
Την Τρίτη 04.02.2025, είχαμε τη χαρά και την τιμή να επισκεφθεί το σχολείο μας και να συναντηθεί με τη συντακτική ομάδα της Σχολικής μας Εφημερίδας η Διευθύντρια Δ.Δ.Ε. Ιωαννίνων, κ. Σταματούλα Λογοθέτη, μαζί με τον κ. Χασιώτη Νικόλαο, Σύμβουλο ΠΕ84 Ηλεκτρονικών. Εκτός από τις πολύτιμες συμβουλές της, η κ. Λογοθέτη μας παρέδωσε το άρθρο που έγραψε ειδικά για την εφημερίδα μας και την ευχαριστούμε πολύ γι αυτό. Ευχόμαστε δύναμη και καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο της!
Αγαπητές μαθήτριες και Αγαπητοί μαθητές,
Η χαρά είναι ένα από τα πιο πολύτιμα συναισθήματα που μπορούμε να βιώσουμε στη ζωή μας και η σημασία της στο σχολείο είναι αδιαμφισβήτητη. Στο σχολείο δεν αποκτούμε μόνο γνώσεις, αλλά είναι ένας χώρος, όπου επικοινωνούμε μεταξύ μας, αλληλεπιδρούμε, δημιουργούμε αναμνήσεις και συγκροτούμε τον εαυτό μας. Σε αυτό το πλαίσιο, η χαρά, το γέλιο και το χιούμορ παίζουν θεμελιώδη ρόλο στη λειτουργία του σχολείου.
Η χαρά, το γέλιο και το χιούμορ ως καταλύτης μάθησης, ως συνδετικός ιστός, ως εργαλείο επικοινωνίας στη σχολική κοινότητα
Το γέλιο, το χιούμορ και η χαρά που τα συνοδεύει, παρέχουν πολλαπλά οφέλη στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, στο κλίμα της τάξης, στην επικοινωνία εκπαιδευτικού-μαθητών, στις σχέσεις των μαθητών και, τελικά, στην ίδια τη μάθηση. Όταν αισθανόμαστε ευχάριστα, είμαστε πιο ανοιχτοί και δεκτικοί σε νέες ιδέες και προκλήσεις, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες και αναπτύσσουμε τα ταλέντα μας. Οι εκπαιδευτικοί που δημιουργούν ένα ευχάριστο περιβάλλον ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά και να εξερευνούν τη γνώση με θετική συναισθηματική διάθεση. Η χαρά ενισχύει τα κίνητρα και την επιθυμία για μάθηση, καθιστώντας τη διαδικασία της πιο ευχάριστη και αποδοτική.
Το χιούμορ στη διδασκαλία μπορεί να κάνει τα δύσκολα θέματα πιο προσιτά και κατανοητά. Μειώνει το άγχος και την πίεση που, συχνά, συνοδεύουν τη σχολική ζωή, επιτρέποντας στους μαθητές να νιώθουν πιο ευχάριστα στο σχολείο και να απολαμβάνουν περισσότερο τη σχολική ζωή. Το χιούμορ του εκπαιδευτικού διευκολύνει τους μαθητές να εκφραστούν, να συμμετέχουν στη μαθησιακή διεργασία χωρίς άγχος και φόβο, να αναγνωρίζουν τον ρόλο και το έργο του και να απολαμβάνουν την πιο ανθρώπινη πλευρά του σε ένα περιβάλλον ανοιχτό και ευχάριστο. Με το γέλιο ενθαρρύνονται συναισθήματα οικειότητας και απόλαυσης που ενώνουν τα κενά ανάμεσα στη διαφορετικότητα και διευκολύνουν την ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης, την καλλιέργεια της δημιουργικότητας, τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης, αλληλεπίδρασης και ένταξης στην ομάδα.
Το χιούμορ, εξάλλου, προσφέρει μια κοινωνικά αποδεκτή διέξοδο έκφρασης ιδεών και συναισθημάτων, αποφορτίζει τον μαθητή και καταστέλλει αισθήματα επιθετικότητας και εκφοβισμού στη σχολική μονάδα, δημιουργώντας σχέσεις θεμελιώδεις για μια θετική σχολική κουλτούρα.
Όταν ο εκπαιδευτικός εντάσσει το χιούμορ στη διδασκαλία του και οι μαθητές συμμετέχουν και γελούν, ευνοεί περισσότερο τη δραστηριοποίηση του μαθητή στη μαθησιακή διαδικασία, ζωντανεύει την ομάδα μέσα από τον αυθορμητισμό του γέλιου και εξασφαλίζει νέους τρόπους επίλυσης προβλημάτων πέραν των στερεοτυπικών, καθώς το γέλιο έχει τη δύναμη να ενώνει τους ανθρώπους.
Προσεκτική Χρήση του Χιούμορ
Παρά τις θετικές συνέπειες του χιούμορ η χρήση του στο σχολείο απαιτεί προσοχή και ευαισθησία, τόσο από τους μαθητές όσο και από τους εκπαιδευτικούς.
Κάποιες φορές, μπορεί να οδηγήσει σε παρεξηγήσεις ή να πληγώσει τους άλλους, θέτοντας σε κίνδυνο τον έλεγχο των συναισθημάτων και της τάξης, την επίτευξη κλίματος ισορροπίας στη σχολική μονάδα και τις σχέσεις των ανθρώπων.
Γι” αυτό, ας θυμόμαστε ότι:
- Το χιούμορ μπορεί να αποτελέσει έναν πολύτιμο σύμμαχο στην ποιοτική λειτουργία του σχολείου, αρκεί να χρησιμοποιείται με σεβασμό και ευαισθησία.
- Το χιούμορ που απολαμβάνει μια ομάδα μπορεί να μην είναι κατάλληλο για μια άλλη. Είναι σημαντικό να κατανοούμε τις διαφορές μεταξύ των συμμαθητών μας και να επιλέγουμε ένα χιούμορ που δεν προσβάλλει ή αποκλείει κανέναν.
- Κωμικά σχόλια που μπορεί να φαίνονται αθώα, αλλά σχετίζονται με την εμφάνιση, την καταγωγή ή άλλες ευαίσθητες πτυχές, μπορεί να είναι επιβλαβή. Αντί να επισημαίνουμε τις αδυναμίες των άλλων, ας εστιάσουμε σε αστεία που ενώνουν και ενθαρρύνουν. Το καλύτερο χιούμορ είναι αυτό που μας ενώνει, όχι αυτό που μας χωρίζει.
- Είναι σημαντικό να παρατηρούμε καλοπροαίρετα τις αντιδράσεις των άλλων, όταν χρησιμοποιούμε το χιούμορ. Αν κάποιος φαίνεται ότι αισθάνεται άβολα ή ότι είναι προσβεβλημένος, είναι καλό με σεβασμό να αναγνωρίσουμε την αντίδρασή του και να προσαρμόσουμε τη συμπεριφορά μας.
- Η χαρά μπορεί να προέλθει από τις μικρές στιγμές της καθημερινότητας: μια επιτυχία σε μια εξέταση, μια ωραία συζήτηση με τους φίλους, ή ακόμα και η συμμετοχή σε μια δημιουργική δραστηριότητα. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε αυτές τις στιγμές και να τις μοιραζόμαστε με τους γύρω μας.
Αγαπητές μαθήτριες, Αγαπητοί μαθητές,
Ας δημιουργήσουμε, κατά το δυνατόν, ένα σχολείο γεμάτο χαρά, ένα περιβάλλον με θετικότητα, ευθυμία και ευτυχία, όπου θα προωθείται η συνεργασία, θα αναπτύσσονται υγιείς σχέσεις και η μάθηση θα είναι μια ευχάριστη και αξέχαστη εμπειρία! Ας ενθαρρύνουμε ο ένας τον άλλον, ας γιορτάζουμε τις επιτυχίες και ας απολαμβάνουμε τη διαδικασία της μάθησης. Η χαρά δεν είναι απλώς ένα συναίσθημα, είναι ένας τρόπος ζωής που μπορεί να μας οδηγήσει σε έναν καλύτερο κόσμο.
Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της θα καταβάλλει κάθε προσπάθεια να διασφαλίσει για εσάς ένα περιβάλλον που μεταμορφώνει την εκπαίδευση σε αποτελεσματική παιδεία με κύρια χαρακτηριστικά την ικανοποίηση των αναγκών σας, τη δημιουργία, το πνεύμα αλληλεγγύης και εν τέλει τη χαρά της ζωής και των σχέσεων.
Σας εύχομαι καλή πρόοδο και ο δρόμος της ζωής που ανοίγεται μπροστά σας να είναι γεμάτος χαρές, όνειρα και επιτυχίες
Η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων
Σταματούλα Λογοθέτη