ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ’1ο ΕΠΑ.Λ. Σερρών: Καινοτόμες Δράσεις στην Τεχνολογία, την Υγεία, την Τέχνη και τον Πολιτισμό’
Το 1ο ΕΠΑΛ Σερρών, για 5η συνεχόμενη χρονιά, υλοποίησε Σχέδιο Δράσης με τίτλο “1ο ΕΠΑ.Λ. Σερρών: Καινοτόμες Δράσεις στην Τεχνολογία, την Υγεία, την Τέχνη και τον Πολιτισμό“ στα πλαίσια του προγράμματος “Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ“.
Το πρόγραμμα “ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ“
Το πρόγραμμα “Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.“, που εφαρμόζεται από το σχολικό έτος 2018-19 σε όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας, περιλαμβάνει διάφορες δράσεις και το 1ο ΕΠΑΛ Σερρών υλοποίησε το ανωτέρω Σχέδιο Δράσης στα πλαίσια σχετικής δράσης του προγράμματος.
Τα “Σχέδια Δράσης“ έχουν ως σκοπό την ανάπτυξη της προσωπικότητας, της κοινωνικότητας, των δεξιοτήτων και των κλίσεων κάθε μαθητή. Μέσω των Σχεδίων, προάγεται η συνεργασία μεταξύ των καθηγητών και μαθητών και ενισχύονται οι δράσεις εξωστρέφειας του σχολείου, οι οποίες παράλληλα προσφέρουν στους μαθητές ευκαιρίες για να βιώσουν επιτυχίες και να αναπτύξουν την αυτοεκτίμηση τους.
Οι μαθητές, με τη στήριξη των καθηγητών, υλοποιούν ένα σχέδιο δράσης (project), το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει μία ή περισσότερες υποδράσεις σε διάφορες θεματικές περιοχές. Κατά τη διάρκεια του έργου επιλέγουν σχεδιάζουν, ερευνούν, δημιουργούν, πειραματίζονται και επιλύουν προβλήματα.
Βασικοί στόχοι είναι η ενίσχυση του σχολείου ως κοινότητα, η επαύξηση του κύρους του, η περαιτέρω σύνδεσή του με την τοπική κοινωνία, η ανασκευή προκαταλήψεων της κοινής γνώμης και η βελτίωση της ελκυστικότητας του ΕΠΑΛ, μέσα από τη θεσμική υποστήριξη της δημιουργικότητας, της καινοτομίας, και της κοινωνικής ευθύνης.
Τα Σχέδια Δράσης είναι projects τύπου STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) αλλά ενδέχεται να αφορούν και κοινωνικά θέματα, δράσεις ψυχαγωγίας και πολιτισμού στο πλαίσιο των οποίων δύναται να δημιουργηθεί αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό.
Το Σχέδιο Δράσης του 1ου ΕΠΑΛ Σερρών
Το Σχέδιο Δράσης που υλοποιήσαμε το σχολικό έτος 2022-2023 περιλαμβάνει 5 Υποδράσεις:
- Υποδράση 1: Εκπαιδευτικό Σύστημα Εργαστηρίου ΡομποτικήςΣτην Υποδράση αυτή αναπτύχθηκε ένα ρομποτικό όχημα με βασικό στόχο να δοθεί στους μαθητές η δυνατότητα να γνωρίσουν και να πειραματιστούν με βασικές αρχές ρομποτικής. Το όχημα είναι ηλεκτροκίνητο, μέσω μπαταρίας, πλοηγείται μόνο του στο χώρο, ανιχνεύοντας μέσω αισθητήρων το περιβάλλον του και αποφεύγοντας εμπόδια και είναι εφοδιασμένο με ασύρματη κάμερα ώστε να μεταδίδει ζωντανά εικόνες από το χώρο γύρω του.Για την υλοποίηση της Υποδράσης, οι μαθητές χρειάστηκε να μελετήσουν βασικές αρχές ρομποτικής, να επιλέξουν τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν, να βρουν λύσεις σε ηλεκτρομηχανολογικά προβλήματα και να προγραμματίσουν το όχημά τους. Δημιούργησαν επίσης εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος για τους μελλοντικούς χρήστες. Τέλος, οι μαθητές έμαθαν να εργάζονται ομαδικά προκειμένου να υλοποιήσουν ένα σύνθετο project.H θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι η Τεχνολογία.
- Υποδράση 2: Kρέμα-μάσκα για πιο απαλά και υγιή μαλλιάΣτην Υποδράση αυτή παρήχθη ένα βιολογικό προϊόν κομμωτικής, μία κρέμα-μάσκα μαλλιών με βασικό στόχο να προσφερθεί ένα προϊόν βασισμένο σε φυτικά συστατικά αλλά κυρίως να ζήσουν οι μαθητές/τριες τη χαρά της δημιουργίας.Μαθητές/τριες του 1ου ΕΠΑΛ Σερρών δούλεψαν σε ομάδες εργασίας με σκοπό να δημιουργήσουν ένα προϊόν μαλλιών. Δημιουργήθηκαν ομάδες σύμφωνα με τις ικανότητες και τις δεξιότητες των παιδιών οι οποίες συνεργάστηκαν μεταξύ τους. Το προϊόν που παρήχθη είναι βιολογικό καθώς τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε τα πήραμε από τη φύση και από την ευρύτερη περιοχή των Σερρών και της Ελλάδας γενικά, έχοντας πολλές ευεργετικές ιδιότητες για την επιδερμίδα και εξαιρετικές ιδιότητες για τα μαλλιά.Η θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι η Υγεία.
- Υποδράση 3: Εθελοντική ΑιμοδοσίαΣκοπός της Υποδράσης είναι να καθιερωθεί η εθελοντική αιμοδοσία ως μία “συστηματική συνήθεια’ ενταγμένη στον καθημερινό τρόπο ζωής. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, καθιερώθηκε η εθελοντική αιμοδοσία κάθε σχολική χρονιά, προσελκύοντας νέους αιμοδότες στη δική τους σχολική μονάδα, εύκολα προσβάσιμη, μακριά από το νοσοκομειακό περιβάλλον και τους αρνητικούς συνειρμούς που αυτό δημιουργεί.
Στόχος της Υποδράσης είναι η ενημέρωση, η ευαισθητοποίηση και, τελικά, η ενεργή εμπλοκή των μαθητών σε εθελοντικές δράσεις και σε θέματα εθελοντισμού στο χώρο της υγείας και της κοινωνίας, όπως η εθελοντική αιμοδοσία και η προσφορά στο ευρύ κοινό και την κοινωνία με τελικό σκοπό τη συστηματική αύξηση του αριθμού των εθελοντών δοτών.
Μαθητές/τριες του 1ου ΕΠΑΛ Σερρών δούλεψαν σε ομάδες εργασίας δημιουργώντας αφίσες, κολάζ, παρουσίαση και ενημερωτικό υλικό σχετικά με τον εθελοντισμό και την εθελοντική αιμοδοσία. Διοργανώθηκαν επίσης ενημερωτικές ομιλίες και ημέρα εθελοντικής αιμοδοσίας στο σχολείο με μεγάλη συμμετοχή.
Η θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι η Υγεία.
- Υποδράση 4: ΑΫΛΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ – Δημοκρατία και Τέχνη. Αφοπλίζοντας τη βίαΣκοπός της Υποδράσης είναι η γόνιμη και ενεργητική μαθησιακή διαδικασία μέσω καινοτόμων και εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων, που θα αποφέρει τη δημιουργική συνεργασία και την πολύπλευρη έκφραση των μαθητών/τριών της ομάδας για την παραγωγή εικονικής γκαλερί με θέμα τη δημοκρατία στην πράξη, θεματική-διακύβευμα που εμπίπτει στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά και ταυτότητα του δυτικού ανθρώπου, στο πλαίσιο της αέναης αναζήτησης της θέσης του ως πολιτικού όντος σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο και παράλογα βίαιο κόσμο.
Επιδιώχτηκε οι μαθητές/τριες να:
- Εμβαθύνουν πολύπλευρα και ουσιαστικά στην έννοια, τις αρχές και τις πρακτικές της δημοκρατίας ως πολιτεύματος και κοινωνικής αγωγής μέσω εναλλακτικών βιωματικών και ενεργητικών μαθησιακών τεχνικών (ρητορική, θέατρο φόρουμ, κριτική επεξεργασία υλικού, έρευνα κ.ά.)
- Να εντοπίζουν τους συσχετισμούς πολιτικής αντίληψης και Τέχνης, μιας και η πολιτειότητα αποτέλεσε την ειδοποιό διαφορά και παγκόσμια προσφορά του ελληνικού πολιτισμού στο οικουμενικό πολιτιστικό οικοδόμημα και στη νυν ταυτότητα του ευρωπαίου πολίτη
- Αξιοποιούν κριτικά την παραπάνω γνώση για εικαστική παραγωγή υπέρ της δημοκρατίας και κατά της βίας, προκειμένου για καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στα πράγματα και θετικής αυτοεικόνας με την ανάπτυξη των ενδιαφερόντων και κλίσεων τους
- Συνεργάζονται αρμονικά – σε πλαίσιο πολυγραμματισμών και δημοκρατίας στην πράξη – για παραγωγή πλουραλιστικού πολυμεσικού υλικού (εικονική γκαλερί) προς διάχυση στην κοινωνία πολιτών
Τα παραδοτέα της Υποδράσης είναι ένα Ηλεκτρονικό βιβλίο τεκμηρίωσης και παρουσίασης των εργασιών και της έρευνας της ομάδας (με εκκίνηση την Ο.Σ.Δ. της Βουλής των Εφήβων και συνεργασία της ομάδας του Ομίλου «Δημοκρατία και Τέχνη» και της Υποδράσης 4), ένα βίντεο περιήγησης σε πολυμεσική εικόνα πάνω στο θέμα της πολιτειότητας ως στοιχείου άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς (Α.Π.Κ.) και ζώσας παράδοσης (με βάση τις εργασίες του οικείου Ομίλου) και μια διαδραστική παρουσίαση των εργασιών της ομάδας της Υποδράσης μας σε μορφή ψηφιακής γκαλερί.
Η θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι οι Τέχνες-Πολιτισμός.
- Υποδράση 5: Εικαστική Παρέμβαση για την Αισθητική Αναβάθμιση των χώρων του σχολείουΣκοπός της Υποδράσης είναι η δημιουργία Εικαστικής Παρέμβασης για την Αισθητική Αναβάθμιση του κεντρικών χώρων του σχολείου μέσω της δημιουργίας 2 γνωστών, κλασικών εικαστικών έργων (“Γκερνίκα“ του Πικάσο και “Εναστρη Νύχτα“ του Βίνσεντ Βαν Γκόγκ) σε μεγάλο μέγεθος. Επιδιώκεται:
- Με αφορμή τον γνωστό πίνακα του Πικάσο “Γκερνίκα“ να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και τη φαντασία των μαθητών ώστε να δημιουργήσουν κάτι νέο και να ομορφαίνουν έτσι τους χώρους του σχολείου
- Με αφορμή τον γνωστό πίνακα του Βίνσεντ Βαν Γκογκ Έναστρη Νύχτα“ να γνωρίσουν την τεχνοτροπία, την κίνηση και το συνδυασμό των χρωμάτων του καλλιτέχνη
- Οι μαθητές να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις, εμπειρία και δεξιότητες που θα τους κάνουν ικανούς να ολοκληρώσουν με επιτυχία εικαστικά έργα μεγάλων διαστάσεων
Η διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης των 2 έργων περιλήφθηκε σε σχετική παρουσίαση.
Η θεματική περιοχή της Υποδράσης είναι οι Τέχνες-Πολιτισμός.
Υποδράση Διάχυσης: Διάχυση αποτελεσμάτων του Σχεδίου Δράσης
Σκοπός της Υποδράσης αυτής είναι να προβληθεί το έργο των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου μας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης. Στόχος είναι η γνωστοποίηση στην ευρύτερη μαθητική κοινότητα και στην πόλη των Σερρών της εργασίας των μαθητών που συμμετέχουν στις πέντε Υποδράσεις με σκοπό αφ ενός την προβολή της και αφ ετέρου την ευαισθητοποίηση και άλλων μαθητών στην εμπλοκή σε ομαδικές εργασίες. Επιπλέον, ένας ακόμη στόχος είναι να μπορούν οι μαθητές να συνεργάζονται ως ομάδα και να κατανέμουν αρμοδιότητες προκειμένου να πετύχουν την καλύτερη δυνατή προβολή κάθε έργου τους και να αναπτύξουν τη δημιουργική και κριτική τους ικανότητα.
Στα πλαίσια της Υποδράσης αυτής υλοποιήθηκαν τα ακόλουθα:
Αφίσα Διάχυσης του Σχεδίου Δράσης
-
- Βίντεο Διάχυσης του Σχεδίου Δράσης
- Μπλουζάκια προβολής του Σχεδίου Δράσης και του σχολείου
- Προβολή του Σχεδίου Δράσης στην Ιστοσελίδα και στη σελίδα μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram) του 1ου ΕΠΑΛ ΣΕΡΡΩΝ
- Υπεύθυνος Έργου 1ου ΕΠΑ.Λ. Σερρών: Μαδεμλής Ιωάννης