Παρά …4ο: Τέλος, θα ήθελα να σας ρωτήσω πώς αντιμετωπίζετε τα περιστατικά που δέχεστε και ποιες είναι οι δυσκολίες του επαγγέλματός σας

Γ. Παπαπροδρόμου: Θα σας πω την εμπειρία μου. Καταρχάς, η ατνιμετώπιση ενός  πραβλήματος στον κυβερνοχώρο δεν είναι υπόθεση ούτε μιας υπηρεσίας, ούτε ενός ατόμου. Είναι δουλειά πολλών ανθρώπων. Δεν είναι τόσο απλό, προϋποθέτει μια κουλτούρα συνεργασίας, είναι πολύ σημαντικό. Εδώ επίσης να πω για τις περιφερειακές υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες εδώ της Πιερίας δίνουν έναν αγώνα άνισο, προσπαθούν να επιλύουν τα προβλήματα μέσα στις δυνατότητες που έχουν. Αν εκσυγχρονιστούν οι νόμοι, καταλαβαίνετε ότι επηρεάζεται το θεσμικό πλαίσιο και πιστεύω και η Ελλάδα, στον βαθμό που συμμορφώνεται με οδηγίες και κανονισμούς της ΕΕ, τους υιοθετεί και τους εφαρμόζει, βελτιώνεται. Φανταστείτε να μην ήμασταν στην ΕΕ τι θα γινόταν!

Παρά …4ο: Σας ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας και τον χρόνο που αφιερώσατε.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης