Συνέντευξη με τον Δήμαρχο Σαρωνικού, κ. Παπαχρήστο.

Συνέντευξη με τον Δήμαρχο του Δήμου Σαρωνικού

Μία μέρα μετά το κλείσιμο του σχολείου μας, στις 16 Μαΐου 2024, μέλη της «Ψηφιακής Πένας» επισκεφθήκαμε τον προσφάτως εκλεγμένο Δήμαρχο κ. Δημήτρη Παπαχρήστου για να μας παραχωρήσει μία συνέντευξη. Έτσι, μας δόθηκε η ευκαιρία να συζητήσουμε για μια πληθώρα θεμάτων.

-Πως αποφασίσατε να εμπλακείτε με την πολιτική;

Ξεκίνησα πριν 11 χρόνια, 21 ετών, όταν ήμουν φοιτητής στη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών. Έβλεπα ότι η περιοχή στην οποία μεγάλωσα δεν με ικανοποιούσε πλέον, μιας και γνώριζα ότι είχε πολύ περισσότερες δυνατότητες. Έτσι λοιπόν, ήρθα σε επαφή με έναν υποψήφιο Δήμαρχο τότε, τον Μανώλη τον Τσαλικίδη, συζητήσαμε και αποφασίσαμε να «κατέβω» κι εγώ. Από τότε ξεκίνησα μια προσπάθεια που κατέληξε τώρα, 11 χρόνια μετά, στην εκλογή την δική μου ως Δημάρχου, έχοντας στο πλευρό μου μία δυνατή ομάδα και την επιθυμία να φτιάξουμε τον Δήμο μας όπως τον ονειρευόμαστε.

-Το αξίωμα του Δημάρχου είναι όπως το φανταζόσασταν ή έχει κάποιες διαφορές;

Το αξίωμα του Δημάρχου έχει πολλή δουλειά, βαριές ευθύνες και δύσκολες αποφάσεις, οι οποίες καμιά φορά έχουν να κάνουν με το ότι, εφαρμόζοντας τη νομοθεσία υπάρχουν άνθρωποι που δυσαρεστούνται, αλλά η πάγια θέση μας είναι να είμαστε δίκαιοι και να την εφαρμόζουμε χωρίς διακρίσεις. Επομένως, θα σας πω ότι το αξίωμα του Δημάρχου είναι μια θέση ευθύνης. Ένα επίσης δύσκολο κομμάτι, είναι η επιλογή καλών συνεργατών, μιας και κανείς δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σε όλα μόνος του, στα ζητήματα δηλαδή της καθημερινότητας και στα μεγάλα έργα που θέλει να πραγματοποιήσει στην περιοχή του.

-Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που έχετε συναντήσει τους πρώτους μήνες της θητείας σας και τι μέτρα έχετε πάρει για να τα αντιμετωπίσετε;

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα ήταν η αλλαγή κουλτούρας που θέλαμε να φέρουμε σε ένα μέρος του προσωπικού και για να μπορέσουμε αυτό να το επιτύχουμε μας βοήθησε η χρήση της τεχνολογίας. Εν αρχή δημιουργήσαμε ένα πενταψήφιο νούμερο στο οποίο δεχόμαστε όλα τα αιτήματα των δημοτών, προωθώντας τα στη συνέχεια στην αρμόδια υπηρεσία και χρεώνοντάς τα σε συγκεκριμένο υπάλληλο. Έπειτα, τοποθετήσαμε δείκτες απόδοσης σε κάθε υπηρεσία. Έτσι λοιπόν, στο κλείσιμο κάθε ημέρας, διαπιστώνουμε πόσα αιτήματα δεχόμαστε καθημερινά σε κάθε υπηρεσία του δήμου, πόσο χρόνο χρειάζεται ο συγκεκριμένος υπάλληλος για να διεκπεραιώσει το αίτημα, πόσα αιτήματα, έχουμε σε εκκρεμότητα και πόσα έχουμε εξυπηρετήσει. Αυτή η διαδικασία έχει δώσει τη δυνατότητα και σε εμάς τους αιρετούς αλλά και στο προσωπικό του Δήμου, να είμαστε πιο αποδοτικοί και να έχουμε την μεγάλη εικόνα για να δούμε σε ποιους τομείς ο Δήμος δεν είναι αποδοτικός και γρήγορος.  Πρέπει να συνυπολογίσετε ότι ο Δήμος μας διαθέτει 440 άτομα και μαζί με τους αιρετούς φτάνουμε κοντά στα 500 άτομα. Άρα, αν δεν έχεις ένα τέτοιο εργαλείο, που δεν υπήρχε πριν, δεν μπορείς να γνωρίζεις κάθε υπηρεσία και κάθε άτομο κάθε μέρα αν είναι παραγωγικό όπως πρέπει. Για να μπορέσουμε να κάνουμε την αλλαγή που σχεδιάζουμε θα πρέπει ο καθένας μας να δώσει τον καλύτερό του εαυτό.

Το πενταψήφιο νούμερο είναι για τους δημότες το 15325. Εμείς κατευθύνουμε όλον τον κόσμο να τηλεφωνεί σε αυτό το νούμερο, προκειμένου να γίνεται σωστή διαχείριση. Η βαθύτερη σκέψη πίσω από αυτό ήταν ότι θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον, όπου, για να γίνει η εξυπηρέτηση του πολίτη, δεν θα χρειαζόταν κάποιος μεσάζοντας. Δηλαδή, δεν θα χρειαζόταν να γνωρίζει κάποιος τον Δήμαρχο, τον αντιδήμαρχο, τον Πρόεδρο ούτε να υπάρχουν διακρίσεις, αλλά, όλοι εμείς να βλέπουμε ένα νούμερο στον πίνακα και να το εξυπηρετούμε. Αυτό για εμάς είναι πολύ σημαντικό, γιατί οι εκλογές τελειώνουν τη μέρα του αποτελέσματος και μετά πρέπει να δουλεύουμε για όλους τους πολίτες.

-Πόσος είναι ο πληθυσμός του Δήμου και ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που προκύπτει από αυτόν;

Ο πληθυσμός είναι 31.000 κάτοικοι και η έκταση 133.000 km². Η πολύ μεγάλη έκταση του Δήμου δημιουργεί πολλά ζητήματα και μέσα σε αυτά υπάρχει ανάγκη για πολλά κλαδέματα. Το καλοκαίρι ο πληθυσμός φτάνει στους 65.000 λόγω τουρισμού και αυτό δημιουργεί πρόβλημα. Όταν ο Δήμος είναι στημένος να λειτουργεί για 31.000 πολίτες και οι επιδοτήσεις μας είναι για 31.000, όταν διπλασιάζεται ο κόσμος θα πρέπει να έχουμε διπλάσιες δαπάνες, περισσότερα οχήματα, περισσότερο προσωπικό που αυτό δεν υπάρχει. Η αύξηση αφορά κυρίως στους κατοίκους των εξοχικών και στους επισκέπτες. Δεχόμαστε από το Μάιο έως τον Οκτώβριο 1.500.000 κόσμο σύμφωνα με μετρήσεις που έχουμε. Αυτός ο κόσμος έρχεται, αφήνει στην τοπική κοινωνία τα χρήματά του, και αυτό είναι πολύ σημαντικό για την τοπική οικονομία, αλλά το πρόβλημα που δημιουργεί στον Δήμο είναι ότι παράγει σκουπίδια. Τα σκουπίδια τα μαζεύουμε και τα μεταφέρουμε με τις νταλίκες μας στο ΧΥΤΑ, όπου πληρώνουμε 72 € τον τόνο. Αν υπολογίσετε τα 72 € τον τόνο όλων των σκουπιδιών που έρχονται έξτρα το καλοκαίρι, συν το κόστος για τις εργατοώρες, τη βενζίνη, τα σερβις που προκύπτουν, και το ότι αν ξεπεράσεις το όριο που έχει βάλει κυβέρνηση για 30.000 τόνους ετησίως, πληρώνουμε τέλος ταφής που είναι περίπου 700.000 € πρόστιμο, όλο αυτό δημιουργεί ένα κύκλο εργασιών που ξεπερνάει τα 2.000.000 € για την καλοκαιρινή περίοδο, ποσό το οποίο όμως δεν εισπράττεται. Πρέπει να το εξοικονομήσουμε από μείωση δαπανών, από μείωση πόρων, από αύξηση εσόδων, για να μπορέσει να έχει ο Δήμος τη δυνατότητα να περνάει τα καλοκαίρια και να μπορεί να κλείνει κάθε φορά τον προϋπολογισμό του και να μην έχει πρόβλημα.

-Με αφορμή τη συμμετοχή μου σε μία ομάδα ρομποτικής το 2018 και τη συνακόλουθη δημιουργία ενός καινοτόμου project σχετικά με την υδροδότηση, το οποίο ωστόσο δεν υλοποιήθηκε, παρά τα σχετικά αιτήματα στον Δήμο τότε, θα ήθελα να σας ρωτήσω: Με ποιον τρόπο σχεδιάζετε να υποστηρίξετε την νεολαία, η οποία έχει καινοτόμες ιδέες που μπορούν να πραγματοποιηθούν για την διευκόλυνση των πολιτών του Δήμου μας;

Αυτό είναι κάτι πολύ ωραίο. Την προηγούμενη θητεία που ήμουν Αντιδήμαρχος είχαμε διεξάγει τον «1ο Διαγωνισμό Καινοτομίας», στον οποίο είχαν έρθει πολύ ωραίες ιδέες και μία ξεχώρισε. Δώσαμε ένα χρηματικό έπαθλο για να προχωρήσει περαιτέρω, συμμετείχε σε έναν ευρωπαϊκό διαγωνισμό και, απ´ ότι θυμάμαι, πήγε πολύ καλά. Σκοπεύουμε με τους συνεργάτες μου να το ξαναεφαρμόσουμε. Μία φορά τον χρόνο να κάνουμε τον διαγωνισμό καινοτομίας και οι ομάδες που θα κερδίζουν να κάνουν εφαρμογή τις ιδέες τους στον Δήμο μας.

-Ξέρουμε πως ήσασταν ο νεότερος υποψήφιος και τελικά γίνατε και ο νεότερος Δήμαρχος της Ελλάδας. Κληθήκατε να αντιμετωπίσετε κάποιες προκλήσεις και προβλήματα λόγω της ηλικίας σας;

Θα σας πω ότι πάντα η κοινωνία δεν είναι τόσο ώριμη όσο θα θέλαμε σε τέτοια θέματα. Το πρώτο που είχα να αντιμετωπίσω όταν ξεκίνησα, γιατί το 2013 ήμουν 21 ετών, ο πιο νέος υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος και μετά εκλεγμένος δημοτικός σύμβουλος, ήταν η δυσπιστία του «Είσαι νέος», «Είσαι μικρός» και είτε «Δεν μπορείς να εκλεγείς» είτε «Αν εκλεγείς δεν μπορείς να παράγεις αποτέλεσμα». Αυτό όμως, με σκληρή δουλειά, με συνεχή προσπάθεια και καλούς συνεργάτες, εν τέλει το ξεπερνάς. Η ουσία είναι να πιστεύεις στον εαυτό σου και, σε όλες αυτές περιπτώσεις δυσπιστίας, να κλείνεις τα αυτιά σου και να προχωράς. Αν έχεις βάλει κάτι στόχο να το παλεύεις μέχρι να το καταφέρεις.

-Λαμβάνοντας υπόψη τα προβλήματα με τις συγκοινωνίες στα Καλύβια και γενικότερα στο Δήμο μας, θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε αν υπάρχει κάποιο σχέδιο για την αγορά δημοτικών λεωφορείων και για την αύξηση των υπαρχόντων δρομολογίων;

Είναι ένα από τα βασικότερα προβλήματα. Εμείς, τώρα ως δημοτική αρχή αλλά και προεκλογικά, κάνουμε μετρήσεις με δημοσκοπική εταιρεία, για να έχουμε μια συνολική εικόνα για τα προβλήματα των κατοίκων. Εκτός του ότι μετράμε το πώς βλέπει ο κόσμος εμάς, βλέπουμε και ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα. Κάνουμε ερωτήσεις σχετικά με τα ζητήματα που απασχολούν τους δημότες μας, εκείνοι τα ιεραρχούν και αυτό μας δίνει μια συνολική εικόνα για το ποια προβλήματα υπάρχουν, σε ποια περιοχή, σε ποιες ηλικιακές ομάδες ,σε ποια πολιτική τοποθέτηση και όλα αυτά για εμάς είναι ένας οδικός χάρτης για τις μεγαλύτερες ανάγκες του Δήμου. Το θέμα της συγκοινωνίας είναι το δεύτερο μεγαλύτερο για το σύνολο του Δήμου και για όλες τις ηλικίες. Όποτε αυτό είναι θέμα για το οποίο έχουμε σκεφτεί ότι πρέπει να δοθεί μια λύση που θα έχει δύο σκέλη. Το ένα κομμάτι είναι η διασύνδεση του Δήμου με τον προαστιακό στο Κορωπί, για την οποία έχουμε  ξεκινήσει μια συγκοινωνιακή μελέτη. Κανονικά οι δημοτικές συγκοινωνίες βάσει νομοθεσίας πρέπει να είναι μέσα στον Δήμο. Υπάρχει ωστόσο ένα άρθρο στην νομοθεσία που προβλέπει ότι σε περίπτωση διασύνδεσης με προαστιακό και για σοβαρούς λόγους σε επαρχιακούς Δήμους, όπως είμαστε εμείς, με μια καλή συγκοινωνιακή μελέτη μπορεί να δεχτεί η Αποκεντρωμένη Αρχή την απόφαση μας να δημιουργήσουμε συγκοινωνία εκτός Δήμου. Η Αποκεντρωμένη Αρχή είναι υπηρεσία πάνω από τον Δήμο και τον δήμαρχο που ελέγχει και εγκρίνει ή απορρίπτει τις αποφάσεις που παίρνουμε είτε εγώ είτε το δημοτικό συμβούλιο. Οπότε, να γνωρίζετε ότι και ο Δήμαρχος από πάνω του έχει ένα άτομο το οποίο κρίνει και αξιολογεί αν αυτό που κάνει είναι σύννομο ή όχι.

Το πρώτο σκέλος λοιπόν, η διασύνδεση μας με το Κορωπί, έχει δρομολογηθεί. Για το δεύτερο σκέλος, την εσωτερική συγκοινωνία, θα ανοίξει ένα πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ, για ηλεκτρικά λεωφορεία. Έχουμε ξεκινήσει την μελέτη, οπότε μόλις ανοίξει θα καταθέσουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να μπορέσουμε να τα πάρουμε. Για να έχετε μία σαφή εικόνα θα σας αναφέρω τα εξής: για να μπορέσεις να μπεις σε ένα χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα, θα πρέπει να φτιάξει η υπηρεσία εδώ στο Δήμο μία μελέτη, όπου θα λέει τι θέλουμε να κάνουμε, ποιες θα είναι οι τεχνικές και ποιες οι οικονομικές προδιαγραφές. Εν συνεχεία η μελέτη αποστέλλεται και μας ζητούν μια σειρά από δικαιολογητικά, Όταν ανοίξει το πρόγραμμα, δίνεται περιθώριο έξι μηνών για να κατατεθούν τα δικαιολογητικά. Αξιολογούνται και, αν είναι σωστά, προωθείται στην διαχειριστική αρχή, να το εγκρίνει και μετά προχωράει η χρηματοδότηση.

-Στο σχολείο μας τίθεται ζήτημα στάθμευσης αυτοκινήτων των εκπαιδευτικών, γιατί πολλές φορές το πάρκινγκ καταλαμβάνεται από περίοικους σε ώρα λειτουργίας του σχολείου. Η διευθύντρια έχει κάνει αίτημα στο Δήμο για την διαγράμμιση στο χώρο στάθμευσης και η ερώτηση είναι αν μπορείτε να μας πείτε σε ποια φάση βρίσκονται οι εργασίες.

Έχουμε παραγγείλει ταμπέλες που διευκρινίζουν ότι ο χώρος στάθμευσης είναι μόνο για τους καθηγητές του σχολείου. Είναι ένα θέμα που θα διευθετηθεί άμεσα, για να είναι έτοιμο το πάρκινγκ για τη νέα σχολική χρονιά.

-Σε μία συζήτηση πέρσι με κάποιους πολιτικούς μηχανικούς του δήμου, είχε αναφερθεί πως το κτίριο του δημοτικού σχολείου του Κουβαρά δεν είναι σε καλή κατάσταση και είναι πιθανόν επικίνδυνο. Υπάρχει κάποιο σχέδιο για την συντήρηση/επιδιόρθωση του ή για την στέγαση του σε κάποιο άλλο καταλληλότερο κτίριο;

Είχε γίνει αυτοψία από μηχανικούς και είχαν διαπιστώσει ότι κάποια σημεία του μπετόν θέλουν ενίσχυση. Ήρθε λοιπόν κλιμάκιο και έκανε ενέσεις στα μπετά και μετά ήρθε η αρμόδια υπηρεσία για έλεγχο, η οποία και αποφάνθηκε ότι το κτίριο τώρα είναι ασφαλές. Προτεραιότητά μας τώρα στον τομέα των σχολικών κτιρίων, είναι να δημιουργήσουμε ένα γυμνάσιο στην Σαρωνίδα.

-Ξέρουμε ότι κάποτε ήσασταν κι εσείς μαθητής στο σχολείο μας, το 1ο ΓΕΛ Καλυβίων, και θέλαμε να σας ρωτήσουμε αν έχετε σκεφτεί κάτι για την αναβάθμιση του.

Το σχολείο μας είναι ένα πολύ όμορφο σχολείο, με εξαιρετικούς καθηγητές και πολύ ωραίες εγκαταστάσεις. Αυτό το οποίο έχουμε συζητήσει με την πρόεδρο της δευτεροβάθμιας σχολικής επιτροπής είναι ότι κάποιες εργασίες ανάπλασης θα γίνουν μέσα στο καλοκαίρι και αφορούν κυρίως σε βαψίματα. Θα ήταν ενδιαφέρον, ωστόσο, να μας πείτε κι εσείς τι αλλαγές ή προσθήκες θα θέλατε, στέλνοντας μια επιστολή, ώστε να τα συζητήσουμε και να αποφασίσουμε με την πρόεδρο.

Επιμέλεια: Αμπουλού Ευτυχία, μαθήτρια του 1ου ΓΕΛ   Καλυβίων, τμήμα Β3

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης