Το καπλάνι της βιτρίνας, Άλκη Ζέη

https://kolossaion.com/wp-content/uploads/2024/10/1700X1200-KAPLANI.jpg                                                                                              

Τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025 οι μαθητές/- τριες της Α’ και Β’ Γυμνασίου Λαγκαδά παρακολούθησαν στο θέατρο «Κολοσσαίον» την θεατρική παράσταση το “Καπλάνι της Βιτρίνας” σε σκηνοθεσία της Δήμητρας Λαρετζάκη. Πρόκειται για μια μεταφορά του αυτοβιογραφικού μυθιστορήματος της Άλκης Ζέη, που διαδραματίζεται στη Σάμο το 1936, λίγο πριν την εγκαθίδρυση της δικτατορίας του Μεταξά.

Λίγα λόγια για το έργο: Το βιβλίο αφηγείται την ιστορία δύο μικρών αδελφών, της Μυρτώς και της Μέλιας (Μέλισσας), μέσα από τα μάτια των οποίων ο αναγνώστης παρακολουθεί τις αλλαγές που συμβαίνουν στο νησί και στην Ελλάδα γενικότερα. Οι δύο αδελφές ζουν σε ένα αρχοντικό σπίτι με τον παππού τους, έναν φιλελεύθερο και δημοκρατικό άνθρωπο, ο οποίος τις μεγαλώνει με ιστορίες από την ελληνική μυθολογία και τις αξίες της αρχαίας Ελλάδας. Σημαντικό ρόλο στην ζωή τους παίζει και ο ξάδελφός τους, ο Νίκος, ένας φοιτητής από την Αθήνα με προοδευτικές ιδέες, ο οποίος έρχεται στο νησί για διακοπές. Ο Νίκος αφηγείται στα κορίτσια συναρπαστικές ιστορίες για το “καπλάνι” μια βαλσαμωμένη τίγρη που βρίσκεται κλεισμένη σε μια βιτρίνα στο σαλόνι του σπιτιού.

Για να μπορούμε κάθε βράδυ πριν κοιμηθούμε στην ερώτηση ΕΥ-ΠΟ; ή ΛΥ-ΠΟ; Nα απαντάμε ΕΥ-ΠΟ! ΕΥ-ΠΟ!

Το καπλάνι γίνεται για τα κορίτσια σύμβολο μυστηρίου και φαντασίας, αλλά και ένας τρόπος να κατανοήσουν τις πολιτικές εξελίξεις που συμβαίνουν γύρω τους. Μέσα από τις ιστορίες του Νίκου και τις συζητήσεις των μεγάλων, τα κορίτσια αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την πολιτική ένταση που επικρατεί στην χώρα και την απειλή της δικτατορίας. Το καπλάνι, κλεισμένο στη βιτρίνα, συμβολίζει την καταπίεση και την έλλειψη ελευθερίας. Παράλληλα, οι ιστορίες του παππού για τους αρχαίους Έλληνες ενισχύουν την πίστη τους στις δημοκρατικές αξίες.

Η αφετηρία και η βάση του θεάτρου, όπως και κάθε μορφής τέχνης, είναι η ποίηση και η μαγεία. Αν λείψουν αυτά, δεν υπάρχει θέατρο.
Κάρολος Κουν, Ιδρυτής του Θεάτρου Τέχνης (1908-1987)
 
 

Η Αξία της θεατρικής αγωγής στους Εφήβους: Ένα Ταξίδι Αυτογνωσίας και Δημιουργικότητας

Η εφηβεία είναι μια περίοδος έντονων αλλαγών, αναζητήσεων και συναισθηματικών μεταπτώσεων. Σε αυτή τη φάση της ζωής, οι νέοι αναζητούν τρόπους έκφρασης, διερευνούν την ταυτότητά τους και προσπαθούν να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους. Το θέατρο, με την πολυδιάστατη φύση του, αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για την ολόπλευρη ανάπτυξη των εφήβων, προσφέροντας τους ένα ασφαλές περιβάλλον για να εξερευνήσουν τον εαυτό τους και να καλλιεργήσουν σημαντικές δεξιότητες. Αρχικά, το θέατρο προσφέρει στους εφήβους έναν δημιουργικό τρόπο να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, θετικά και αρνητικά, μέσα από την υποκριτική, τον αυτοσχεδιασμό και την αλληλεπίδραση με άλλους. Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν, να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, αποκτώντας
συναισθηματική νοημοσύνη. Μέσα από την ενασχόληση με διαφορετικούς ρόλους και χαρακτήρες, οι έφηβοι εξερευνούν διαφορετικές πτυχές του εαυτού τους, ανακαλύπτουν κρυμμένες δυνατότητες και ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους.
Σε κοινωνικό επίπεδο, το θέατρο δημιουργεί ένα αίσθημα κοινότητας και «ανήκειν», καθώς οι έφηβοι συνεργάζονται με συνομηλίκους τους που μοιράζονται τα ίδια ενδιαφέροντα. Δημιουργούνται φιλίες και σχέσεις εμπιστοσύνης, που στηρίζουν την κοινωνική τους ανάπτυξη. Η συμμετοχή σε μια θεατρική ομάδα μπορεί να βοηθήσει τους εφήβους να αντιμετωπίσουν το σχολικό άγχος και το αίσθημα του κοινωνικού αποκλεισμού, καθώς βρίσκουν ένα ασφαλές περιβάλλον για να εκφραστούν και να αισθανθούν αποδεκτοί.
Σε γνωστικό επίπεδο, το θέατρο ενισχύει την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και τις επικοινωνιακές δεξιότητες. Οι έφηβοι καλούνται να αναλύσουν κείμενα, να ερμηνεύσουν χαρακτήρες, να αυτοσχεδιάσουν και να προτείνουν λύσεις σε σκηνικά προβλήματα. Η ενασχόληση με το θέατρο βελτιώνει τις γλωσσικές τους δεξιότητες, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους και εξασκώντας τη σωστή άρθρωση. Επιπλέον, η επαφή με θεατρικά έργα από διαφορετικές εποχές και πολιτισμούς διευρύνει τους πνευματικούς τους ορίζοντες και ενισχύει την πολιτιστική τους παιδεία.
Συνοψίζοντας, το θέατρο αποτελεί μια πολύτιμη εμπειρία για τους εφήβους, προσφέροντάς τους ένα ταξίδι αυτογνωσίας, δημιουργικότητας και κοινωνικής ανάπτυξης. Μέσα από την ενασχόληση με την τέχνη αυτή, οι νέοι αποκτούν σημαντικές δεξιότητες που θα τους συντροφεύουν σε όλη τους τη ζωή, συμβάλλοντας στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους και στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων.

Η συντακτική ομάδα του 1ου Γυμνασίου Λαγκαδά