Συναισθήματα και Κλιματική Αλλαγή

ΑΠΟ: ΣΤΡΑΤΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ - Δεκ• 02•22

IMG_20221130_111037

Με αφορμή το σχέδιο Μαθήματος Δ2: «ΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΕΣΑΙ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ;  ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ» από το Βιβλίο- οδηγό εκπαιδευτικών  για το δημοτικό και το γυμνάσιο «ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΑΣ- ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΓΗ»  που δημιουργήθηκε σε συνεργασία την ΟΥΝΕΣΚΟ και το Γραφείο για την Κλιματική Εκπαίδευση (United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO)  and Office for Climate Education (OCE) ασχοληθήκαμε στην τάξη με τα συναισθήματα που μας προκαλεί η Κλιματική Αλλαγή: α)Αναγνώριση συναισθημάτων και έκφρασή τους, β) Εξωτερίκευση και κοινοποίηση τους στην ομάδα  β) Διαχείριση των συναισθημάτων προς ατομικό και κοινωνικό όφελος, γ)Ενεργοποίηση για δράση.

IMG_20221130_120808 - Αντιγραφή

Για την Κλιματική Αλλαγή έχουμε συζητήσει πολλά θέματα στην τάξη, έχουμε δει εικόνες, βίντεο και γραφήματα. Άρα δεν χρειάστηκε να ξαναδούμε το υλικό από το σχέδιο μαθήματος Δ2.2 Ξεκινήσαμε λοιπόν κατευθείαν τη συζήτηση.

IMG_20221130_124330 - Αντιγραφή

  1. Αρχικά χωριστήκαμε σε ομάδες. Πήραμε ανά ομάδα μια σειρά καρτών με εικονίδια που αποτυπώνουν συναισθήματα (Δ2.1) και ατομικά από ένα χαρτάκι post-it.
  2. Παρατηρήσαμε τις κάρτες και εξηγήσαμε στην τάξη τις λέξεις που δεν γνωρίζαμε την ερμηνεία τους.
  3. Το κάθε παιδί συγκεντρώθηκε με ηρεμία κοιτώντας τις κάρτες και διάλεξε έως 5 λέξεις που αποτυπώνουν τα συναισθήματά του, τις οποίες και έγραψε στο χαρτί.
  4. Στη συνέχεια δόθηκε λίγος χρόνος για συζήτηση ανάμεσα στα μέλη της ομάδας.
  5. Κατόπιν το κάθε παιδί διάβασε μεγαλόφωνα τις λέξεις που είχε γράψει και αυτές καταχωρήθηκαν στον πίνακα.
  6. Στο τέλος της διαδικασίας όλα τα παιδιά είχαν διαβάσει τις λέξεις τους και έτσι φτιάχτηκε ένας πίνακας με τις λέξεις που ειπώθηκαν τις περισσότερες φορές. Αυτές ήταν: α) Λύπη, β)Χαρά και γ)Ενθουσιασμός και Θυμός
  7. Έγινε μια μικρή κατηγοριοποίηση των λέξεων σε ομάδες (ευχάριστα συναισθήματα-δυσάρεστα συναισθήματα) και σχολιάστηκε πώς στις πρώτες θέσεις βρίσκονται αντικρουόμενα συναισθήματα. Τέθηκε το ερώτημα αν είναι όντως αντικρουόμενα, χωρίς να απαντηθεί σε αυτή τη φάση.
  8. Στη συνέχεια βάλαμε τις καρέκλες μας κυκλικά και κάτσαμε σε κύκλο ώστε όλοι/ες να μπορούμε να κοιτάμε όλους/ες.
  9. Ξεκίνησε πρώτο ένα παιδί που ήθελε να μοιραστεί τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Μας διάβασε τις λέξεις που επέλεξε και μας εξήγησε γιατί νιώθει αυτά τα συναισθήματα. Τι είναι αυτό που του/της τα προκαλεί και γιατί.
  10. Όταν όλοι και όλες εξέφρασαν τα συναισθήματα τους, τότε κάποια παιδιά προχώρησαν και σε πιο προσωπικές εκμυστηρεύσεις για το πώς διαχειρίζονται αυτά τα συναισθήματα.
  11. Καταλήξαμε έτσι μετά από μια μεγάλη συζήτηση, ότι τα αρνητικά συναισθήματα, όπως και τα θετικά είναι καλοδεχούμενα γιατί είναι μέρος του εαυτού μας και είναι πολύ σημαντικό να εξωτερικεύονται.
  12. Όμως τα παιδιά από τα ίδια τα βιώματά τους κατάλαβαν ότι τα αρνητικά συναισθήματα, αν τα αφήσουμε να μας κυριεύσουν, δεν μας κάνουν ευτυχισμένους/ες και δημιουργικούς/ες. Αν όμως τα αντιστρέψουμε, μπορούν να μας δώσουν δύναμη να κάνουμε πράξεις που θα μας δώσουν χαρά.
  13. Στο τέλος καταλάβαμε ότι αν αφήσουμε τα άσχημα συναισθήματα να μας παρασύρουν δεν θα μπορέσουμε να δράσουμε για το καλό του πλανήτη, για το καλό όλων μας. Αντίθετα, αν είμαστε χαρούμενοι/ες και αισιόδοξοι/ες, μπορούμε να βοηθήσουμε τον κόσμο και να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για τον μετριασμό της κλιματικής κρίσης.

Το μάθημα αυτό είχε ως σκοπό την ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών και μαθητριών ώστε από απλοί θεατές να γίνουν ενεργοί πολίτες.

Οι μελέτες των τελευταίων ετών έχουν δείξει ότι πολύς πληθυσμός βάλλεται από αυτό που ονομάζουμε «Οικολογικό Άγχος» και η εκπαίδευση έχει χρέος να εργαστεί πάνω σε αυτό για την μείωση του, καθώς αυτό επηρεάζει τους ανθρώπους , τις σχέσεις μεταξύ τους, την κοινωνία συνολικά, την οικονομία και βέβαια το περιβάλλον.

Το βιβλίο «ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΑΣ- ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΓΗ»  που δημιουργήθηκε σε συνεργασία την ΟΥΝΕΣΚΟ και το Γραφείο για την Κλιματική Εκπαίδευση (United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO)  and Office for Climate Education (OCE) μπορείτε να δείτε εδώ : https://www.oce.global/en/resources/class-activities/climate-our-hands-climate-change-and-land

Επίσης μπορείτε να δείτε σε ελεύθερη μετάφραση το συγκεκριμένο Σχέδιο Μαθήματος «ΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΕΣΑΙ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ;  ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ» εδώ:  ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ-ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Αλλά και στα αγγλικά εδώ: https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2022/12/ΣΧΕΔΙΟ-ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ-ΑΓΓΛΙΚΑ.pdf

Τα συναισθήματα που τα παιδιά διάλεξαν  στα ελληνικά εδώ: https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2022/12/Συναισθήματα-και-Κλιματική-Αλλαγή.docx

Τα συναισθήματα που τα παιδιά διάλεξαν  στα αγγλικά εδώ:https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2022/12/Emotions-and-Climate-Change.docx

IMG_20221130_123917 - Αντιγραφή

 

Σχολιάστε

Top