Άρθρο μαθητών που έζησαν και μεγάλωσαν εκτός Ελλάδος _Τάξεις Υποδοχής ΓΕΛ και Γυμνασίου Κορώνειας
Επιμέλεια των εκπαιδευτικών: Βάγιου Αικατερίνης , ΠΕ02, ΓΕΛ Κορώνειας – Δούνα Βασιλική, ΠΕ02, Γυμνάσιο Κορώνειας
Στο πλαίσιο των δράσεων των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) 1 και 2 του Γενικού Λυκείου και του Γυμνασίου Κορώνειας, οι μαθητές παρουσίασαν θέματα σχετικά με τη θέση της γυναίκας στις χώρες προέλευσής τους, αναδεικνύοντας ποικίλες πτυχές της καθημερινότητάς τους, των δικαιωμάτων, των ευκαιριών και των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στις κοινωνίες αυτές. Η εκδήλωση αυτή διοργανώθηκε από τις καθηγήτριες Αικατερίνη Βάγιου και Βασιλική Δούνα, προσφέροντας στους μαθητές την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους και να συμβάλουν σε έναν ουσιαστικό διάλογο για την προώθηση της ισότητας και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η θέση της γυναίκας στην Συρία (μαθητές: Aλι Καμάλ, Μέρβα Καμάλ, Ριχάμπ Χαλάφ, Μαχμούτ Αμχέντ)
Η θέση της γυναίκας στη Συρία έχει περάσει από σημαντικές μεταβολές κατά τη διάρκεια του 20ου και 21ου αιώνα. Στο παρελθόν, η κοινωνία της Συρίας ήταν κυρίως πατριαρχική, με τις γυναίκες να περιορίζονται σε παραδοσιακούς ρόλους στην οικογένεια και στο σπίτι. Ωστόσο, με την ίδρυση του σύγχρονου κράτους και την ενίσχυση της εκπαίδευσης, ιδιαίτερα από τη δεκαετία του 1960, οι γυναίκες απέκτησαν πρόσβαση σε δημόσιες θέσεις, επαγγελματικούς τομείς και ανώτατη εκπαίδευση. Κατά την περίοδο του Χαφέζ αλ-Άσαντ, υπήρξαν σημαντικά βήματα για την προώθηση των δικαιωμάτων των γυναικών, αλλά οι περιορισμοί παρέμειναν έντονοι, ιδιαίτερα σε συντηρητικές περιοχές. Ωστόσο, η έκρηξη του εμφυλίου πολέμου το 2011 επέφερε μια δραματική ανατροπή για τις γυναίκες, με την αύξηση της βίας και των περιορισμών λόγω της ισλαμικής παρουσίας σε κάποιες περιοχές. Παρά τις δυσκολίες, πολλές γυναίκες εξακολουθούν να αγωνίζονται για την ισότητα και την πρόοδο, ενώ η πλήρης εφαρμογή των δικαιωμάτων τους παραμένει ένα δύσκολο φαινόμενο.
Η θέση της γυναίκας στην Αλβανία (μαθητές: Kαμέλια Μέτσε, Φλάβιο Μέτσε, Μπερτίνα Ουζούνη, Έρις Σκίρα, Αλέξανδρος Βλάσσης)
Η θέση της γυναίκας στην Αλβανία έχει υποστεί σημαντικές μεταβολές, ιδιαίτερα τον 20ό αιώνα και στις αρχές του 21ου. Στο παρελθόν, η αλβανική κοινωνία ήταν παραδοσιακή και πατριαρχική, με τις γυναίκες να περιορίζονται σε ρόλους στο σπίτι και την οικογένεια. Στην ύπαιθρο, οι γυναίκες αντιμετώπιζαν σοβαρούς περιορισμούς στην εκπαίδευση και την κοινωνική τους συμμετοχή. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του κομμουνιστικού καθεστώτος (1946-1991), η θέση της γυναίκας βελτιώθηκε σημαντικά, με την κυβέρνηση να προωθεί τη συμμετοχή τους στην εργασία, την εκπαίδευση και την πολιτική. Η γυναίκα απέκτησε νόμιμα δικαιώματα και έλαβε θέση στην κοινωνία ως ίση με τον άντρα. Με την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος και την μετάβαση στη δημοκρατία, η αλβανική κοινωνία πέρασε από μια περίοδο αβεβαιότητας και οικονομικής κρίσης, γεγονός που επηρέασε την ισότητα των φύλων. Παρά τη βελτίωση στην εκπαίδευση και την εργασιακή συμμετοχή, οι γυναίκες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις, όπως η έμφυλη βία, οι περιορισμοί στην πολιτική συμμετοχή και οι διακρίσεις στην εργασία. Σήμερα, οι Αλβανές καταγράφουν πρόοδο στην ισότητα των φύλων, αλλά χρειάζονται περαιτέρω βήματα για την επίτευξη πλήρους ισότητας και την καταπολέμηση των παραδοσιακών στερεοτύπων.
Η θέση της γυναίκας στη Γερμανία (μαθητές: Σοφία Παπαδοπούλου, Ανέστης Παπαδόπουλος)
Η θέση της γυναίκας στη Γερμανία έχει εξελιχθεί σημαντικά με το πέρασμα των αιώνων. Στο παρελθόν, οι γυναίκες είχαν παραδοσιακούς ρόλους στο σπίτι, ενώ η κοινωνική τους παρουσία περιοριζόταν στην οικογένεια και την οικιακή εργασία. Στη διάρκεια του 20ου αιώνα, όμως, και κυρίως μετά τον Β” Παγκόσμιο Πόλεμο, η θέση τους στην κοινωνία και στην εργασία άλλαξε ριζικά. Η κατάκτηση του δικαιώματος ψήφου, η είσοδος τους στην πολιτική και στον επιχειρηματικό τομέα και η ανάπτυξη της φεμινιστικής κίνησης βοήθησαν στην προώθηση της ισότητας των φύλων. Παρόλα αυτά, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις, όπως οι ανισότητες στους μισθούς και η έμφυλη βία. Η κοινωνία ευαισθητοποιείται ολοένα περισσότερο σε ζητήματα ισότητας και δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου οι γυναίκες μπορούν να διεκδικήσουν τον ρόλο τους σε όλους τους τομείς. Ωστόσο, η πλήρης εξάλειψη των ανισοτήτων παραμένει ένα ζητούμενο, που απαιτεί συλλογική προσπάθεια και συνεχείς αγώνες.
Η θέση της γυναίκας στο Κουρδιστάν (μαθητής: Αμπντουλάχ Χαμάν)
Οι γυναίκες των Κούρδων, παρόλες τις παραδοσιακές κοινωνικές και πολιτιστικές συνθήκες που επιβλήθηκαν από τις ανδροκρατούμενες κοινωνίες τους, κατάφεραν να καταξιωθούν και να παίξουν καθοριστικό ρόλο στον πολιτιστικό, κοινωνικό και πολιτικό τομέα. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, διαδραμάτισαν κεντρικό ρόλο στην προώθηση της ισότητας και της ελευθερίας, με πολλές από αυτές να συμμετέχουν ενεργά σε ενέργειες και κινήματα που προωθούν τη δικαιοσύνη, την ανεξαρτησία και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των γυναικών. Ειδικότερα, συμμετείχαν στον αγώνα για την ανεξαρτησία των Κούρδων μέσω οργανώσεων όπως το ΡΡΚ, ενώ αποτέλεσαν βασικά μέλη των κοινωνικών κινημάτων σε συνεργασία με τα παγκόσμια φεμινιστικά κινήματα. Με θάρρος και επιμονή, αυτές οι γυναίκες αγωνίστηκαν για τα δικαιώματά τους, υπερβαίνοντας τις κοινωνικές πιέσεις και εκφράζοντας δυναμικά τη φωνή τους στον αγώνα για ισότητα. Μέσα από την ενεργό πολιτική τους συμμετοχή, την τέχνη, τη λογοτεχνία και τον ακτιβισμό, έδειξαν ότι η γυναικεία φωνή μπορεί να φτάσει πέρα από τα στενά όρια του παραδοσιακού ρόλου της και να επηρεάσει βαθιά την πορεία των κοινωνικών πεποιθήσεων.
Η θέση της γυναίκας στο Αφγανιστάν (μαθητές: Αχμέτ Αμίρι, Χεντιέ Λότφι)
Οι γυναίκες στο Αφγανιστάν υποφέρουν από μια σκληρή καταπίεση, καθώς η κοινωνία και το κράτος τούς στερούν τα βασικά δικαιώματα και την αναγνώριση. Δεν επιτρέπεται να σπουδάζουν, να συμμετέχουν στην πολιτική ή να έχουν λόγο στη δημόσια ζωή. Η αξία τους περιορίζεται αποκλειστικά στον οικογενειακό χώρο, όπου αναλαμβάνουν όλα τα καθήκοντα του σπιτιού, εκτός από το γεγονός ότι εργάζονται και έξω από αυτό. Ο άντρας της οικογένειας συχνά τους επιβάλλει αυστηρούς περιορισμούς και, σε περίπτωση που δεν τηρούνται, τιμωρούνται με φωνές και σωματική βία. Οι γυναίκες, ειδικά οι έγκυες, είναι υποχρεωμένες να συνεχίσουν τη δουλειά τους, διακινδυνεύοντας τη δική τους ευημερία για να βγάλουν χρήματα για την οικογένεια. Σε μια κοινωνία που ταυτίζει την αξία με τους άνδρες και την οικονομική τους συνεισφορά, η θέση της γυναίκας παραμένει εξαιρετικά υποβαθμισμένη, στερώντας της όχι μόνο τις αλλαγές για προσωπική εξέλιξη αλλά και το δικαίωμα σε μια αξιοπρεπή ζωή.
Η θέση της γυναίκας στο Ιράκ (μαθητές: Μοχαμάντ Νεμράουι, Μηνάς Νεμράουι)
Η θέση της γυναίκας στο Ιράκ έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές μέσα στον χρόνο, επηρεαζόμενη από πολιτικές, κοινωνικές και θρησκευτικές συνθήκες. Στο παρελθόν, ειδικά την εποχή του βασιλιά Φεϊζάλ και μετά τη δημιουργία της Ιρακινής Δημοκρατίας το 1958, οι γυναίκες στο Ιράκ είχαν σημαντική πρόοδο, συμμετοχή στην εκπαίδευση και την απασχόληση. Οι γυναίκες συμμετείχαν στην πολιτική, εργάζονταν σε διάφορους τομείς και κατείχαν υψηλές θέσεις. Ωστόσο, η κατάσταση άρχισε να επιδεινώνεται μετά την ανατροπή του Σαντάμ Χουσεΐν και την είσοδο των αμερικανικών στρατευμάτων το 2003, όταν η αστάθεια και η παρουσία ισχυρών ισλαμιστικών ομάδων οδήγησαν σε περιορισμούς στα δικαιώματα των γυναικών. Σήμερα, η θέση της γυναίκας στο Ιράκ παραμένει αμφιλεγόμενη. Παρά την πρόοδο σε κάποιους τομείς, όπως η αύξηση των ποσοστών γυναικών στην εκπαίδευση, πολλές γυναίκες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν διακρίσεις, βία και περιορισμούς στην κοινωνική και πολιτική συμμετοχή τους.