Η σχολική βία και ο εκφοβισμός που εκδηλώνεται μεταξύ των μαθητών θεωρείται κοινωνικό πρόβλημα. Ο όρος που χρησιμοποιείται διεθνώς για να περιγράψει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού είναι «bullying». Προέρχεται από το ρήμα «bully» που σημαίνει «πληγώνω ή τρομοκρατώ ή υποχρεώνω κάποιον με τη βία να κάνει κάτι που δεν θέλει».Οι πιο συνηθισμένες εκδηλώσεις ενδοσχολικής βίας είναι χειρονομίες, ξυλοδαρμοί, φραστικές επιθέσεις, , απειλές, κλοπές, σεξουαλική παρενόχληση, κακοποίηση, αποκλεισμός από παρέες και οι αιτίες ποικίλουν.
Μία αιτία που παρατηρείται είναι η ενδοοικογενειακή βία των θυτών, η ανάγκη των παιδιών-θυτών για κυριαρχία και επιβολή της εξουσίας τους σε άλλους, η αρνητική επίδραση σκηνών βίας που προβάλλουν τα ΜΜΕ και ηλεκτρονικά παιχνίδια καθώς και η οικονομική κρίση, η ανεργία, και η φτώχεια που μαστίζει πολλές οικογένειες και δεν αφήνει περιθώρια στους γονείς vα σκύψουν στα προβλήματα των παιδιών τους.
Τα θύματα του σχολικού εκφοβισμού βιώνουν σοβαρές συνέπειες στην ψυχολογική τους υγεία. Οι παιδικές ψυχές που υφίστανται τον εκφοβισμό αντιμετωπίζουν αυξημένο στρες, χαμηλή αυτοεκτίμηση και μπορεί να αναπτύξουν μακροχρόνιες ψυχολογικές δυσκολίες. Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να αφήσει βαθιές πληγές στην ψυχολογία των παιδιών. Προκαλώντας συχνά ανασφάλεια, κατάθλιψη και αυξημένο ψυχικό άγχος.
Η βία μεταξύ των μαθητών θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με διάφορους και αποτελεσματικούς άμεσα ή έμμεσα τρόπους. Αρχικά είναι αναγκαίο οι γονείς να συζητούν με τα παιδιά τους για να είναι ικανοί να εντοπίσουν μια τέτοια κατάσταση. Επίσης , οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι παρατηρητικοί και να εξακριβώνουν ποιο παιδί είναι αυτό που εκφοβίζεται ή αυτό που εκφοβίζει και να ενημερώνουν άμεσα διευθυντή και γονείς. Είναι απαραίτητη ακόμη η ενημέρωση των μαθητών με ομιλίες και ημερίδες σχετικά με την βία και τον εκφοβισμό.
Πρόσφατα έχει δημιουργηθεί η ψηφιακή πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr στην οποία μπορούν μαθητές, μαθήτριες, γονείς και εκπαιδευτικοί να αναφέρουν περιστατικά βίας στο σχολείο τους που είτε οι ίδιοι βιώνουν, είτε γίνονται μάρτυρες. Ένας γονιός ή ένα παιδί του Γυμνασίου και του
Λυκείου μπορεί να μπει σε αυτή την πλατφόρμα και να καταγράψει, να αποτυπώσει το είδος του εκφοβισμού που έχει υποστεί, το είδος του περιστατικού, τη συχνότητα του περιστατικού και μετά το σχολείο του να διαχειριστεί το περιστατικό αυτό με πολύ συγκεκριμένους κανόνες που έχουν διαμορφωθεί από ειδικούς.
Ας ελπίσουμε πως υπάρχει τελικά φως στο τέλος αυτού του τούνελ…
Όπως έγραψε και ο Σπύρος Ποταμίτης: «Σπείρε αγάπη κι ας μη θερίσεις, έτσι, για να μοσχοβολάει ο τόπος».. Αγάπη, ενσυναίσθηση και ΟΧΙ στη βία άνθρωποι..
Ζήσης Κωνσταντίνος Α3
ΠΗΓΕΣ • https://www.cnn.gr/ellada/story/414196/endosxoliki-via-stin-platforma-oi-protes-kataggelies-gia-ekfovismo-nea-pragmatikotita-sta-sxoleia • https://www.astynomia.gr/odigos-tou-politi/chrisimes-symvoules/bullying-endoscholiki-via-ekfovismos/ • https://paidagogiko.gr/blog/sxolikos-ekfovismos • https://e-mesara.gr/%CE%B5%CE%BD%CE%B4%CE%BF%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B2%CE%AF%CE%B1/ • https://www.stopbullying.gr/antimetopisi/bullying-sto-sxoleio/ • https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/302626_sholikos-ekfobismos-ti-einai-kai-pos-na-ton-antimetopisete