Στο πλαίσιο των δράσεων του ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ το σχολείο μας σε συνεργασία με το παράρτημα του «Αθηνά Υγεία» του Δήμου Αθηναίων « Αθηνά Πολύβουλος» για το 7ο δημοτικό διαμέρισμα την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025 πραγματοποίησε δράση Ψυχικής Υγείας. Η κυρία Αύρα Βαζαίου, ψυχολόγος, συντόνισε τη δράση για την Γ’ Λυκείου. Η δράση είχε ως θέμα της « Προετοιμάζουμε μαζί τη δική μας εκδρομή. Ένα βιωματικό εργαστήρι πρόληψης για τη φροντίδα και την προστασία όλων μας.» Ο σκοπός του εργαστηρίου τέθηκε στην αρχή της συνάντησης και ήταν σκέψη και προβληματισμός για πράγματα που δεν έχουν σκεφτεί οι μαθητές και οι μαθήτριες προηγουμένως. Αρχικά, οι μαθητές κρατώντας ένας μικρό βαλιτσάκι στο χέρι- που συμβολίζει τη βαλίτσα που θα έχουν μαζί τους στην εκδρομή, αλλά και τη βαλίτσα με όλα όσα θα χρειαστούν στο ταξίδι της ζωής- αυτοσυστήθηκαν. Στη συνέχεια ρωτήθηκαν από την κυρία Βαζαίου και τις κυρίες που συντόνισαν τη δράση, Δήμητρα Γαβριηλιδου, Ψυχολόγο και Κατερίνα Κολοκυθά, Κοινωνική Λειτουργό, τι θα ήθελαν να συζητήσουν. Η κυρία Βαζαίου επεσήμανε πως δεν είναι μόνο η εκδρομή το ζητούμενο, αλλά και η προετοιμασία για την ενηλικίωση. Τα παιδιά ανέφεραν πως αναμένουν να μιλήσουν για τις εξαρτήσεις, το άγχος των Πανελληνίων, τις συμπεριφορές αλλά και αν κάτι απρόοπτο συμβεί στην εκδρομή, όπως ένα αλλεργικό σοκ.
Ακολούθως, οι μαθητές τυχαία διάλεξαν χαρτάκια διαφόρων χρωμάτων και σχημάτων και έτσι χωρίστηκαν σε ομάδες. Η πρώτη δράση ήταν να σκεφτούν και να συμπληρώσουν σχετικό πόστερ με τα ακόλουθα ερωτήματα: α. Τι είναι απαραίτητο να πάρουμε μαζί μας στην εκδρομη, β. τι χρειάζεται να πάρω για να περάσω καλά, γ. τι θα μας εμποδίσει να περάσουμε καλά, δ. τι σημαίνει αυτοπροστασία και φροντίδα;
Οι μαθητές και οι μαθήτριες απάντησαν ότι θα πάρουν μαζί τους υπομονή, υπευθυνότητα, ρούχα, φαρμακευτική αγωγή, ωριμότητα, λεφτά, κινητό και φορτιστή κινητού.
Απαραίτητο για να περάσουν καλά είναι η συνεργασία, η αλληλεγγύη, τα όμορφα τοπία, το καλό φαγητό, η καλή παρέα, ο καλός καιρός.
Μια αρρώστια, η ανευθυνότητα, ο ατομικισμός, η υπεροψία, το αλκοόλ, τα ατυχήματα, η αρνητική ενέργεια μπορούν να χαλάσουν την εκδρομή.
Τελικά, αυτοφροντίδα σημαίνει καλή προετοιμασία, αλληλοσεβασμός και κατανόηση, αυτοσυγκράτηση, ευγένεια και καλοσύνη.
Ακολούθησε δεύτερη δράση. Δόθηκαν στους μαθητές χαρτάκια με Σ και Λ. Οι μαθητές ακούνε μια φράση και δηλώνουν στην ολομέλεια αν συμφωνούν ή αν διαφωνούν. Κάποιες από τις θέσεις στις οποίες έπρεπε να εκφράσουν οι μαθητές συμφωνία ή διαφωνία και να συζητήσουν σχετικά ήταν οι εξής:
Α. όταν κάποιος καπνίζει είναι πιο σίγουρος και με περισσότερη αυτοπεποίθηση
Β.Το κάπνισμα βοηθά να χαλαρώσεις
Γ. Το αλκοόλ με βοηθά να χαλαρώσω και να γίνω πιο ανοιχτός/ ανοιχτή όταν βγαίνω έξω.
Δ. Είναι εντάξει να μην πιω αλκοολούχο ποτο όταν είμαι σε ένα μαγαζί
Ε. Αν κάποιος πιεί πολύ, είναι καλύτερο να τον αφήσουμε μόνο του κάπου ήσυχα να κοιμηθεί.
Στ. Παίρνω τις ίδιες απόφάσεις είτε είμαι νηφάλιος, είτε έχω πιει.
Ακολούθησε πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση και τελικά έγινε δεκτό από την ομομέλεια ότι:
Α. Το τσιγάρο είναι εξάρτηση και δεν συνδέεται με την αυτοπεποίθηση και τη σιγουριά
Β. Το κάπνισμα, επειδή είναι μια οικεία συνήθεια μπορεί να δώσει την αίσθηση της χαλάρωσης. Έχει ένα μικρό τελετουργικό, που το ακολουθούμε κάνοντας διάλειμμα από κάτι κουραστικό ή αγχωτικό. Έτσι, δημιουργείται η αίσθηση της χαλάρωσης.
Γ. Ο πολιτισμός μας συνδέει το αλκοόλ με τη διασκέδαση, γι’ αυτό δεν σκοπεύουμε να δαιμονοποιήσουμε αυτή τη σχέση, αλλά να τη δούμε κριτικά.
Δ. Η έξοδος δεν είναι αγώνας επιβίωσης ή αγώνας του ποιος φοβάται ή ποιος δεν φοβάται. Η ευχαρίστηση δεν περνά μέσα από τον κίνδυνο.
Ε. Όταν κάποιος έχει πιει, δεν πρέπει να μείνει μόνος του γιατί η ζωή του βρίσκεται σε κίνδυνο.
Στ. Ξεπερνώντας τις αναστολές, δεν ξεπερνάμε τους φόβους μας. Όταν πιώ, εκχωρώ τη δυνατότητά μου να παίρνω αποφάσεις
Κατά την τρίτη δράση, κάθε ομάδα είχε μια λέξη που συνδέεται με τη λέξη ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ:
| ΟΡΙΑ | ΑΣΦΑΛΕΙΑ | ΥΓΕΙΑ |
| ΣΧΕΣΕΙΣ | ΙΣΤΟΡΙΕΣ |
Οι μαθητές έγραψαν σε μικρά χαρτάκια τι σημαίνει για τον καθένα και για καθεμιά αυτή η λέξη.




