Συμμετοχή στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης

 

Συνέντευξη στην Ναταλία Κιρμιζή

Η κ. Κλαίρη Αχιλλέως, εκπαιδευτικός του 1ου Προτύπου ΓΕΛ «Μανόλης Ανδρόνικος» συζητά για την συμμετοχή μας στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης

Τι είναι ακριβώς το 3ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης που έχει λάβει μέρος το σχολείο μας με διάφορες εργασίες; Ποιος το οργανώνει;

Είναι προσομοίωση ενός Επιστημονικού  Συνεδρίου. Απευθύνεται σε όλους τους μαθητές Λυκείων και Γυμνασίων της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας.

Στόχος του είναι να ενθαρρύνει τους μαθητές να κάνουν ολοκληρωμένη επιστημονική έρευνα ( είτε πειραματική είτε βιβλιογραφική), να συγγράψουν μια εργασία που να αφορά στην έρευνα τους, σε πρότυπο  συνεδρίου και να την παρουσιάσουν στο συνέδριο. Εννοείται ότι όλα αυτά μπορούν να γίνουν από τους μαθητές μόνο με τη καθοδήγηση των καθηγητών τους. Όλη η διαδικασία , από την υλοποίηση της έρευνας μέχρι και την παρουσίαση στο Συνέδριο αναπτύσσει την συνεργασία μεταξύ μαθητών αλλά και μεταξύ μαθητών και καθηγητών. Η συμμετοχή στο Συνέδριο δίνει την ευκαιρία να γνωριστούν οι μαθητές αλλά και οι εκπαιδευτικοί από διαφορετικά σχολεία μεταξύ τους , αλλά και να μάθουν όλοι από όλους αφού με την παρουσίαση των εργασιών γίνεται διάχυση της γνώσης σε όσους παρακολουθούν το Συνέδριο.

Το Συνέδριο οργανώνεται από την ΕΛΜΕ Πρότυπων  Πειραματικών Σχολείων σε συνεργασία με το Ερευνητικό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος, με το Πανεπιστήμιο Πατρών και με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Μπορεί να το παρακολουθήσει όποιος θέλει δηλώνοντας συμμετοχή στην ιστοσελίδα του Συνεδρίου: http://www.scrs.edu.gr/el/normal/home

Τι πιστεύετε ότι μπορεί να αποκομίσει ένας μαθητής λυκείου από την συμμετοχή του στο συγκεκριμένο Συνέδριο;

¨Η υλοποίησης της έρευνας για ένα θέμα με επιστημονικό τρόπο, η συγγραφής της εργασίας σε πρότυπα συνεδρίου και επιστημονικής μελέτης , η παρουσίασης της σε κοινό είναι μια γνώση που την κερδίζει ο μαθητής βήμα- βήμα με πολλές ώρες δουλειάς. Όλη αυτή η διαδικασία δυστυχώς δεν μπορεί να περάσει μέσα από την καθημερινότητα μας. Κάθε μέρα εκπαιδευτικοί και μαθητές κυνηγάμε την ύλη που ορίζεται ως διδακτέα και βέβαια και η ύλη κυνηγάει εμάς.

Ακόμη ο μαθητής που συμμετέχει έχει την ευκαιρία να γνωρίσει συμμαθητές από άλλα σχολεία, να συζητήσουν για την έρευνα που παρουσίασαν ή και για άλλα θέματα που τους ενδιαφέρουν, να ανταλλάξουν απόψεις και ιδέες ακόμα και να συνεργαστούν σε κάτι μελλοντικό.

Βέβαια φέτος, λόγω των συνθηκών της πανδημίας, δεν θα υπάρχει η δια ζώσης επαφή και ίσως η επικοινωνία μεταξύ των συνέδρων- μαθητών να είναι πιο δύσκολη. Όμως πιστεύω πως αν θελήσουν τα παιδιά που συμμετέχουν να έχουν επαφή με κάποιους συμμαθητές τους  από άλλα σχολεία θα βρουν τον τρόπο.

Επιπλέον, ο μαθητής που συμμετέχει με παρουσίαση εργασίας , θα πάρει από το καταγράψει στο βιογραφικό του. Ακόμα αν η πλήρης εργασία που θα καταθέσει κριθεί θετικά από τους κριτές, αυτή θα δημοσιευθεί σε εγκεκριμένο ηλεκτρονικό περιοδικό τον Σεπτέμβριο. Και αυτή τη δημοσίευση ο μαθητής μπορεί να την καταγράψει στο βιογραφικό του.

Ως Φυσικός και άνθρωπος του κλάδου, τι θα αλλάζατε στον τρόπο που διδάσκονται οι θετικές επιστήμες στο σχολείο;

Σε ότι αφορά τη Φυσική πολλά θα άλλαζα. Δυστυχώς οι απαιτήσεις του συστήματος εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο  μας έχουν οδηγήσει στην ασκησιολογία και στις «ασκήσεις επί χάρτου».

Η διδασκαλία της Φυσικής χωρίς εργαστηριακή-πειραματική υποστήριξη είναι ανεπαρκής. Βέβαια το πρόγραμμα σπουδών προβλέπει και εργαστηριακές ασκήσεις- πειράματα. Η ύλη όμως που επίσης καθορίζεται από το πρόγραμμα σπουδών είναι ογκώδης σε σχέση με τις ώρες που διατίθενται για το μάθημα στην Α και Β Λυκείου όπως και στη Β Προσανατολισμού ( 2 ώρες /εβδομάδα). Θεωρώ απαράδεκτο που δεν υπάρχουν στο πρόγραμμα σπουδών θεσμοθετημένες άλλες δύο ώρες /εβδομάδα για εργαστηριακές ασκήσεις. Επίσης θα μείωνα και θα τροποποιούσα την ύλη σε κάθε τάξη

Ακόμη θα προσπαθούσα οι ερωτήσεις/ασκήσεις που καλούνται οι μαθητές να απαντήσουν/ λύσουν να αναφέρονται στην διερεύνηση των  Φυσικών φαινομένων και να πραγματεύονται την ουσία της Φυσικής.

Κατά την άποψη μου, η Φυσική θα πρέπει να διδάσκεται για να εκπαιδευτούν οι μαθητές πρωτίστως στη παρατήρηση και διερεύνηση των φαινομένων. Είναι επίσης κατά την άποψη μου το μάθημα μέσα από το οποίο μπορεί με τον καλύτερο τρόπο να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη των μαθητών και ως έτσι πρέπει να τη δούμε.

Για τα μαθήματα της  Χημείας και της Βιολογίας , που ανήκουν στις Φυσικές επιστήμες, αλλά και για τα Μαθηματικά που είναι ένα μέρος και αυτά των θετικών Επιστημών θα ήταν καλύτερα να ερωτήσετε τους διδάσκοντες καθηγητές σας. Δεν έχω διδάξει τα μαθήματα αυτά επομένως δεν μπορώ να έχω άποψη.

Σας ευχαριστούμε πολύ

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης