https://schoolpress.sch.gr/acharnes/files/2025/06/Επίσκεψη-στην-Εθνική-Βιβλιοθήκη-ΚΠΙΣΝ.pdf
Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΚΠΙΣΝ)
12 Μαρτίου 2025
Στο πλαίσιο δράσεων που ανέλαβε το σχολείο μας κατά το σχολικό έτος 2024-25 με σκοπό τη σύνδεσή του με Δίκτυο Βιβλιοθηκών και στόχους – μεταξύ άλλων – την καλλιέργεια του ερευνητικού πνεύματος και την προώθηση της φιλαναγνωσίας, οι μαθητές/-τριες του Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ τάξης επισκέφτηκαν με προγραμματισμένο ραντεβού τις εγκαταστάσεις της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ) στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).
Αρχικά, ενημερώθηκαν σχετικά με τις εγκαταστάσεις της Βιβλιοθήκης και τη λειτουργία της και, στη συνέχεια, συμμετείχαν στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Η Ιστορία ως επικαιρότητα: Η Συνθήκη των Σεβρών μέσα από τα πρωτοσέλιδα της εποχής». Πρόκειται για πρόγραμμα ειδικά διαμορφωμένο, ώστε να ανταποκρίνεται στην ηλικία και τις γνώσεις των μαθητών/-τριών, ενώ, παράλληλα, άπτεται της διδακτέας ύλης του μαθήματος της Ιστορίας, που διδάσκεται ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
Αντικείμενο, λοιπόν, της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής δράσης ήταν η Συνθήκη των Σεβρών (28 Ιουλίου/10 Αυγούστου 1920) και η υποδοχή της από τον Ελληνικό Τύπο, όπως αυτή αποτυπώθηκε στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που κυκλοφόρησαν την επόμενη ημέρα της υπογραφής της. Η Συνθήκη των Σεβρών ήταν μία από τις Συνθήκες Ειρήνης που ακολούθησαν το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου: μεταξύ των αντιπροσώπων των Συμμάχων και των Συνασπισμένων Δυνάμεων υπεγράφη στις Σέβρες της Γαλλίας Συνθήκη με την Τουρκία, γνωστή ως συνθήκη των Σεβρών, με την οποία η Ελλάδα κέρδιζε τη μεγαλύτερη εδαφική έκταση από την Επανάσταση ως τις μέρες μας.
Οι μαθητές/-τριες, που συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνολικής διάρκειας τριών ωρών, ήταν εκ των προτέρων ενημερωμένοι σχετικά με το αντικείμενο μελέτης. Εισήλθαν σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο της Βιβλιοθήκης, χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθισαν σε τράπεζες εργασίας, όπου επεξεργάστηκαν πρωτότυπο υλικό από το αρχείο εφημερίδων της ΕΒΕ. Δούλεψαν βάσει φύλλων εργασίας που τους διανεμήθηκαν, κατέγραψαν τις παρατηρήσεις τους, αντάλλαξαν τις απόψεις τους και συνέθεσαν τις απαντήσεις τους σε ενιαία κείμενα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της εργασίας τους διακριτική ήταν η καθοδήγηση από τον υπεύθυνο του προγράμματος αλλά και από τους εκπαιδευτικούς που τους συνόδευαν. Τέλος, οι μαθητές/-τριες παρουσίασαν τις εργασίες τους στην ολομέλεια συζητώντας σχετικά με τους ποικίλους τρόπους προσέγγισης, ερμηνείας και σχολιασμού του συγκεκριμένου ιστορικού γεγονότος.
Με την ολοκλήρωση της συζήτησης όλοι οι εμπλεκόμενοι αξιολόγησαν την εμπειρία τους από τη συμμετοχή στο Πρόγραμμα επισημαίνοντας – μεταξύ άλλων – τη δυνατότητα επαφής με το αρχειακό υλικό της ΕΒΕ, την επεξεργασία πρωτογενών πηγών για τη μελέτη ιστορικού γεγονότος, τη συνεργατική προσέγγιση του υλικού, την καλλιέργεια δεξιοτήτων παρουσίασης από τους μαθητές/-τριες αλλά και την πολύ προσεγμένη δομή και, γενικότερα, οργάνωση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος που κέντρισε το ενδιαφέρον και ενεργοποίησε όλους τους συμμετέχοντες μαθητές και τους καθηγητές τους.
Κλείνοντας, η συμμετοχή του σχολείου μας στην εν λόγω εκπαιδευτική δράση αξιολογήθηκε θετικά από τον υπεύθυνο του προγράμματος που επεσήμανε ιδιαίτερα «τη δημιουργική διάθεση, την ευστροφία και την εξαιρετική συμπεριφορά» που επέδειξαν οι μαθητές του σχολείου μας.
ΚΑΚΟΥΡΙΩΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
ΠΕ 02
