Σεξιστικά πρότυπα στον κινηματογράφο .Δύο παραδείγματα .

beauty5

Παράδειγμα πρώτο : » Αχ και να μουν άντρας »

μαρωκοντου

Στην ελληνική ταινία του 1966, με τίτλο «Αχ! και να’μουν άντρας» και με πρωταγωνίστρια την ηθοποιό Μάρω Κοντού, προβάλλονται δυστυχώς σεξιστικές αντιλήψεις και αναπαράγονται έμφυλα στερεότυπα. Η ταινία  μας  παρουσιάζει μια εμφανίσιμη νέα κοπέλα, που κάθε τόσο βρίσκεται άνεργη γιατί οι προϊστάμενοί της την παρενοχλούν σεξουαλικά. Έτσι αποφασίζει να ντυθεί άντρας. Το αποτέλεσμα ήταν να βρει  άμεσα δουλειά σε μια εταιρία  Γρήγορα  να κερδίσει την εμπιστοσύνη των προϊσταμένων της, παίρνοντας μάλιστα την διευθυντική θέση.

Δυστυχώς, ο χώρος της εργασίας είναι το πεδίο στο οποίο ο σεξισμός γνωρίζει  θετικό έδαφος.  Αρχικά,  δίνοντας  προτεραιότητα σε έναν άντρα και όχι σε μια γυναίκα για μια διευθυντική θέση, υποθέτοντας ότι η γυναίκα δεν είναι ικανή να ασκήσει εξουσία. Επιπλέον, τα σχόλια σχετικά με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος μιας γυναίκας, που ενδεχομένως μπορούν να την υπονομεύσουν ως επαγγελματία.   Η ισότητα της  αντιμετώπισης των δύο φύλων πρέπει να αποτελεί βασικό στόχο για κάθε σύγχρονη επιχείρηση.  Πρόκειται για ένα ζήτημα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Εάν οι εργαζόμενες περιορίζονται από το να αναπτύξουν πλήρως τα ταλέντα και τις δεξιότητές τους, εάν αντιμετωπίζουν συμπεριφορές που τις κάνουν να νιώθουν μεταξύ άλλων, ντροπή, θυμό και φόβο, δεν θα μπορέσουν να αναπτυχθούν και να εξελιχθούν επαγγελματικά.

Ο σεξισμός, η υποτίμηση ανθρώπων βάση φύλου ή θέσης ήταν πάντα κάτι το προβληματικό και αν θέλουμε να λέμε ότι προσπαθούμε να κάνουμε βήματα μπροστά ως κοινωνία, πρέπει και επιβάλλεται να το αλλάξουμε.

Κωνσταντίνος Γκόβαρης

Παράδειγμα δεύτερο :Η Πεντάμορφη και το τέρας »

beauty5

 

Πιθανόν η αναφορά μου στην παιδική ταινία  η Πεντάμορφη και το τέρας , που αποτελεί διασκευή  του γνωστού παραμυθιού . μπορεί να φέρει  προβληματισμούς. Θα ήθελα έτσι να αναλύσω τα στερεότυπα που  εμφανίζονται στη συγκεκριμένη ταινία διότι θεωρώ ότι έχει σεξιστικό περιεχόμενο και θα έπρεπε να είναι πιο προσεγμένη , καθώς  απευθύνεται κυρίως σε παιδιά. Ο κύριος χαρακτήρας της ιστορίας που  μας απασχολεί είναι ο Γκαστον, ένας συγχωριανός της Μπελ(Πεντάμορφης) ο  οποίος την πολιορκεί ερωτικά. Ο τρόπος του όμως απέναντι της είναι καθαρά  κτητικός και καταπιεστικός.

Όταν εκείνη δείχνει, εμφανώς, ότι δεν γοητεύεται από τον άνδρα, εκείνος  προσπαθεί να την προσελκύσει κυνηγώντας την σε όλο το χωριό,  παραβιάζοντας τον προσωπικό της χώρο και την απόφαση της να μην έχει  σχέση με τον άνδρα. Παρόλη την κακομεταχείριση του Γκαστον προς την  Μπελ, όλες οι κοπέλες του χωριού θα ήθελαν να είναι στην θέση της γιατί  ,όπως αφήνεται να εννοηθεί, είναι για αυτές ο ιδανικός σύζυγος.  Κατά την γνώμη μου είναι λάθος γραμμένος ο χαρακτήρας του Γκαστόν  καθώς περνάει σεξιστικά μηνύματα και δεν εκσυχρονίζεται καθόλου στη συγκεκριμένη ταινία ..

Στους μικρούς θεατές συνεχίζουν να προβάλλονται ιδέες που υποστηρίζουν  ότι ο ιδανικός άντρας είναι κτητικός και μπορεί να καταπατάει την ελευθερία  της γυναίκας, και μια γυναίκα που δεν δέχεται σεβασμό από εκείνον είναι  αυτές που μπορεί να φέρουν παρεξηγήσεις.

Τα τελευταία χρόνια, ισχυριζόμαστε πως έχουμε καταρρίψει τα  σεξιστικά στερεότυπα. Είναι όμως αλήθεια;  Δυστυχώς σε υπάρχουν πολλά παραδείγματα  στο χώρο του κινηματογράφου  στα οποία μπορούμε να βασιστούμε και να αποδείξουμε το αντίθετο και μάλιστα πολλές περιπτώσεις αφορούν ταινίες που απευθύνονται σε παιδιά .

Έφη Πανιέρα

 

 

 

Σχολιάστε

Top