Τα βιβλία ‘’αγνοούνται’’ από την καθημερινότητα των σημερινών παιδιών

της Σωτηρίας Γεωργιάδου…

Είστε γονείς; Έχετε μικρότερα αδέλφια; Είστε εκπαιδευτικοί; Αν ναι τότε σίγουρα έχετε εντοπίσει το πρόβλημα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους. Πόσοι από εσάς έχετε ακούσει ένα παιδί, ηλικίας δημοτικού, να προσπαθεί να διαβάσει; Τις περισσότερες φορές οι μαθητές και μαθήτριες δυσκολεύονται να διαβάσουν και να κατανοήσουν ένα κείμενο ή ένα βιβλίο. Αρκετοί άνθρωποι στον χώρο της εκπαίδευσης υποστηρίζουν πως η υπερβολική έκθεση σε οθόνες και οι νέες τεχνολογίες μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την ανάπτυξη των παιδιών.

Σύμφωνα με ειδικούς έχει αποδεχτεί πως η ανεξέλεγκτη χρήση οθονών, συνδέεται άμεσα με προβλήματα στην απόκτηση, την αποστήθιση και την συγκράτηση γνώσεων καθώς και εμποδίζει την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων. Η οικογένεια και το σχολείο καλούνται να συνεργαστούν και να δράσουν άμεσα για να βρουν ισχυρές στρατηγικές που θα ενισχύσουν την ικανότητα των παιδιών να διαβάζουν, να κατανοούν και να επεξεργάζονται πληροφορίες, προάγοντας την ισόρροπη ανάπτυξη τους.

Αρχικά είναι σημαντικό να υπάρχει ένα όριο στον χρόνο που περνούν τα παιδία μπροστά στην τηλεόραση ή οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή. Οι ειδικοί προτείνουν ότι τα παιδιά τόσο στην προσχολική όσο και στην παιδική ηλικία να μην ξεπερνούν τις δύο ώρες την ημέρα. Ακόμα όταν αφορά τις ενέργειες που μπορεί να ακολουθήσει η οικογένεια, συνιστάται η ενθάρρυνση της ανάγνωσης στο σπίτι. Οι γονείς και ο στενός οικογενειακός κύκλος των παιδιών, ιδιαίτερα στην νεανική ηλικία, αποτελούν το κύριο ερέθισμα τους.

111Αν δημιουργηθεί, από τα πρώτα χρόνια, η συνήθεια να διαβάζουν όλοι μαζί, καθώς και η προσωπική ανάγνωση, τότε οι συνθήκες είναι πιο ευνοϊκές για την ανάπτυξη του λεξιλογίου και την κατανόηση του κειμένου. Επιπλέον, οι εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως η ζωγραφική, η φυσική άσκηση καθώς και η παρακολούθηση παραστάσεων στο θέατρο, δημιουργούν χώρο για συζήτηση, έκφραση συναισθημάτων και καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Αντίστοιχα, οι ‘’κινήσεις’’ που μπορούν να ακολουθήσουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία βασίζονται κυρίως στο παιχνίδι και τον δημιουργικό τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος. Η συμμετοχή σε διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς και η ενθάρρυνση συμμετοχής στα εξωσχολικά, αποτελούν ένα ‘’όπλο’’ απέναντι στο πρόβλημα. Οι δάσκαλοι θα μπορούσαν να ενσωματώσουν δια δραστικές δραστηριότητες που συνδυάζουν το οπτικοακουστικό υλικό με την ενεργή συμμετοχή των παιδιών, καταφέρνοντας έτσι να ενισχύσουν τη μάθηση, τη συμμετοχή στα κοινά καθώς και την κατανόηση και την προσοχή.

Τέλος, κρίνεται απαραίτητη η κατάλληλη εκπαίδευση των δασκάλων, ώστε να επιτευχθεί η σωστή αξιολόγηση της ψυχολογικής και συναισθηματικής κατάστασης των παιδιών. Έτσι, θα μπορούν με ευκολία να εντοπίζουν παιδία που παρουσιάζουν δυσκολίες και να προτείνουν κατάλληλη υποστήριξη, είτε μέσα στην τάξη είτε μέσω εξωτερικής βοήθειας.

Γενικά, με την σωστή συνεργασία και πλήρη συνεννόηση και των δύο πλευρών το πρόβλημα αυτό μπορεί να απαλειφθεί. Η δημιουργία ισορροπίας στη χρήση οθονών και οι κατάλληλες ενέργειες για την ενίσχυση της ικανότητας των παιδιών στην ανάγνωση και στην κατανόηση κειμένων και βιβλίων, είναι το κλειδί για την επίλυση του θέματος.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης