Marie Antoinette, μια ταινία της Σοφίας Κόπολα, από τη Μαριλίνα Μίχα

Σε όσους έχουν διαβάσει τα προηγούμενά μου άρθρα, γίνεται αντιληπτή η αγάπη και ο θαυμασμός μου για την Σοφία Κόπολλα και τα έργα της. Χθες, παρακολούθησα την ταινία της, Marie Antoinette, με πρωταγωνίστρια την Kirsten Dunst. Η Κίρστεν, έχει συμμετάσχει με πολύ βασικούς ρόλους και σε άλλες δύο ταινίες που έχει σκηνοθετήσει η Σοφία (The Virgin Suicides, The Beguiled).

 

Λίγα λόγια για την σκηνοθέτρια…

 

Η Σοφία Καρμίνα Κόπολα είναι αμερικανίδα σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός και ηθοποιός, κόρη του διάσημου σκηνοθέτη Φράνσις Φορντ Κόπολα. Από το 1999 έως το 2003 ήταν παντρεμένη με τον σκηνοθέτη Σπάικι Τζοντζ. Σήμερα ζει στο Παρίσι με τον δεύτερο σύζυγό της Τομά Μαρς, τραγουδιστή του γαλλικού συγκροτήματος Phoenix, με τον οποίον έχει αποκτήσει δύο κόρες – την Ρόμι και την Κόσιμα. Ενδεικτικές ταινίες που έχει σκηνοθετήσει στο παρελθόν είναι:

 

• Αυτόχειρες παρθένοι [The Virgin Suicides (1999)]

• Χαμένοι στην μετάφραση [Lost in Translation (2003)]

• Μαρία Αντουανέτα [Marie Antoinette (2006)]

• Κάπου [Somewhere (2010)]

• Οι ύποπτοι φορούσαν γόβες [The Bling Ring (2013)]

• Η αποπλάνηση [The Beguiled (2017)]

• Priscilla (2023)

 

Marie Antoinette λοιπόν!

 

Ποια υποδύεται άραγε η Κίρστεν Ντανστ στον ρόλο της Μαρίας Αντουανέτας; Η Μαρία Αντωνία Ιωσηφίνα Ιωάννα ήταν το δέκατο πέμπτο παιδί και η ενδέκατη κόρη της αυτοκράτειρας Μαρίας Θηρεσίας και του Φραγκίσκου Α΄ της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Οι δυσκολίες κατά τη διάρκεια της γέννησης της Μαρίας Αντουανέτας, αλλά και ο καταστροφικός σεισμός της Λισαβώνας, την ίδια ακριβώς μέρα που γεννήθηκε, όπως πίστευαν τότε, θεωρήθηκαν «οιωνοί» θανάτου, για την άσχημη πορεία που θα ακολουθούσε η μετέπειτα βασίλισσα της Γαλλίας. Αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά της ήταν ο ατίθασος χαρακτήρας της και η άρνησή της να συμμετάσχει στο βασιλικό πρόγραμμα. Ο γάμος της Μαρίας Αντουανέτας με τον Λουδοβίκο, Δελφίνο της Γαλλίας (μετέπειτα Λουδοβίκο ΙΣΤ΄), ήταν από νωρίς στα σχέδια της Μαρίας Θηρεσίας. Απέβλεπε στο να φέρει την πολυπόθητη ειρήνη ανάμεσα στη Γαλλία και την Αυστρία. Μετά από πολλές διαπραγματεύσεις, ο Λουδοβίκος ΙΕ΄ της Γαλλίας ζήτησε το χέρι της Μαρίας Αντουανέτας για χάρη του εγγονού του. Έτσι η Αντουανέτα, στην νεαρή ηλικία των δεκατεσσάρων χρόνων, άφησε την Αυστρία και αναχώρησε για την Γαλλία…

Το 1774 το βασιλικό ζευγάρι ανέβηκε επίσημα στον γαλλικό θρόνο εν μέσω μιας φαντασμαγορικής τελετής, αλλά σύντομα ήρθε σε ρήξη με το γαλλικό αντιαυστριακό κόμμα. Και όχι μόνο με αυτό, αλλά και με τις θείες του Λουδοβίκου ΙΣΤ΄, που έβγαλαν στη Μαρία Αντουανέττα το όνομα «η Αυστριακή». Ξόδευε κάθε μήνα 15.000 λίβρες για ζητήματα όπως η μόδα, οι κομμώσεις και πολυτελή κοσμήματα, καθώς και για την ανακαίνιση ενός μικρού, αλλά πολύ πολυτελούς κτίσματος στις Βερσαλλίες, το Μικρό Τριανόν, ενώ μεγάλο μέρος του γαλλικού πληθυσμού πέθαινε από την πείνα! Γι’ αυτό ο δυσαρεστημένος λαός κυκλοφόρησε φήμες για εκείνη και την κακολογούσε. Κατά την Γαλλική Επανάσταση, συνελήφθη στη Βαρρέν, κοντά στα σύνορα με το Βέλγιο, αφού είχε μόλις αποδράσει από το βασιλικό ανάκτορο. Φυλακίστηκε στο Παρίσι, όπως και τα υπόλοιπα μέλη της βασιλικής οικογένειας, στο Παλάτι του Κεραμεικού. Τελικά, καρατομήθηκε στη γκιλοτίνα. Λέγεται ότι τα τελευταία της λόγια πριν την εκτέλεσή της ήταν, «Συγχωρήστε με, κύριε. Δεν το έκανα επίτηδες», όταν ανεβαίνοντας στη γκιλοτίνα σκόνταψε στο πόδι κάποιου.

 

Όσον αφορά την ταινία όμως!

 

Σύμφωνα με το Αθηνόραμα: «Στη γυρισμένη εξ ολοκλήρου στις Βερσαλίες βιογραφία της, η Κόπολα την αντιμετωπίζει ως μια Αμερικανίδα έφηβη του τέλους του 20ού αιώνα (γι’ αυτό και οι μουσικοί και ενδυματολογικοί αναχρονισμοί), αν και στην προσπάθειά της να τη δικαιολογήσει εξαιτίας της απότομης ενηλικίωσής της, την παρουσιάζει τελικά ως μια εντελώς αποστασιοποιημένη και κακομαθημένη κοπέλα. Εξαιρετικό το καστ (πώς αλλιώς να χαρακτηρίσεις επιλογές όπως η Μαριάν Φέιθφουλ στο ρόλο της μητέρας της Μαρίας Αντουανέτας), το soundtrack με Cure, New Order και Aphex Twin, καθώς και τα κοστούμια που βραβεύτηκαν με Όσκαρ».

 

Θα συμφωνήσω με το Αθηνόραμα και θα προσθέσω το πόσο με καθήλωσε η σκηνή που η βασίλισσα έρχεται αντιμέτωπη με τον Γαλλικό λαό λίγο πριν φύγει από το παλάτι. Επίσης, θεωρώ πως η Ντανστ αποτύπωσε άριστα τον ρόλο που της δόθηκε και ήταν πλήρως αντικειμενική με τα στοιχεία που ήδη γνωρίζουμε για τον χαρακτήρα της Αντουανέτας.

 

Ακόμη, τα πλάνα στον κήπο και τα πλάνα γενικότερα απέδιδαν μια νοσταλγία, μια παιδικότητα που η Αντουανέτα δεν πρόλαβε να ζήσει αφού ανέλαβε καθήκοντα από αρκετά νεαρή ηλικία. Σίγουρα δεν την δικαιολογώ που παραμέλησε τον λαό της Γαλλίας, αλλά θαυμάζω τον τρόπο που η Σοφία Κόπολα το απέδωσε μέσω αυτής της ταινίας. Προσωπικά, θα έδινα 4/5 αστέρια στην ταινία γιατί αν και εξαιρετική, δεν είναι από τις αγαπημένες μου της Σοφίας, θεωρώ το Lost in Translation πολύ ανώτερο. Εξαιρετική ταινία όμως, αξίζει μία προβολή!

 

Gallery:

Αντ1

Αντ2

 

Αντ3

Αντ4

Αντ5

-Backstage της σκηνοθέτιδας με την πρωταγωνίστρια.

 

 

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης