Προβλήματα υποδομών, κενά καθηγητών, συνεχείς αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος. Όλοι γνωρίζουμε τα τρωτά της παιδείας, μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί, αρμόδιοι φορείς. Πότε όμως θα αντιμετωπιστούν και θα επιλυθούν, ώστε να επιτελεί το σχολείο τον τόσο σημαντικό του ρόλο στην κοινωνία;
Ξεκινώντας από τις υποδομές, παρατηρούμε ότι αυτές είναι ελλιπείς. Πολλά κτήρια είναι παλιά και κακοσυντηρημένα. Οι αίθουσες λίγες και μικρές, με αποτέλεσμα οι σχολικές αυλές να γεμίζουν cibo, που τείνουν να γίνουν η συνήθης λύση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων σχολικής στέγης. Με τέτοια δεδομένα δε γίνεται καν λόγος για μεγάλους αύλειους χώρους, με πράσινο και παγκάκια, για οργανωμένους χώρους γυμναστηρίων ή για θεματικές τάξεις (μουσικής, καλλιτεχνικών, θεατρικής αγωγής). Ούτε αρκετά εργαστήρια πληροφορικής υπάρχουν, ώστε να αξιοποιούνται όχι μόνο για το μάθημα της πληροφορικής αλλά και σε άλλα μαθήματα. Παρόλο που ακούμε συνέχεια για ψηφιακό σχολείο, δε βλέπουμε όλες τις αίθουσες εξοπλισμένες με διαδραστικούς πίνακες. Αντιθέτως, βλέπουμε τους εκπαιδευτικούς μας να κουβαλούν στην τάξη προτζέκτορες και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, διαδικασία που κοστίζει σε χρόνο και στην οργάνωση του μαθήματος.
Περνώντας στο έμψυχο δυναμικό, εύκολα διαπιστώνουμε τα προβλήματα. Το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων δεν είναι σε αρκετές περιπτώσεις πλήρες από την αρχή της χρονιάς. Παρουσιάζονται πολλά κενά, με συνέπεια κάποια τμήματα να μην κάνουν κάποιο ή κάποια μαθήματα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα τελευταία μάλιστα χρόνια παρατηρούμε το φαινόμενο να τοποθετούνται εκπαιδευτικοί στα σχολεία ακόμα και κοντά στα Χριστούγεννα! Όλα αυτά τα προβλήματα με το εκπαιδευτικό προσωπικό ενός σχολείου συνδέονται άμεσα με το σχολικό πρόγραμμα. Με κάθε νέα τοποθέτηση ή μετακίνηση εκπαιδευτικού αλλάζει και το πρόγραμμα των μαθημάτων, προκαλώντας μεγάλη αναταραχή.
Και βέβαια, η ύλη των μαθημάτων είναι πολλή και οι μαθητές δεν προλαβαίνουν να την αφομοιώσουν. Το πρόβλημα γιγαντώνεται την περίοδο των εξετάσεων, που δημιουργούν έντονο άγχος στους περισσότερους μαθητές.
Όσο για το εκπαιδευτικό σύστημα; Κάθε αλλαγή υπουργού συνοδεύεται και από αλλαγές μεταξύ άλλων στο σύστημα των εξετάσεων! Όταν είμαστε στο Γυμνάσιο, δε γνωρίζουμε με ποιον τρόπο θα εξεταστούμε για να «περάσουμε» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τελικά, πόσο πρέπει να περιμένουμε ακόμη για το σχολείο που ονειρευόμαστε;
Νάτσιου Ηλιάνα, Κώστογλου Ανθή, Κρυσταλλίδου Νεφέλη-Ζωή, μαθήτριες της Β΄ Τάξης