ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (Cyberbullying)

Επιμέλεια: Τζαχρήστου Ελευθερία – Α5

  • Λίγα λόγια για τον διαδικτυακό εκφοβισμό

Ο σχολικός εκφοβισμός (school bullying) είναι ένα ακανθώδες φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που αντιμετωπίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου, στις μέρες μας. Ειδικότερα, αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομηλίκων παιδιών με στόχο να προκληθεί πόνος ή αναστάτωση. Ωστόσο, εξαιτίας της ραγδαίας εισβολής της τεχνολογίας στη καθημερινή μας ζωή, ο νέος τρόπος εκφοβισμού είναι ο Διαδικτυακός Εκφοβισμός.  Αυτή η νέα μορφή του εκφοβισμού, είναι γνωστή και ως εκφοβισμός στον κυβερνοχώρο. 

 

  • Μορφές του Διαδικτυακού Εκφοβισμού
  1. Επαναλαμβανόμενη αποστολή ηλεκτρονικών ή τηλεφωνικών μηνυμάτων.
  2. Παρέμβαση και παρενόχληση οποιασδήποτε διαδικτυακής δραστηριότητας του ατόμου.
  3. Δημιουργία ψεύτικων διαδικτυακών προφίλ.
  4. Είσοδος σε προσωπικούς διαδικτυακούς λογαριασμούς του ατόμου.
  5. Αποστολή φωτογραφιών του ατόμου ή αλλού είδους μαγνητοσκοπημένου υλικού.
  6. Αποστολή προσωπικών πληροφοριών του ατόμου σε πολλαπλούς παραλήπτες.
  7. Αποστολή απειλητικών μηνυμάτων σε αλλά άτομα υποκρινόμενοι το άτομο που εκφοβίζεται.
  8. Υποκίνηση τρίτων για διαδικτυακή παρακολούθηση και παρενόχληση του ατόμου

 

  • Λόγοι Εμφάνισης του Διαδικτυακού Εκφοβισμού

Οι κυριότεροι παράγοντες που επιτρέπουν την εμφάνιση φαινομένων εκφοβισμού και θυματοποίησης είναι οι εξής:

  1. Η έλλειψη ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και άγνοια όσον αφορά τη διαχείριση ανάλογων κρίσεων από τους ενήλικες του περιβάλλοντος του παιδιού (π.χ., εκπαιδευτικούς, γονείς).
  2. Οικογενειακές παράμετροι όπως: έλλειψη φροντίδας, ενθάρρυνσης, υποστήριξης των παιδιών μέσα στην οικογένεια, έλλειψη ισορροπημένης σχέσης μεταξύ των γονέων, οικογενειακές συγκρούσεις και προβλήματα (π.χ., διαζύγιο), θέματα παραμέλησης και κακοποίησης των παιδιών από τους γονείς.
  3. H εφηβεία ως στάδιο ανάπτυξης, καθώς χαρακτηρίζεται από αντιδράσεις όπως ευ συγκινησία, αντιδραστική και εχθρική στάση προς τους άλλους, εναντίωση σε κάθε μορφή εξουσίας, έλλειψη αυτοπεποίθησης ή αίσθημα παντοδυναμίας.
  4. Η μεγάλη σημασία που δίνεται από τους εκπαιδευτικούς και την οικογένεια στην επιτυχία στα σχολικά μαθήματα, καθώς οδηγεί στο να καθορίζει η σχολική επιτυχία την αυτοεκτίμηση ενός παιδιού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο μαθητής που αποτυγχάνει στη σχολική επίδοση, να νιώθει ανεπαρκής, να δημιουργεί αρνητική ταυτότητα και να οδηγείται στην προσχώρηση σε συμμορίες και σε συμπεριφορές βίας και επιθετικότητας στο σχολικό περιβάλλον ή/και σε ορισμένες περιπτώσεις, σε εκδηλώσεις εκφοβισμού απέναντι στους μαθητές με καλή σχολική επίδοση.
  5. Η έλλειψη ελεύθερου δημιουργικού χρόνου για την εκτόνωση του άγχους.

 

  • Πρόληψη και Αντιμετώπιση του Διαδικτυακού Εκφοβισμού

Πρωτίστως, καίριας σημασίας ρόλο διαδραματίζουν οι ίδιοι οι γονείς, καθώς θα πρέπει να τοποθετήσουν με τέτοιο τρόπο τον υπολογιστή ώστε αφενός να έχουν μια πιο άμεση εικόνα του τι κάνει το παιδί και φυσικά να το ελέγχουν όταν βρίσκεται στο Διαδίκτυο, και αφετέρου να έχουν και τα παιδιά την αίσθηση ότι κάποιος τους παρατηρεί και συνεπώς, να μην μπαίνουν ανεξέλεγκτα σε διάφορες, πιθανώς ακόμα και επικίνδυνες, ιστοσελίδες. Έτσι, σε περίπτωση που ο γονιός αντιληφθεί ότι το παιδί του έχει πέσει θύμα Διαδικτυακού Εκφοβισμού οφείλει να το καθησυχάσει και στη συνέχεια, φυσικά, να καταγγείλει το περιστατικό. Τέλος, αξιοσημείωτη είναι και η συνεισφορά των εκπαιδευτικών, μιας και είναι υποχρεωμένοι να ενημερώσουν και συνάμα να επιμορφώσουν τα παιδιά πάνω σε τέτοια ζητήματα.

  • Βίντεο: https://youtu.be/3Pd6-pSouTE

Πηγή:https://blogs.sch.gr/lyktycher/files/2016/06/%CE%94%CE%99%CE%91%CE%94%CE%99%CE%9A%CE%A4%CE%A5%CE%91%CE%9A%CE%9F%CE%A3-%CE%95%CE%9A%CE%A6%CE%9F%CE%92%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3.pdf

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης