Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Μία συνέντευξη από τον καθηγητή του ΠΑΔΑ, κύριο Σπυρόπουλο Γιώργο

Καλησπέρα σας! Σπυρόπουλος Γιώργος ονομάζομαι, είμαι από το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και διδάσκω σε αυτό το τμήμα από το 2003, δηλαδή κοντά 20 χρόνια. Ασχολούμαι με το κομμάτι της ηλεκτροκίνησης και της ποιότητας της ατμόσφαιρας και είμαι στη διάθεσή σας, εάν έχετε κάποια ερώτηση.

Τι σας ώθησε να γίνετε ειδικός στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σε τι επικεντρώνεται η τρέχουσα έρευνά σας;

Αυτό που με ώθησε είναι ότι η τεχνολογία προχωρά. Για αρκετά χρόνια η ενασχόλησή μου ήταν με τα φωτοβολταϊκά συστήματα. Αυτό που είδα ως Μηχανολόγος Μηχανικός είναι ότι αυτό που έρχεται στον τομέα των μεταφορών είναι τα οχήματα που δεν βγάζουν ρύπανση ως τα συμβατικά. Οπότε στην περίοδο που ασχολήθηκα με αυτό, έφτιαξα τον σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Άρα από εκεί ξεκίνησε… ήταν κάτι πολύ καινοτόμο το 2014 που το ξεκίνησα. Ο κόσμος δεν ήξερε τι ήταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και από τότε συνέχισα να ασχολούμαι στον τομέα αυτό.

Η τρέχουσα έρευνα επικεντρώνεται στο κομμάτι της φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και των απωλειών τους, σε σχέση με αργή φόρτιση, γρήγορη φόρτιση, σε θερμό, ψυχρό κλίμα και την τεχνολογία V2G, δηλαδή τη διασύνδεση ηλεκτρικών οχημάτων που θα δούμε και στο μέλλον να έχουμε τα ηλεκτρικά οχήματα στα σπίτια μας, να χρησιμοποιούνται ως μπαταρίες, να τα εκμεταλλευόμαστε.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συχνά διαφημίζονται ως μια πιο φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, αλλά ποιες είναι μερικές από τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, τη χρήση και την απόρριψη μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και άλλων εξαρτημάτων;

Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, εάν αντικαταστήσουμε όλα τα αυτοκίνητα με ηλεκτρικά θα κάνουμε περισσότερο κακό παρά καλό. Για αυτό ο ρυθμός που είναι σχετικά αργός είναι καλό προς το παρόν. Γιατί στην Ελλάδα θα πρέπει να σταματήσουμε να παράγουμε ηλεκτρική ενέργεια από λιγνίτη. Ακόμα και τώρα που παράγουμε ηλεκτρική ενέργεια από λιγνίτη σε ένα ποσοστό κάτω από 10%, αυτή τη στιγμή τα υβριδικά αυτοκίνητα, τα platin hybrid, που φορτίζουν ρεύμα, είναι χειρότερα από τα συμβατικά.

Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης, είναι πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι. Οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες από εδώ και στο εμπρός από την Ευρωπαϊκή Ένωση να ανακυκλώνουν όλα τα μέρη από τα οποία κατασκευάζονται τα οχήματα, τα οποία δεν μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν. Αυτό είναι λοιπόν κάτι το οποία αρχίζει και λύνεται. Η απόρριψη λοιπόν είναι ένα μεγάλο ζήτημα, αλλά υπάρχει μια τεράστια αγορά που έχει ήδη δημιουργηθεί, που έχει να κάνει με τη δεύτερη ζωή των συσσωρευτών. Φανταστείτε ότι μια μπαταρία ενός αυτοκινήτου που είναι άχρηστη, που δεν δουλεύει, μετά από εφτά ή οχτώ χρόνια, μπορείς να βάλεις αυτή την μπαταρία σπίτι σου και να δουλέψει για άλλα 8 χρόνια περίπου, να την επαναχρησιμοποιήσεις και να την αξιοποιήσεις εκεί.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρούνται συχνά ως λύση για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα των μεταφορών. Πώς συγκρίνονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με άλλες τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών, όπως οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου ή τα βιοκαύσιμα;

Αυτή τη στιγμή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η βέλτιστη επιλογή για το περιβάλλον, τα αμιγώς ηλεκτρικά, όχι τα υβριδικά, τονίζω. Γιατί τα υβριδικά αυτοκίνητα βγάζουν ρύπανση και από τον συμβατικό κινητήρα. Και επειδή είναι πάρα πολύ βαριά, βγάζουν πολύ έντονη ρύπανση, όταν χρησιμοποιείται ο κινητήρας τους. Η σύγκριση με αυτοκίνητα υδρογόνου ή βιοκαύσιμα είναι αρκετά καλή, απλά φανταστείτε, ότι για το υδρογόνο δεν υπάρχει ένα υψηλό δίκτυο τροφοδότησης. Φανταστείτε λοιπόν, αν πάρεις ένα αυτοκίνητο υδρογόνου δεν είναι εύκολο να κινηθείς σε μεγάλες αποστάσεις. Και το όχημα αυτό θα είναι πάρα πολύ βαρύ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Θεωρώ ότι ακόμα δεν είναι ώριμη η τεχνολογία για αυτό, για τον μέσο χρήστη. Έχει κάποιες ιδιαιτερότητες. Προς το παρόν, αν θέλουμε να σεβαστούμε το περιβάλλον και θέλουμε να βασιστούμε στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μονόδρομος, αρκεί να έχουμε τη δυνατότητα να εγκαταστήσουμε για παράδειγμα φωτοβολταϊκά. Είτε στο σπίτι μας, είτε ακόμα και όταν το έχεις σε μία άλλη περιοχή, κάνεις συμψηφισμό της ενέργειας.

Όπως είπατε και εσείς νωρίτερα, σε κάποια χρόνια θα έχει μειωθεί κατά πολύ η χρήση των συμβατικών οχημάτων, όπως τα γνωρίζουμε τώρα. Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη, όχι τόσο τις υποδομές που χρειάζονται, αλλά τις παροχές που έχουν οι πολίτες, θεωρείτε ότι συγκρίνοντας το κόστος συντήρησης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με αυτό του βενζινοκίνητου, είμαστε σε θέση, σε τόσο λίγα χρόνια να υποστηρίξουμε όλοι οι πολίτες τη χρήση ενός τέτοιου οχήματος;

Φανταστείτε ότι επειδή στην Ελλάδα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπάρχουν από το 2015, έχουμε μία εμπειρία 8 ετών. Και τα οχήματα αυτά, το κόστος συντήρησής τους είναι εντός εισαγωγικών μηδαμινό. Δεν έχουν κινούμενα μέρη και αναλώσιμα, όπως έχουν τα συμβατικά αυτοκίνητα (λάδια, ιμάντες, φίλτρα κλπ.). Το μόνο που χρειάζεται σε αυτά τα οχήματα είναι να αλλάζεις ένα φίλτρο καμπίνας, για τον κλιματισμό, του οποίου το κόστος είναι περίπου 20 ευρώ το χρόνο και ένας τυπικός έλεγχος. Δεν έχουν άλλα υλικά. Ακόμα και τα τακάκια στα φρένα, σπάνια, έως και ποτέ δεν τα αλλάζει κάποιος, γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν παίρνεις το πόδι σου από το γκάζι, αυτό φορτίζει, δηλαδή δίνει ενέργεια στις μπαταρίες. Οπότε όταν κάποιος εξοικειωθεί -και είναι εύκολο να εξοικειωθεί. Ο μέσος οδηγός εξοικειώνεται στα 15 χιλιόμετρα. Είναι λοιπόν πολύ φιλικό προς το χρήστη και ούτε τακάκια δεν χρειάζεται να αλλάζεις. Το μόνο που αλλάζεις συχνά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τα λάστιχα, γιατί είναι πιο βαριά. Το κόστος συντήρησής τους είναι υπερβολικά ανταγωνιστικό.

Πώς λειτουργούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως η υπερβολική ζέστη ή το κρύο, και πώς αυτό επηρεάζει την αυτονομία και τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας τους;

Εάν μιλάμε για ακραίες συνθήκες, είτε κρύου είτε ζέστης, τότε θα χάσεις έως και το 50% της ενέργειας που έχεις αποθηκευμένη στις μπαταρίες. Άρα εάν ένα αυτοκίνητο έχει αυτονομία 250 μέχρι 300 χιλιομέτρων, τότε πρακτικά έχει λιγότερο από 120 χιλιόμετρα αυτονομία. Καταλαβαίνετε ότι αυτό λοιπόν σε κάποιες περιπτώσεις δεν βολεύει καθόλου. Μπορεί για παράδειγμα να έχει πάρει στη Χαλκίδα ένα αυτοκίνητο για να πηγαινοέρχεται στην Αθήνα. Αυτό μπορεί να το κάνει εύκολα. Ναι, αλλά εάν έχει ακραίες καιρικές συνθήκες δεν μπορεί. Θα πρέπει να το φορτίζει. Και όπως είπαμε το δίκτυο δεν είναι ακόμα ανεπτυγμένο. Οπότε για ακραίες καιρικές συνθήκες δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι. Απλά φανταστείτε, ότι στην Ελλάδα ακραίες καιρικές συνθήκες, έχουν πολύ λίγες περιοχές. Το πρόβλημα είναι στη ζέστη που έχουμε παντού.

Μπορούμε να έχουμε μία επεξήγηση των τύπων φόρτισης των αυτοκινήτων και ποια τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα του καθενός;

Οι κύριοι τύποι ξεκινάνε από το «αργή», «κανονική» και «γρήγορη» φόρτιση. Φανταστείτε ότι το «αργή φόρτιση» είναι ότι το βάζουμε σε μία μπαταρία σούκο. Θέλουμε περίπου 8 ώρες να φορτίζει το αυτοκίνητο, για να μας δώσει περίπου 120 με 200 χλμ., ανάλογα το αυτοκίνητο. Σας το λέω σε χιλιόμετρα και όχι σε ενέργεια, για να σας είναι κατανοητό. Γιατί δεν έχει νόημα να σου λέω πόση ώρα κάνει να φορτίσει το δικό σου αυτοκίνητο, γιατί δεν ξέρεις, τι μπαταρία έχει μέσα. Ενώ λοιπόν η σούκο θέλει 8 με 9 ώρες για 200 χιλιόμετρα, εάν έχουμε έναν φορτιστή type 2, από 11 έως 22 ΚW, ανάλογα και το αυτοκίνητο, δίνει δηλαδή μεγαλύτερη ισχύ, μπορεί να φορτίσει σε 4-5 ώρες για τα ίδια χιλιόμετρα και αν βρεθούμε σε έναν φορτιστή DCDC, που είναι μεγάλοι φορτιστές, που δίνουν κατευθείαν συνεχές ρεύμα, τους συναντάμε συνήθως σε εθνικές οδούς και σε μεγάλα πάρκινγκ, είναι αρκετά ακριβοί και αρκετό το κόστος φόρτισης σε αυτούς, τότε μπορούν μέσα σε 20 λεπτά να σου δώσουν αυτή την ενέργεια. Οπότε συγκρίνεις την απλή πρίζα που θέλει 8-9 ώρες, με την Εθνική που θέλει 20 λεπτά.

Πώς μπορούν να συγκριθούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα όσον αφορά τις επιδόσεις, όπως η επιτάχυνση, η τελική ταχύτητα και ο χειρισμός;

Ο χειρισμός, όπως θα δείτε όταν θα γίνετε οδηγοί, πάρα πολύ σύντομα, θα δείτε ότι είναι πάρα πολύ εύκολος. Είναι πολύ πιο εύκολος από ένα βενζινοκίνητο όχημα. Εάν έχετε πάει σε ένα αυτοκινητάκι στο λούνα παρκ που βάζεις το πόδι στο γκάζι και κινείται και όταν το παίρνετε σταματάει… αυτό κάνει! Μπορείτε να το οδηγήσετε μόνο με αυτό, πατώντας το πετάλι. Δεν χρειάζεται να ξέρεις τίποτα. Όταν μπαίνεις μέσα απλά ανοίγει. Πατάς ένα κουμπί. Δεν έχεις μίζες, δεν έχεις απολύτως τίποτα, δεν έχεις προβλήματα ζεστού ή κρύου κινητήρα. Απλά πατάς το γκάζι και το χρησιμοποιείς. Είναι πανεύκολο.

Η επιτάχυνση, όταν συγκρίνουμε αντίστοιχα, ανάλογα αυτοκίνητα, εάν πάμε να δούμε την ίδια κατηγορία οχήματος, υπάρχουν εταιρίες που αυτή τη στιγμή βγάζουν το ίδιο μοντέλο σε βενζινοκίνητο, σε ηλεκτροκίνητο, σε πετρελαιοκίνητο, σε υβριδικό. Τα ηλεκτρικά είναι πάντα πιο γρήγορα στην επιτάχυνση, γιατί είναι γραμμική η επιτάχυνση. Δεν έχεις σασμάν, δεν έχεις ταχύτητες, δεν έχεις διαφορά κίνησης. Δεν έχεις καύση και μετά να πάρεις την κινητική ενέργεια να την αλλάξεις με διαφορετικές σχέσεις , γρανάζια και διαφορετικές ταχύτητες, είτε αυτό είναι αυτόματο, είτε αυτό είναι χειροκίνητο. Αλλά και για λόγους επικινδυνότητας και για λόγους οικονομίας στην μπαταρία, έχουμε περιοριστεί συνήθως στα 160 χλμ. Απλά είναι μία ευθεία γραμμή, πατάς το γκάζι και πάει πάρα πολύ γρήγορα στα 160 απότομα, οπότε αυτό μπορεί να είναι και λίγο επικίνδυνο μερικές φορές.

Τι συμβουλή θα δίνατε στους καταναλωτές που σκέφτονται να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ποιους παράγοντες θα πρέπει να λάβουν υπόψη κατά τη λήψη αυτής της απόφασης;

Θεωρώ ότι εάν σε ενδιαφέρει το περιβάλλον, τότε πρέπει να πάρεις αμιγώς ηλεκτρικό όχημα και να βάλεις φωτοβολταϊκά. Εάν είσαι ο μέσος Έλληνας και σε ενδιαφέρει περισσότερο η ανταπόδωση, τα λεφτά που θα δώσεις, πόσο θα αποδώσουν, πόσο καλά είναι για αυτό το όχημα και πόσο αξίζει και μπορείς, θα σου έλεγα να περιμένεις μέχρι το 2025. Είναι μία νέα ενέργεια και πάντα τα καινούργια πράγματα (καινούργια… ξαναλέω ότι έχουμε οχήματα από το 2015), ακόμα είναι καινούργιο, ακόμα βρισκόμαστε στη δεύτερη γενιά συσσωρευτών. Από το 2025 και μετά τα πράγματα θα είναι αρκετά καλύτερα. Αλλά όπως καταλαβαίνετε η τεχνολογία είναι όπως με τα κινητά και τους υπολογιστές. Όσο περιμένεις, πάντα θα βγαίνει κάτι καλύτερο. Απλά από το 2025 και μετά θα είναι πολύ πιο προσιτά κάποια πράγματα και κάποιες βρεφικές ασθένειες, όπως λέμε, στα κομμάτια της τεχνολογίας, θα έχουν λυθεί, στους συσσωρευτές.

Πόσο δύσκολο είναι να είναι κανείς ερευνητής στην Ελλάδα;

Υπερβολικά, θα έλεγα. Τα ελληνικά Πανεπιστήμια που είναι δημόσια ως επί το πλείστων, γιατί υπάρχουν και ιδιωτικά, έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα τα τελευταία χρόνια, την υποχρηματοδότηση. Άρα, οτιδήποτε αφορά νέες τεχνολογίες, όπως ο σταθμός που είδατε, μέχρι και την ενημέρωση που κάνουμε σήμερα, έχει να κάνει με τη διάθεση του εκπαιδευτικού προσωπικού να προσφέρει στην κοινωνία και στους φοιτητές κάτι καλύτερο. Αυτό είναι πάντα αμισθί και πολλά πράγματα, πολλές φορές, χρειάζεται να τα πληρώνουμε και εμείς, όσο περίεργο και να φαίνεται. Οπότε δεν έχεις αυτή τη δυνατότητα. Επειδή είχα και την εμπειρία να είμαι κάποια χρόνια στην Αγγλία, το 2010, δεν πλησιάζουμε τα Πανεπιστήμια του έτους 2010, το έτος 2023, ούτε κατά 5%.

Τι ρόλο βλέπετε να παίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο μέλλον των μεταφορών και πώς πιστεύετε ότι θα επηρεάσουν την αυτοκινητοβιομηχανία και την κοινωνία στο σύνολό της;

Δεν είναι θέμα απόφασης. Είναι θέμα υποχρέωσης και για τις επόμενες γενιές και για τις δεσμεύσεις που έχει πλέον η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σε παγκόσμιες συμφωνίες, όπως ήταν η Συμφωνία του Παρισιού το 2015. Ο πιο ρυπογόνος τομέας που υπάρχει για διοξείδια του αζώτου, είναι ο τομέας μεταφορών. Για το 1/3 του διοξειδίου του άνθρακα ευθύνεται ο τομέας μεταφορών. Πρέπει να πάμε σε ηλεκτρικά οχήματα. Άρα πρέπει αυτό το πράγμα, επειδή κάποιοι νομίζουν ότι δεν θα υπάρξει, ότι δεν θα γίνει, ότι «αααα, δεν το πστεύω», εκεί κινούμαστε και προσπαθούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Άρα εκεί πάμε! Πάμε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ολοταχώς. Αυτό είναι τελειωμένο και δεν υπάρχει και κάτι άλλο αυτή τη στιγμή που έχουμε δει σαν δυνατότητα.

Επειδή η νέα τεχνολογία προχωράει και επειδή δεν ξέρω αν έχετε ασχοληθεί με υπολογιστές, αλλά τους τελευταίους μήνες υπάρχει η τεχνητή νοημοσύνη που έχει εφαρμοστεί και την βρίσκουμε πλέον και στα κινητά μας, όλα αυτά τα συστήματα έχουν ενσωματωθεί. Φανταστείτε ότι υπάρχει η τεχνολογία και η τεχνογνωσία τα οχήματα να κινούνται μόνα τους, με αρκετά μεγάλη ασφάλεια. Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις βέβαια. Κάποιες χώρες, όπως είμαστε και εμείς, θα το κάνουμε στο μέλλον. Θα αργήσουμε αλλά θα το κάνουμε! Και όταν λέω ότι θα αργήσουμε, εννοώ μέχρι το 2030. Θα δείτε ότι μέχρι το 2030 τα αυτοκίνητα, όπως και ο πληθυσμός θα αυξάνονται, και από το 2030 και μετά θα μειώνονται πολύ. Δηλαδή θα υπάρχει η κοινή χρήση οχημάτων. Με εφαρμογές θα μπορείς να παίρνεις ένα όχημα, να το αφήνεις οπουδήποτε και να το παίρνει ο επόμενος και ούτω καθεξής. Αυτό τα λύσει το θέμα της κίνησης, της στάθμευσης και άλλων προβλημάτων. Και από το 2040 και μετά θα γίνει πάρα πολύ κοινό, όπως θα γίνει από του χρόνου στην Αστυπάλαια, θα βλέπετε αυτοκίνητα, τα οποία κινούνται μόνα τους.

Παρόλο που θεωρείται μείζονος σημασίας η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δεν θεωρείται κάπως λογική την ανασφάλεια των πολιτών για την αξιοπιστία τους;

Ισχύει αυτό που με ρωτάτε! Είναι πολύ ωραία ερώτηση. Ο κόσμος φοβάται το καινούργιο. Αν διαβάσουμε ιστορικά πράγματα για τον τομέα μεταφορών, κάποια στιγμή ο κόσμος ήταν σε κάρα με άλογα και όταν ξεκίνησαν τα πρώτα οχήματα λέγανε: «μα χαλάνε, μα σταματάνε μέσα στη μέση». Και τώρα δεν υπάρχουν ούτε άλογα, ούτε κάρα. Αυτή είναι η διαφορά τώρα. Όσο ήταν τα κάρα και τα άλογα με τα συμβατικά, έτσι είναι τώρα τα ηλεκτρικά με συμβατικά. Είναι μια πολύ καινούργια τεχνολογία. Και ο κόσμος τις φοβάται και φοβάται πάρα πολύ τις μπαταρίες. Οι μπαταρίες δεν έχουν πρόβλημα όμως. Αντέχουν για πάρα πολλά χρόνια, πολύ περισσότερα από το ίδιο το όχημα. Από τις αυτοκινητοβιομηχανίες το όχημα έχει φτιαχτεί να αντέχει δέκα χρόνια.

Ποια η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με τα βενζινοκίνητα;

Ένα φτηνό και μικρό όχημα αυτή τη στιγμή κάνει γύρω στα 180 χλμ. Ένα υπερβολικά ακριβό όχημα κάνει γύρω στα 800 χλμ. Τα περισσότερα βενζινοκίνητα κάνουν γύρω στα 600 χλμ. Τα ακριβά, πάνω από 1000 χλμ. Άρα καταλαβαίνουμε ότι η αυτονομία αυτή τη στιγμή, όντως είναι πρόβλημα. Και αν βάλουμε και τον παράγοντα υψηλής θερμοκρασίας, γιατί στην Ελλάδα τους καλοκαιρινούς μήνες έχουμε πάρα πολύ υψηλή θερμοκρασία, ή κάποιες περιοχές έχουν και αρκετό κρύο, αλλά δεν έχουμε σε σχέση με το εξωτερικό κρύο, τότε και η αυτονομία μειώνεται πάρα πολύ. Οπότε προς το παρόν εκεί πέρα έχουμε ένα θέμα. Απλά να θυμάστε, ότι ο μέσος άνθρωπος στον κόσμο, χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο το 5% του χρόνου. Το υπόλοιπο 95% το έχει το αυτοκίνητο και κάθεται. Όλοι με ρωτάνε, επειδή ασχολούμαι με την ηλεκτροκίνηση, μα τι θα κάνω με το αυτοκίνητο, εάν θέλω να πάω στη Θεσσαλονίκη. Και η απάντηση είναι: «Πόσες φορές πήγες στην Θεσσαλονίκη φέτος;». Φέτος! Γιατί πρέπει να σταματάς κάθε πόσα χιλιόμετρα να ξεκουράζεσαι…Και μπορείς να το βάλεις σε έναν φορτιστή να το φορτίσεις. Και το μόνο πρόβλημα βέβαια είναι τι θα κάνουμε το τριήμερο. Εάν όλοι πάρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θέλουν την Καθαρά Δευτέρα να πάνε βόλτα, ακόμα και σε χώρες που είναι ανεπτυγμένες, υπάρχουν ουρές 20 χιλιομέτρων για να φορτίσουν. Εκεί είναι ένα θέμα.

Υπάρχουν στο εμπόριο ηλιακά αυτοκίνητα;

Πάρα πολύ λίγα. Και είναι μόνο για σχετικά μικρές αποστάσεις, που μπορούν να σε καλύψουν. Υπάρχουν, είναι ντυμένα με φωτοβολταϊκά. Το πράσινο αυτοκινητάκι που είδατε κάτω (στο ΠΑΔΑ), στην οροφή του από πάνω, δεν σας το έδειξα, γιατί δεν φτάνετε να το δείτε κι όλας, έχει ένα φωτοβολταϊκό. Αυτό του δίνει 2 χιλιόμετρα την ημέρα. Δηλαδή η ενέργεια που παίρνει αντιστοιχεί σε 2 χιλιόμετρα. Και τώρα το καλοκαίρι, που είναι οι καλές μέρες, όταν το αφήνουμε στον ήλιο, παίρνει 3 χιλιόμετρα. Οπότε αν μένεις σε μία απόσταση 2 χιλιομέτρων, με αυτό το μικρό αυτοκινητάκι, δεν χρειάζεται να το φορτίζεις ποτέ. Είναι ανάλογα πόσα χιλιόμετρα κάνεις. Είναι μικρό. Σε ένα μεγαλύτερο θα ήταν περισσότερα.

Λαμβάνοντας υπόψη έναν βασικό παράγοντα που απασχολεί τους ανθρώπους, που είναι αυτός της τιμής, πιστεύετε ότι αξίζει κάποιος να επενδύσει σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καθώς έχει, από όσο ξέρουμε βασική διαφορά από ένα συμβατικό αυτοκίνητο;

Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα πρόγραμμα που λέγεται «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Τα ηλεκτρικά οχήματα επιδοτούνται. Αν συγκρίνουμε όμοια πράγματα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο φθηνά από τα συμβατικά. Ο κόσμος συνήθως τι κάνει; Παίρνει ένα ηλεκτρικό όχημα που όταν μπαίνεις μέσα έχει ένα καταπληκτικό σαλόνι, κλιματισμό, ένα κάρο ηλεκτρικά βοηθήματα και το συγκρίνει με το φθηνότερο συμβατικό αυτοκίνητο. Αυτό είναι ανόμοιο. Δεν μπορώ να συγκρίνω μήλα με πορτοκάλια. Στις ίδιες εταιρείες που έχουν συμβατικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αν δείτε, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν επιδότηση που ξεκινά από 8000 ευρώ και μπορεί να προστεθούν,  αν είσαι πολύτεκνος, αν είσαι κάτω από 28 χρονών, άλλα 4.000 με 5.000 ευρώ. Ακόμα και τώρα λοιπόν που είμαστε στη δεύτερη γενιά συσσωρευτών, εάν κάποιος έχει την οικονομική δυνατότητα και έχει γκαράζ για να βάλει φορτιστή και μπορεί να βάλει φωτοβολταϊκά, μπορεί να κάνει απόσβεση μέσα στα πρώτα χρόνια. Είναι εντυπωσιακό πόσο γρήγορα θα αποσβέσει το αυτοκίνητο. Συμφέρει δηλαδή πολύ περισσότερο από τα συμβατικά. Ιδίως όπως είναι τώρα οι τιμές των καυσίμων. Αλλά θέλει προϋποθέσεις.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης