
12 μήνες – ήθη και έθιμα
Η αφορμή για να ασχοληθούμε με αυτή την εργασία στάθηκε ο προβληματισμός ενός μαθητή , με αφορμή το κείμενο « κάλαντα Πρωτοχρονιάς » , για το πώς διασώθηκε ως τις μέρες μας αυτό το έθιμο.
Τότε τους μίλησα για την Παράδοση (ήθη , έθιμα ) και την αναγκαιότητα της . Τους είπα ότι κάθε λαός τραγουδάει , κλαίει , τρώει , μοχθεί , δημιουργεί , ζει , χορεύει , πιστεύει και πως όλες αυτές τις δραστηριότητες στην εξέλιξη τους τις διασώζει η Παράδοση κι έτσι φτάνουν από τους παλιότερους στους νεότερους .
Τους τόνισα ακόμη ότι αν ο σημερινός άνθρωπος χάσει την Παράδοσή του δεν θα ξέρει που πηγαίνει. Όπως ο παλιός ναυτικός που δεν ήξερε για πού τραβούσε , όταν το άστρο της τραμουντάνας χανόταν πάνω από τα σύννεφα . Επομένως Παράδοση είναι καθετί που μας συνδέει με το παρελθόν.
Για την αναγκαιότητα της παράδοσης μίλησε μεταξύ άλλων κι ο μεγάλος επιστήμονας του 20ου αιώνα , Αλβέρτος Αϊνστάιν που είπε : « Πάτησα στους ώμους των προγόνων μου κι έτσι μπόρεσα να δω πέρα από τα τείχη του καιρού μου » δίνοντας έτσι το μήνυμα σ’ εμάς τους νεότερους πως κανένα επίτευγμα της σύγχρονης ζωής δεν μπορεί να υπάρξει αν δε στηριχθεί σ’ αυτά που οι προηγούμενοι μας άφησαν.
Αλλά και ο μεγάλος μας ποιητής Γεώργιος Σεφέρης είπε : « Σβήνοντας κανείς ένα κομμάτι από το παρελθόν είναι σαν να σβήνει ένα αντίστοιχο κομμάτι από το μέλλον » .
Επομένως έχουμε χρέος να γνωρίζουμε την Παράδοσή μας , γιατί από αυτή θα μάθουμε από πού ερχόμαστε και που πρέπει να πάμε .
Στόχοι της εργασίας ήταν η απόκτηση γνώσεων σχετικών με τους 12 μήνες και τα έθιμά τους, ο σεβασμός εθνικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς η ανακάλυψη της διαχρονικότητας της ελληνικής παράδοσης , το πάντρεμα της παράδοσης με τη νέα τάξη πραγμάτων , το παίξιμο παραδοσιακών παιχνιδιών , η απόκτηση μηχανισμών αντίστασης και άμυνας απέναντι στις ισοπεδωτικές τάσεις της σύγχρονης ζωής , η επαφή με τις παραδοσιακές αξίες και η ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας από τη μια και συλλογής , καταγραφής , ταξινόμησης και περιγραφής δεδομένων από την άλλη .
Έτσι αφού συλλέξαμε υλικό το καταγράψαμε και το ταξινομήσαμε . Κατόπιν αξιοποιήσαμε αυτό το υλικό πραγματοποιώντας τις παρακάτω δραστηριότητες:
- Τυπώσαμε ημερολόγιο με εικόνες ,στο οποίο για τον κάθε μήνα υπήρχε αναφορά σε δραστηριότητες , έθιμα , γιορτές που σχετίζονται με αυτόν
- Για τη διατήρηση της συλλογικής μνήμης και της πολιτισμικής ταυτότητας , προχωρήσαμε στην αναβίωση τοπικών εθίμων και όχι μόνο
- Προχωρήσαμε σε κατασκευές που ήταν απαραίτητες τόσο στο να γνωρίσουμε κάποια έθιμα όσο και στην αναβίωση αυτών
- Ζωγραφίσαμε , δημιουργήσαμε με κολάζ τον κύκλο του χρόνου , φτιάξαμε ακροστιχίδες με θέμα γιορτές κατά τη διάρκεια του χρόνου.
- Δώσαμε στην εργασίας μας έντυπη αλλά και ψηφιακή μορφή