Πρόλογος 4ου τεύχους

Πρόλογος

Για πάνω από 2.500 χρόνια, το έργο του Ομήρου μαγεύει τους αναγνώστες και ακροατές του. Μικροί και μεγάλοι σε κάθε γωνιά της υφηλίου μένουν εντυπωσιασμένοι από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια. Επιστήμονες από ολόκληρο τον κόσμο, καθώς επίσης και καλλιτέχνες παντός είδους ερχόμενοι σε επαφή με τα διάσημα ομηρικά έπη δηλώνουν θαυμαστές του θρυλικού αυτού ποιητή. Ειδικότερα για τους λογοτέχνες, η αξία και η μοναδικότητα των συγκεκριμένων έργων είναι αυτονόητη. Όλα σχεδόν τα λογοτεχνικά είδη που γνωρίζουμε σήμερα έχουν -με τον έναν ή τον άλλο τρόπο- τις ρίζες τους στα έπη αυτά. Έπη, που ταξίδεψαν αρχικά στο χρόνο μέσω της προφορικής παράδοσης κι έπειτα καταγράφηκαν και σώζονται ολόκληρα. Έχουν μάλιστα αποτελέσει διαχρονική πηγή έμπνευσης για δημιουργία αναρίθμητων έργων τέχνης που παραπέμπουν πάντοτε μέρος του κοινού στην αναζήτηση των ίδιων των κειμένων του Ομήρου. Έτσι εξηγείται και ο τεράστιος αριθμός ανατυπώσεων και ποικίλων επανεκδόσεων των εν λόγω έργων επί αιώνες.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα, όσοι ευθύνονται για τα προγράμματα διδασκαλίας σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο (ανάλογα με το τι ισχύει σε κάθε κράτος), έχουν αποφασίσει εδώ και αιώνες να αποτελούν τα έργα του Ομήρου αντικείμενα διδασκαλίας για τους εκπαιδευόμενους διαφόρων βαθμίδων εκπαίδευσης. Θυμόμαστε εξάλλου και τον αξεπέραστο φιλόσοφο της αρχαιότητας, τον Αριστοτέλη που επέλεξε να διδάξει την Ιλιάδα στο μαθητή του, τον Μ. Αλέξανδρο! Η διδασκαλία συνεπώς αποσπασμάτων της Οδύσσειας από μετάφραση, που ομολογουμένως συναρπάζει την πλειοψηφία των μαθητών της Ά Γυμνασίου στη χώρα μας επιδιώκει την εκπλήρωση πολλαπλών μαθησιακών και παιδαγωγικών στόχων: Ενδεικτικά αναφέρονται η γνωριμία των παιδιών με την κοινωνία των ομηρικών επών και τα ιδεώδη της και η μετάδοση του πανανθρώπινου μηνύματος της Οδύσσειας, του συνεχιζόμενου αγώνα για τη ζωή πέρα από τις όποιες υπαρκτές ή επίπλαστες δυσκολίες.

Ως προϊόν ασύγκριτης τέχνης του λόγου, η Οδύσσεια κατόρθωσε να ενθουσιάσει τους μαθητές και του δικού μας σχολείου! Παρά το γεγονός ότι πολλοί από αυτούς γνώριζαν εκ των προτέρων το ευτυχές τέλος του ταξιδιού του πρωταγωνιστή, παρακολουθούσαν με μεγάλη προσοχή και προσμονή τα μαθήματα για να αντλήσουν «πληροφορίες» για λεπτομέρειες που καθιστούν το έργο καθηλωτικό. Μάλιστα, ουκ ολίγες φορές ξεχνούσαν ότι πρόκειται για μυθοπλασία και αποζητούσαν λογικές απαντήσεις και λύσεις σε διάφορα προβλήματα. Το παρόν τεύχος του περιοδικού «Ο Λόγος στην Τέχνη» επομένως, αφιερώνεται στις αγαπημένες σκηνές των μαθητών του Α1 από την Οδύσσεια. Οι μαθητές επέλεξαν ελεύθερα τα θέματα για τα οποία επιθυμούσαν να γράψουν τα κείμενά τους (συνδυάζοντας τις τεχνικές της περιγραφής και της αφήγησης), τα παρουσίασαν σε συμμαθητές τους από τα υπόλοιπα τμήματα της πρώτης τάξης (Α2 και Α3), οι οποίοι και τα εικονογράφησαν με το δικό τους πρωτότυπο τρόπο. Ας δούμε λοιπόν κι εμείς, οι αναγνώστες του περιοδικού του Γυμνασίου Πυθαγορείου, τον Όμηρο μέσα από τα μάτια των παιδιών!

Καλή ανάγνωση!

ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΜΑΝΘΟΥ ΠΕ02

 

[ΕΞΩΦΥΛΛΟ: Ο Οδυσσέας, η θεά Αθηνά και η Ναυσικά. Από αρχαίο ελληνικό αγγείο.]

Αφήστε το σχόλιο σας στο "Πρόλογος 4ου τεύχους"

Σχολιάστε

Top