CYBERBULLYING (Νικόλας Κόλλιας & Ελένη Κυριάκη)

Επιλέξαμε το θέμα του διαδικτυακού εκφοβισμού γιατί στην εποχή μας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα τηλέφωνα παίζουν τον πιο σημαντικό, ίσως, ρόλο στη ζωή μας. Παρά τη θετική συμβολή τους στην επικοινωνία μας με όλους και παντού, μερικές φορές καταλήγουν να είναι επικίνδυνα με κύριο κίνδυνο τον διαδικτυακό εκφοβισμό, δηλαδή τη λανθασμένη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με σκοπό την απειλή, τη δυσφήμιση ή και την παρενόχληση των άλλων. Έχουμε αναρωτηθεί ποια είναι τα αίτια του φαινομένου αυτού και τους τρόπους επίτευξης του περιορισμού του ;

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ο διαδικτυακός εκφοβισμός έχει τις ρίζες του σε πολλούς και σύνθετους παράγοντες οι οποίοι συμβάλλουν στην αύξηση της πιθανότητας εκφοβισμού. Σημαντικό ρόλο στην εξάπλωσή του έχει παίξει τόσο η ανωνυμία όσο και η παγιωμένη πλέον θέση του Διαδικτύου στη ζωή μας. Τα άτομα αισθάνοται πιο προστατευμένα όταν είναι στο διαδίκτυο, επομένως λένε ή κάνουν πράγματα τα οποία δεν θα έλεγαν ούτε θα έκαναν υπό κανονικές συνθήκες, εφόσον στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχουν επιπτώσεις. Το διαδίκτυο επιτρέπει σε κάθε χρήστη να διατηρεί την ανωνυμία του, ενώ ταυτόχρονα του δίνει την εξουσία αλλά και την ελευθερία να προσφεύγει σε πράξεις συναισθηματικής βίας. Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε την ευθύνη της οικογένειας στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των παιδιών. Σε μερικές περιπτώσεις τα παιδιά πέφτουν θύματα ενδοοικογενειακής βίας, με αποτέλεσμα να ξεσπούν την οργή που αισθάνονται να τους κατακλύζει, σε άλλους χρήστες του διαδικτύου. Μάλιστα το φαινόμενο αυτό παρατηρείται πολύ έντονα μεταξύ των εφήβων, οι οποίοι όντες ευάλωτοι και λιγότερο ώριμοι βιώνουν έντονα συναισθήματα (θυμό, άγχος, θλίψη…) αναζητώντας τρόπους εκτόνωσης ή αυτοεπιβεβαίωσης και λύτρωσης, ακόμα κι αν στρέφονται ενάντια στους άλλους.

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι αντιμετώπισης του cyberbullying, τους οποίους μπορούμε να εφαρμόσουμε σε ατομικό αλλά και σε συλλογικό επίπεδο. Σημαντικός είναι, όπως σε όλα τα ζητήματα που αφορούν στις ανθρώπινες σχέσεις, ο ρόλος της οικογένειας, που με «σύμμαχο» τον διάλογο θα πρέπει να συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας υγιούς προσωπικότητας από την παιδική ηλικία ως την ενηλικίωση. Ακόμα, αποφασιστικής σημασίας κρίνεται η συμβολή του σχολείου. Οργανώνοντας εκδηλώσεις και προσκαλώντας ομιλητές στο σχολείο με σκοπό την ενημέρωση των παιδιών για τους κινδύνους του διαδικτύου, η σχολική κοινότητα θα δομεί μια ασπίδα προστασίας των μαθητών από το cyberbullying ως πιθανών θυμάτων ή και θυτών. Επιπλέον, για να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση του προβλήματος, θα μπορούσαμε ως οργανωμένη πολιτεία να δημιουργήσουμε οργανισμούς και να κάνουμε ενημερωτικές εκστρατείες, ώστε να προσπαθήσουμε να θέσουμε όρια όσο είναι καιρός. Κι αυτό διότι η τεχνολογία, καθώς αναπτύσσεται αλματωδώς, μπορεί να δημιουργήσει το έδαφος ώστε τέτοια φαινόμενα στον παγκόσμιο κυβερνοχώρο να γίνουν πολύ πιο επικίνδυνα.

Είναι σαφές ότι το cyberbullying είναι ένα πολύπτυχο κοινωνικό φαινόμενο με διάφορες μορφές και προκαλεί συναισθηματικές και κοινωνικές «βλάβες» τόσο όσο και προκαλείται από αυτές. Ένας φαύλος κύκλος. Έχουμε χρέος – ηθικό, κοινωνικό, πολιτικό, προσωπικό, ανθρωπιστικό – να γίνουμε πιο ευαίσθητοι και πιο δραστήριοι για να αποτραπεί η περιθωριοποίηση και ο αποκλεισμός κάποιων ατόμων από κάποια άλλα. Δεν μπορούμε άλλο να είμαστε θεατές! Άλλωστε … σήμερα αυτοί, αύριο άλλοι, μεθαύριο εμείς… Μας αφορά όλους!

1

2

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης