ΕΝΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ…

από τις Ελπίδα Τερεζάκη και Στέλλα Ψυλλάκη
Σε συνεργασία με τους μαθητές του τμήματος Γ4 δημιουργήσαμε ένα ερωτηματολόγιο για το ρατσισμό…Απαντήστε στις ερωτήσεις για να διαπιστώσετε αν είστε επιρρεπείς σε ρατσιστικές αντιδράσεις -χωρίς ίσως να το συνειδητοποιείτε …
Ξεκινάμε…
1 .Μια μαύρη μητέρα μπαίνει σε ένα λεωφορείο οπού όλες οι θέσεις είναι κατειλημμένες έχοντας στην αγκαλιά της το μωρό της που κλαίει και στον ώμο μια μεγάλη τσάντα. Εσύ τι κάνεις;
α) Παρακινείς κάποιον νεαρό να παραχωρήσει τη θέση του ή, αν εσύ κάθεσαι, σηκώνεσαι και βοηθάς τη μητέρα να καθίσει και να ανοίξει τη τσάντα για να βρει κάτι να ηρεμήσει το μωρό.
β) Δεν κάνεις τίποτα.
γ) Απομακρύνεσαι από το σημείο που στέκεται η μητέρα, μουρμουρίζοντας ότι σου πηρέ τα αυτιά το μωρό.
δ) Διαμαρτύρεσαι φωνάζοντας ότι με αυτούς τους μαύρους που τίποτα δε σέβονται και όλο φασαρία κάνουν, έχουν γίνει τα λεωφορεία ένα χάλι και καλά θα κάνει η κυβέρνηση να τους διώξει όλους.
2 .Στην πολυκατοικία που μένεις έρχεται και μένει μια οικογένεια αλλοδαπών. Οι ένοικοι της πολυκατοικίας αντιδρούν με αυτό και κάνουν παράπονα στον διαχειριστή. Εσύ τι κάνεις;
α) Υπερασπίζεσαι την οικογένεια και τους βοηθάς σε ό,τι χρειαστούν.
β) Δεν κάνεις τίποτα.
γ) Συμφωνείς με τους ενοίκους χωρίς να δημιουργείς ιδιαίτερο πρόβλημα.
δ) Συμμετέχεις με τους άλλους και κάνεις πολλά παράπονα στον διαχειριστή.
3 Αν έβλεπες ένα παιδί του σχολείου να κοροϊδεύει ένα μαθητή που έχει πρόβλημα με την σπονδυλική του στήλη επειδή φοράει έναν ειδικό θώρακα τι θα έκανες;
α) Θα βοηθούσες και θα εξηγούσες σε αυτόν που κοροϊδεύει για το πρόβλημα υγείας.
β) Δεν θα κάνεις τίποτα.
γ) Προχωράς βλέποντας το παιδί με το πρόβλημα και προσπαθούσες να συγκρατήσεις τα. γέλια σου.
δ) Κοροϊδεύεις και εσύ μαζί με το άλλο παιδί.
4 Ένας συμμαθητής σου κοροϊδεύει ένα παιδί μικρότερης τάξης που έχει πρόβλημα με το ύψος του. Ο συμμαθητής σου τον αποκαλεί νάνο, στούπο, κοντοπίθαρο κ.ά.. Το μικρότερο αυτό παιδί κλαίει και φεύγει λυπημένο. Εσύ τι κάνεις;
α) Πας συμπαραστέκεσαι στο μικρότερο παιδί και αντιπαρατίθεσαι στον συμμαθητή σου.
β) Δεν κάνεις τίποτα.
γ) Αρχίζεις να γελάς.
δ) Γελάς και αρχίζεις να κοροϊδεύεις και εσύ το μικρότερο παιδί βρίζοντας το και εξευτελίζοντας το.
5 Ένα παιδί με ελαφρά νοητική υστέρηση στο σχολειό αντιμετωπίζει ρατσιστικές συμπεριφορές, συμμαθητές του τον κοροϊδεύουν. Εσύ τι κάνεις;
α) Υπερασπίζεσαι τον μαθητή με την νοητική υστέρηση και λες το περιστατικό στους καθηγητές.
β) Δεν κάνεις τίποτα.
γ) Γελάς με τα λόγια που λένε στο παιδί.
δ) Συμφωνείς με τα παιδιά και τον κοροϊδεύεις και εσύ μαζί τους.
6 Προχωράς στο δρόμο και βλέπεις έναν άνθρωπο σε αναπηρικό καροτσάκι να προσπαθεί να ανέβει το πεζοδρόμιο από το σκαλοπάτι γιατί ένα αμάξι έχει κλίσει τη ράμπα. Εσύ τι θα έκανες;
α) Τρέχεις να τον βοηθήσεις , λέγοντας του ότι δεν υπάρχουν συνειδητοποιημένοι πολίτες τώρα πια.
β) Δεν κάνεις τίποτα. Περπατάς βιαστικά και κάνεις ότι δεν τον είδες.
γ) Τον σχολιάζεις από μέσα σου, δείχνοντας την απαξίωση σου.
δ) Συγχαίρεις τον οδηγό του αυτοκινήτου που πάρκαρε μπροστά στη ράμπα συνοδεύοντας το με τα εξής λόγια « Έχει γεμίσει ο χώρος ανάπηρους που δεν μπορούν να κάνουν τίποτα, ας παιδευτούν και αυτοί λίγο. Και πάλι μπράβο ΜΕΓΑΛΕ.»
Απαντήσεις
Περισσότερα α : Είσαι άτομο με συνειδητή αντιρατσιστική στάση.
Περισσότερα β : Πρέπει να αναρωτηθείς μήπως η ουδετερότητα «δίνει πολύ χώρο» στους ρατσιστές και άρα είναι αυτή, κατά μια έννοια, μια ρατσιστική στάση.
Περισσότερα γ : Ίσως και χωρίς να το συνειδητοποιείς, είσαι επιρρεπής σε ρατσιστικές αντιδράσεις. Μήπως θα έπρεπε να σκάφτεσαι πρώτα, πριν προχωρήσεις σε πράξεις ή ξεστομίσεις λόγια που μπορεί να πληγώσουν άλλους ανθρώπους.
Περισσότερα δ : Η συμπεριφοράς σου είναι έντονα ρατσιστική. Μήπως πρέπει να σκεφτείς σοβαρά πως θα ένιωθες αν βρισκόσουν εσύ στη θέση των ανθρώπων που πρωταγωνιστούν στα παραπάνω περιστατικά και δεχόσουν εσύ τη συμπεριφορά που έχεις επιλέξει.
Σχολιάστε
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.