3ο άρθρο

 12 μήνες  – ήθη και έθιμα

Η αφορμή  για να ασχοληθούμε  με αυτή την εργασία  στάθηκε ο προβληματισμός  ενός μαθητή ,  με αφορμή το κείμενο « κάλαντα Πρωτοχρονιάς »  , για το   πώς διασώθηκε  ως τις μέρες μας  αυτό το έθιμο.

Τότε τους  μίλησα  για την Παράδοση (ήθη , έθιμα ) και την αναγκαιότητα της . Τους  είπα ότι κάθε λαός  τραγουδάει , κλαίει  , τρώει  , μοχθεί  , δημιουργεί , ζει , χορεύει , πιστεύει  και πως όλες  αυτές  τις δραστηριότητες  στην εξέλιξη τους  τις διασώζει η  Παράδοση  κι έτσι φτάνουν  από τους παλιότερους στους νεότερους .

Τους τόνισα ακόμη ότι αν  ο σημερινός άνθρωπος  χάσει την Παράδοσή του  δεν θα ξέρει που  πηγαίνει. Όπως  ο παλιός  ναυτικός  που δεν ήξερε  για πού τραβούσε  , όταν το   άστρο της τραμουντάνας  χανόταν  πάνω από τα σύννεφα . Επομένως  Παράδοση  είναι καθετί που μας συνδέει με το παρελθόν.

Για την αναγκαιότητα της παράδοσης μίλησε μεταξύ άλλων  κι ο μεγάλος επιστήμονας  του 20ου αιώνα  , Αλβέρτος Αϊνστάιν που είπε : « Πάτησα  στους ώμους των προγόνων μου  κι έτσι μπόρεσα  να δω πέρα  από τα τείχη του καιρού μου »  δίνοντας έτσι το μήνυμα  σ’ εμάς τους νεότερους  πως κανένα επίτευγμα  της σύγχρονης ζωής  δεν μπορεί να  υπάρξει  αν δε στηριχθεί  σ’ αυτά που οι προηγούμενοι  μας άφησαν.

Αλλά και ο μεγάλος  μας ποιητής  Γεώργιος Σεφέρης είπε : « Σβήνοντας κανείς ένα κομμάτι  από το παρελθόν  είναι σαν να σβήνει  ένα αντίστοιχο κομμάτι  από το μέλλον » .

Επομένως έχουμε χρέος  να γνωρίζουμε την Παράδοσή μας  , γιατί  από αυτή θα μάθουμε  από πού ερχόμαστε  και που πρέπει να πάμε .

 

Στόχοι της εργασίας  ήταν η απόκτηση γνώσεων σχετικών με τους 12 μήνες και τα έθιμά τους, ο σεβασμός εθνικής και πολιτιστικής μας  κληρονομιάς η ανακάλυψη  της διαχρονικότητας  της ελληνικής παράδοσης  , το πάντρεμα  της παράδοσης με   τη νέα τάξη πραγμάτων , το παίξιμο παραδοσιακών  παιχνιδιών ,  η απόκτηση μηχανισμών αντίστασης  και άμυνας  απέναντι στις ισοπεδωτικές τάσεις  της σύγχρονης ζωής , η επαφή με τις παραδοσιακές αξίες και  η ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας από τη μια και  συλλογής , καταγραφής  , ταξινόμησης και περιγραφής δεδομένων από την άλλη .

 

Έτσι αφού  συλλέξαμε  υλικό   το καταγράψαμε  και  το  ταξινομήσαμε . Κατόπιν αξιοποιήσαμε   αυτό το υλικό πραγματοποιώντας τις παρακάτω δραστηριότητες:

  • Τυπώσαμε   ημερολόγιο με εικόνες  ,στο οποίο  για τον κάθε  μήνα υπήρχε αναφορά σε δραστηριότητες  , έθιμα , γιορτές  που σχετίζονται με αυτόν
  • Για  τη διατήρηση της συλλογικής μνήμης και της πολιτισμικής ταυτότητας , προχωρήσαμε στην αναβίωση   τοπικών εθίμων και όχι μόνο
  • Προχωρήσαμε σε κατασκευές που ήταν απαραίτητες  τόσο  στο να γνωρίσουμε κάποια έθιμα  όσο και  στην αναβίωση αυτών
  • Ζωγραφίσαμε , δημιουργήσαμε  με κολάζ  τον κύκλο του χρόνου , φτιάξαμε ακροστιχίδες  με θέμα  γιορτές κατά τη διάρκεια του χρόνου.
  • Δώσαμε  στην  εργασίας μας  έντυπη αλλά και ψηφιακή μορφή

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης