Όλγα Μαρία Παπαθανασίου Γ4
Η χώρα μας βρίσκεται πάνω πάνω στη λίστα με τα περισσότερα ατυχήματα στην Ευρώπη παρόλο που είμαστε μια χώρα μικρότερη σε σχέση με άλλα κυρίαρχα κράτη όπως η Γερμανία, η Γαλλία κ.τ.λ. Κάθε χρόνο δεκάδες τροχαία ατυχήματα λαμβάνουν χώρο τόσο στην ηπειρωτική Ελλάδα όσο και στα νησιά μας. Σε άλλα εμπλέκονται δυο ή περισσότερα αυτοκίνητα ενώ υπάρχουν και άλλα που προκαλούνται από έναν οδηγό ο/η οποίος/α μπορεί να συγκρούστηκε με κάποιο εμπόδιο στον δρόμο του/της. Οι λόγοι όμως που συμβαίνουν τόσα ατυχήματα είναι αμφιλεγόμενοι καθώς υπάρχουν οι μεν, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι για όλα ευθύνεται το κράτος, αλλά και οι δε, οι οποίοι δεν αγνοούν την ευθύνη της χώρας σε κάποιες περιπτώσεις αλλά υποστηρίζουν ότι κυρίως οι εμπλεκόμενοι οδηγοί κουβαλάν ένα τεράστιο μερίδιο ευθύνης. Ποιες είναι όμως αυτές οι αιτίες;
Όσον αφορά την ευθύνη του κράτους, τα αίτια στις περιπτώσεις αυτές δεν βρίσκονται στον τρόπο οδήγησης ή συμπεριφοράς στον δρόμο αλλά στην κατασκευή των δρόμων και όποια άλλη ενέργεια σχετίζεται με την έννοια αυτήν. Για να γίνω πιο συγκεκριμένη, μέσα σε αυτήν περιλαμβάνεται η λάθος ή η μη τοποθέτηση πινακίδων, η έλλειψη αστυνόμευσης και ελέγχου των δρόμων ειδικά σε μέρη συχνού συνωστισμού, τα συχνά εμπόδια στους δρόμους αλλά και η άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκονται, ιδιαίτερα οι δρόμοι πιο απομονωμένων περιοχών. Σύμφωνα με τους ανθρώπους που κατηγορούν μόνο το κράτος ή ακόμη και γι’αυτούς που ρίχνουν την ευθύνη και στους οδηγούν, πολλές φορές όλα αυτά αποτελούν αιτίες για απρόβλεπτες συγκρούσεις με έναν άλλο οδηγό ή με κάποιο πιθανό ακίνητο εμπόδιο που βρίσκεται στην άκρη ή στην μέση του δρόμου.
Από την άλλη πλευρά, όπως προανέφερα, οι άνθρωποι που δεν έχουν ως στόχο την αποποίηση των ευθυνών αναγνωρίζουν τον ρόλο που παίζουν και οι ίδιοι οι οδηγοί σε τέτοια ατυχήματα. Ειδικότερα στην Ελλάδα, πολλοί οδηγοί, νομίζοντας ότι είναι έμπειροι και ξέρουν να χειρίζονται σωστά το τιμόνι, οδηγούν με μεγάλη ανευθυνότητα ξεχνώντας ότι υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι είτε μέσα είτε έξω από το όχημά τους. Κύριοι παράγοντες όμως αυτής της ανευθυνότητας, εκτός από την νοοτροπία αυτή που έχουν υιοθετήσει κάποιοι, είναι αρκετές φορές το γεγονός ότι ιδίως στα νησιά το καλοκαίρι οι άνθρωποι οδηγούν κάτω από την επήρεια αλκοόλ, αναπτύσσοντας υπερβολικές ταχύτητες καθώς οδηγούν. Επίσης, η μεγάλη ταχύτητα που προκαλείται είτε από το αλκοόλ είτε από κάτι άλλο, όπως η ένταση στην οποία βρίσκεται εκείνη την ώρα ο οδηγός, παίζει καταλυτικό ρόλο σε σχεδιασμό με τους κακοφτιαγμένους δρόμους σε άσχημα τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα. Τέλος, ακόμη ένας σημαντικός ρόλος που συμβαίνουν τα περισσότερα αυτά ατυχήματα είναι η έλλειψη ή και η απόσπαση της προσοχής την ώρα της οδήγησης. Πολλές φορές, οι οδηγοί αγνοούν τον κίνδυνο που διατρέχουν και προτιμούν αντί να κρατήσουν τα μάτια τους στον δρόμο, να ασχοληθούν είτε με το κινητό τους είτε να μιλάει με τους άλλους επιβάτες του οχήματος ή ακόμη και να οδηγεί με το ένα χέρι, πράγμα πολύ επικίνδυνο ιδιαίτερα όταν πρέπει να γίνει μια γρήγορη και απότομη κίνηση.
Οπότε γενικά μπορούμε να καταλάβουμε από που προέρχονται τα περισσότερα από το συγκεκριμένο είδος ατυχημάτων. Όσο κι αν θέλουμε να ξεφορτωθούμε τις ευθύνες και να τις ρίξουμε όλες στο κράτος και στην αστυνομία της χώρας, την πλειοψηφία των περιπτώσεων οι άνθρωποι είναι αυτοί με την συμπεριφορά τους και τον τρόπο με τον οποίο κυκλοφορούν στους δρόμους συμβάλλουν στα περιστατικά αυτά. Το κρίμα και το άδικο όμως είναι να χάνονται αδίκως άνθρωποι, ως αποτέλεσμα της απροσεξίας ενός άλλου οδηγού, ο οποίος πιθανότατα να ήταν μεθυσμένος ή μη συγκεντρωμένος στον δρόμο και στη δουλεία που είχε εκείνη τη στιγμή να κάνει. Αν όλοι προσπαθούσαν με τον τρόπο τους να προσέχουν λίγο περισσότερο, πιστεύω ότι στο μέλλον ίσως διορθωθεί λίγο η κατάσταση αυτή. Αν όμως συνεχίσουν να κλείνουν τα μάτια τους οι ανεύθυνοι οδηγοί πάνω στις συμβουλές αυτές, πολύ φοβάμαι ότι θα πάρει καιρό μέχρι να αλλάξουν ριζικά τα πράγματα.