Συνέντευξη από τη φιλόλογο του σχολείου μας κ. Χρύσα Γούναρη

Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη φιλολογία;

Από μικρή μου άρεσε να ασχολούμαι με την ιστορία των λέξεων, από πού προέρχονται, τι σημαίνουν αλλά και με τη σωστή χρήση της γλώσσας. Η γλώσσα άλλωστε αποτελεί το κυριότερο μέσο επικοινωνίας μεταξύ μας. Τα Αρχαία Ελληνικά ήταν επίσης ένας παράγοντας που συνέβαλε στην απόφασή μου, καθώς με γοήτευε ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός και η φιλοσοφία.

Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με τη διδασκαλία;

Η αλήθεια είναι ότι το πτυχίο φιλολογίας σου ανοίγει ένα ευρύ φάσμα επαγγελματικών επιλογών και ειδικά με ένα μεταπτυχιακό μπορείς να μεταπηδήσεις και σε άλλο κλάδο, εκτός Φιλολογίας. Ωστόσο, εγώ επέλεξα τον «δρόμο» της διδασκαλίας, καθώς με γοήτευε η επαφή με τα παιδιά, το πιο δημιουργικό κομμάτι της κοινωνίας μας. Η διδασκαλία είναι αλληλεπίδραση. Ήθελα και θέλω να είμαι δίπλα τους, να τα βλέπω να προοδεύουν, να αποκτούν γνώσεις, να εξελίσσονται. Το σχολείο, άλλωστε, δεν περιορίζεται μόνο στη γνωστική ανάπτυξη ενός παιδιού, συγχρόνως θέτει και τις βάσεις  για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους. Η αγάπη, λοιπόν, για τα παιδιά και το αίσθημα προσφοράς ήταν οι κυριότεροι παράγοντες της επιλογής μου να ασχοληθώ με τη διδασκαλία.

Υπήρξε κάποιος στο περιβάλλον σας, που αποτέλεσε έμπνευση για αυτή σας την απόφαση;

Όχι, κανένας. Η μητέρα μου μάλιστα δεν εργαζόταν και ο πατέρας μου ήταν ναυτικός. Δεν υπήρχε κάποιος στο άμεσο οικογενειακό περιβάλλον μας που να ασχολιόταν με την εκπαίδευση.

Πώς θα προσπαθούσατε να πείσετε κάποιον μαθητή σας να αγαπήσει τα γλωσσικά μαθήματα; Ποιο μάθημα από αυτά που διδάσκετε σας αρέσει περισσότερο;

Τα γλωσσικά μαθήματα έχουν ως κύριο σκοπό την καλλιέργεια της γλωσσικής και επικοινωνιακής ικανότητας των παιδιών, καθώς και την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης. Όπως ανέφερα και προηγουμένως, μέσω της γλώσσας καθίσταται εφικτή η επικοινωνία μεταξύ μας και η εξωτερίκευση της προσωπικότητας μας, η κοινωνικοποίησή μας. Η γλώσσα μας επιτρέπει να εκφραζόμαστε, να ανταλλάσσουμε ιδέες και συναισθήματα. Η γλώσσα μας είναι η δύναμή μας, καθώς μας βοηθά να εξελισσόμαστε σε όλους τους τομείς. Οφείλουμε, λοιπόν, όλοι να τη διαφυλάττουμε και να φροντίζουμε για τη σωστή εκμάθησή της.

Τα γλωσσικά μαθήματα συνήθως προκαλούν ένα αίσθημα δυσφορίας στους μαθητές, φόβο και άγχος λόγω του βαθμού «δυσκολίας» τους. Προσπαθώ, λοιπόν, από τα πρώτα μαθήματα να συζητώ με τους μαθητές μου για τη σημαντικότητα των γλωσσικών μαθημάτων τόσο για τη διανοητική τους ανάπτυξη όσο και για τη συμμετοχή τους στην κοινωνική ζωή… Στη συνέχεια προσπαθώ να αξιοποιώ το εκάστοτε υλικό (ψηφιακό και έντυπο) ή τις θεματικές ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους και τις ανάγκες τους.

Όλα τα φιλολογικά μαθήματα έχουν τη δική τους ομορφιά, ωστόσο, το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών κατέχει ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου. Παρ’ όλο που ως μαθήτρια με δυσκόλευαν τα ΑΕ, ως φοιτήτρια τα αγάπησα ιδιαιτέρως. Στη συνέχεια, ως καθηγήτρια έψαχνα μεθόδους που θα διευκόλυναν τους μαθητές στην εκμάθησή τους και κατανόησή τους. Τα ΑΕ δεν είναι μόνο η εκμάθηση των γραμματοσυντακτικών φαινομένων, είναι το θεμέλιο του πολιτισμού μας, της εθνικής μας ταυτότητας. Ειδικότερα, μέσα από την αντιπαραβολή των ΑΕ και ΝΕ, οι μαθητές θα αντιληφθούν ευκολότερα την εξέλιξη της γλώσσας μας στον χρόνο.

 Ξέρατε από μικρή, τι θα θέλατε να κάνετε όταν μεγαλώσετε;

Η αλήθεια είναι ότι από μικρή έλεγα ότι θέλω να γίνω δασκάλα. Από μικρή μου άρεσε η εκπαίδευση, το σχολείο, το διάβασμα. Ωστόσο, στην τελευταία τάξη του Λυκείου, όταν έφτιαξα το μηχανογραφικό μου έβαλα πρώτα όλες τις φιλολογικές σχολές και ύστερα τα παιδαγωγικά τμήματα. Έτσι, με κέρδισε η φιλολογία.

Ποιο ήταν το αγαπημένο σας μάθημα στο Δημοτικό;

Ωωωωω…έχουν περάσει πολλά χρόνια, η αλήθεια είναι ότι δε θυμάμαι καθόλου. Αυτό που μπορώ όμως με σιγουριά να σας πω είναι ότι με δυσκόλευαν ιδιαίτερα τα Μαθηματικά. Μάλλον εξαρχής, είχε φανεί η κλίση μου προς τα θεωρητικά μαθήματα… Τα χρόνια του Δημοτικού τα θυμάμαι πάντως με ιδιαίτερη αγάπη, καθώς μεγάλωσα σε ένα χωριό της Άνδρου, όπου το σχολείο του χωριού ήταν μονοθέσιο. Μονοθέσιο είναι το σχολείο στο οποίο όλες οι τάξεις ήταν σε μία αίθουσα με έναν μόνο δάσκαλο. Να φανταστείτε εγώ μαζί με έναν ακόμα συμμαθητή μου, αποτελούσαμε μία ολόκληρη τάξη.

 Ποια η γνώμη σας για τον Καρλομάγνο;

Μάλλον υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη ζωή του Καρλομάγνου για να μου θέτετε τη συγκεκριμένη ερώτηση..Χαχαχα. Στο σχολικό εγχειρίδιο της Ιστορίας υπάρχει αντίστοιχη ενότητα που θα μας δώσει την ευκαιρία να αναφέρουμε αρκετά πράγματα για τη ζωή του και τη βασιλεία του. Θα αναφέρω, όμως, επιγραμματικά ότι ο Καρλομάγνος (βασιλιάς του Φραγκικού Κράτους και κατόπιν αυτοκράτορας της Δύσης) θεωρείται ως ο σπουδαιότερος βασιλιάς της μεσαιωνικής Ευρώπης. Πρόκειται για μια σπουδαία μορφή που καθόρισε τον δυτικό πολιτισμό και έλαβε τον τίτλο του «πατέρα» της ευρωπαϊκής ιδέας. Σε αυτόν οφείλεται η μείξη της χριστιανικής, γερμανικής και ρωμαϊκής παράδοσης, που αποτέλεσε τη βάση του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού. Κατάφερε να συνενώσει τα διαφορετικά φύλα της Ευρώπης σε μία Αυτοκρατορία, διοικώντας τα με μία κοινή ταυτότητα/συνείδηση. Αποτέλεσε, λοιπόν, έναν πολύ δυναμικό μονάρχη, με σπάνιες ικανότητες, τόσο στρατιωτικές όσο και διοικητικές.

Εάν δεν κάνατε αυτό που κάνετε, με τι θα θέλατε να ασχοληθείτε;

Μμμμ…Ωραία ερώτηση. Υποθέτω ότι θα ήθελα να ασχοληθώ με τις σπουδές της Ψυχολογίας. Επειδή μου αρέσει να βοηθάω τους άλλους, να τους ακούω, να επικοινωνώ γενικότερα, θεωρώ ότι το επάγγελμα του ψυχολόγου θα ήταν η επόμενη επιλογή μου. Η μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς και η κατανόηση των συναισθημάτων είναι κάτι που με γοητεύει. Άλλωστε μπορεί να συνδυαστεί και με την εκπαίδευση (σχολική ψυχολογία). : )

 

Ευχαριστούμε την κυρία Γούναρη για τη συνέντευξη!

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης