Μετασχηματίζοντας την μάθηση με την επαυξημένη πραγματικότητα: Μια ματιά στο μέλλον της εκπαίδευσης

Φωτογραφία από το διαδίκτυο

Στο διαρκώς εξελισσόμενο τοπίο της τεχνολογίας, μια καινοτομία ξεχωρίζει για τις μετασχηματιστικές της δυνατότητες στην εκπαίδευση — η Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR – Augmented Reality). Αυτή η τεχνολογία αιχμής προσφέρει μια μοναδική και διαδραστική εμπειρία μάθησης. Καθώς εμβαθύνουμε στις δυνατότητες της AR στην εκπαίδευση, γίνεται προφανές ότι οι παραδοσιακές τάξεις βρίσκονται στα πρόθυρα μιας ψηφιακής επανάστασης.

 Τι είναι η επαυξημένη πραγματικότητα ;

Η επαυξημένη πραγματικότητα (AR) είναι η ενοποίηση ψηφιακών πληροφοριών με το περιβάλλον του χρήστη σε πραγματικό χρόνο. Σε αντίθεση με την εικονική πραγματικότητα (VR), η οποία δημιουργεί ένα εντελώς τεχνητό περιβάλλον, οι χρήστες AR βιώνουν ένα πραγματικό περιβάλλον με δημιουργούμενες αντιληπτικές πληροφορίες που επικαλύπτονται από πάνω.

 Γιατί η επαυξημένη πραγματικότητα είναι σημαντική για την εκπαίδευση;

Καθώς μαθαίνουν, πολλοί μαθητές δυσκολεύονται να αντιληφθούν θεωρητικές πληροφορίες χωρίς οπτικά ή σχετικά παραδείγματα. Ως αποτέλεσμα, πολλές έννοιες παραμένουν ακατανόητες και απρόσιτες για τους μαθητές. Εδώ έρχονται οι εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας, μεταμορφώνοντας οπτικά τις πληροφορίες. Η επιστήμη το υποστηρίζει. Η διδασκαλία με επαυξημένη πραγματικότητα προσελκύει τους μαθητές σε μεγαλύτερο επίπεδο και ενισχύει τους δείκτες μάθησης, όπως αποδεικνύεται από μια πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη με μαθητές του Κέιπ Τάουν.

 Πλεονεκτήματα επαυξημένης πραγματικότητας στην εκπαίδευση

  • Πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό. Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα συχνά στερούνται από ενημερωμένο διδακτικό υλικό. Πολλοί μαθητές πρέπει να μελετήσουν ξεπερασμένες πληροφορίες ή να αναζητήσουν πληροφορίες μόνοι τους στο σπίτι. Σε μια εφαρμογή AR, μπορεί να κάνει κάποιος λήψη των πιο πρόσφατων δεδομένων και να τα εμφανίσει σε διαδραστική μορφή.
  • Ταχύτερη εκμάθηση. Ένας νέος τρόπος παρουσίασης πληροφοριών συμβάλλει στη μείωση του συνολικού χρόνου εκμάθησης. Συνεπώς, υπάρχει περισσότερος χρόνος για εξάσκηση και σε πιο βαθιά εξέταση των εξειδικευμένων θεμάτων.
  • Ασφαλέστερη πρακτική. Σε περιπτώσεις, όπως τα μαθήματα ανατομίας, οι μαθητές δεν χρειάζεται πλέον να ανατέμνουν αληθινά ζώα, αυτό μπορεί να προσομοιωθεί με ακρίβεια μέσω λογισμικού. Οι μαθητές έχουν το ίδιο επίπεδο εξάσκησης χωρίς να βλάψουν τίποτα ή να εργάζονται με επικίνδυνα εργαλεία. Αυτά βέβαια δε γίνονται στην Ελλάδα.
Φωτογραφία από το διαδίκτυο

Φωτογραφία από το διαδίκτυο

Προκλήσεις επαυξημένης πραγματικότητας στην εκπαίδευση

Εκτός από τα οφέλη, υπάρχουν μερικές δυσκολίες που σχετίζονται με τη χρήση τέτοιων εργαλείων εκμάθησης:

  • Απαιτείται κατάλληλο υλικό. Μια εφαρμογή AR δεν μπορεί να εγκατασταθεί σε παλιά μοντέλα τηλεφώνων ή σε εκείνα που τρέχουν εκδόσεις λειτουργικού συστήματος που δεν υποστηρίζουν εμβάπτιση (immersion). Τα σχολεία σπανίως είναι γνωστά ότι διαθέτουν τα πιο σύγχρονα ηλεκτρονικά εργαλεία, ιδίως στην Ελλάδα. Επομένως η αγορά smartphone/έξυπνων γυαλιών μπορεί να μην είναι εφικτή.
  • Η έλλειψη εμπειρίας των εκπαιδευτικών με την τεχνολογία. Ορισμένοι εκπαιδευτικοί δεν ασπάζονται τις σύγχρονες τεχνολογίες, ούτε καν γνωρίζουν πώς να τις χρησιμοποιούν. Αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα όταν ο δάσκαλος είναι υποχρεωμένος να δείξει πώς λειτουργεί η συσκευή και να βοηθήσει τους μαθητές σε περίπτωση δυσκολιών.

 Συμπεράσματα

Συνολικά, η επαυξημένη πραγματικότητα αναδεικνύεται ως ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο. Με τη σωστή υποστήριξη και κατάρτιση, η εκπαιδευτική AR μπορεί να διαμορφώσει μια εκπαιδευτική πραγματικότητα που είναι τόσο ενδιαφέρουσα όσο και παιγνιώδης.

Γράφει ο Κωνσταντίνος Βρόντζος Γ1

ΠΗΓΕΣ

 

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης