
Το παράδειγμα της Έριν Μπρόκοβιτς
Στη βιομηχανία του κινηματογράφου τις περισσότερες φορές οι δημιουργοί, όπως σκηνοθέτες, κινηματογραφιστές κ.ο.κ είναι άνδρες. Δεν επικρατεί λοιπόν μόνο το ανδρικό φύλο αλλά και η αντίστοιχη οπτική. Από την άλλη πλευρά, η γυναικεία θέαση θα λέγαμε πως βρίσκεται σε στάδιο πειραματικό, καθώς άρχισε να γίνεται πραγματικότητα τις τελευταίες δεκαετίες.
Οι γυναίκες πλέον έχουν ανοίξει ένα τεράστιο κεφάλαιο στον κινηματογράφο. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 είχαν αναμφίβολα διαμορφώσει μέρος της τέχνης του σινεμά, από τη σκηνοθεσία μέχρι και τη συγγραφή του σεναρίου. Όμως στον ανδροκρατούμενο -μέχρι και σήμερα- χώρο του κινηματογράφου δημιουργούνταν στερεότυπα, καθώς υπερίσχυε το ανδρικό βλέμμα κινηματογράφισης.
Οι κοινωνικοί αγώνες των γυναικών για τα δικαιώματά τους κορυφώθηκαν τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, παράλληλα με τον κινηματογράφο. Κάθε ταινία αντικατοπτρίζει την κοινωνία που την παράγει. Κατά συνέπεια ο κινηματογράφος τότε άρχισε να δέχεται επίδραση σε μεγάλο βαθμό από τους αγώνες για τη γυναικεία χειραφέτηση, το φύλο και τη σεξουαλικότητα.
Η «απελευθερωτική» δεκαετία του ’60 και του ’70 εισήγαγε τη γυναίκα στη μεταβατική φάση στον κινηματογράφο αλλά και στη ζωή, όπου κύριο στοιχείο ήταν η αναγνώριση και η αποδοχή της. Ταυτόχρονα το κοινό είδε με άλλο μάτι τις ταινίες που ήταν φτιαγμένες από γυναίκες.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα φεμινιστικού πορτρέτου είναι το φιλμ «Έριν Μπρόκοβιτς». Εκεί η ηρωίδα, διαζευγμένη, άνεργη, μητέρα τριών παιδιών και… έχοντας τους πάντες εναντίον της, καταφέρνει με τον δυναμισμό της να δικαιωθεί σε έναν νομικό αγώνα.
♦ Σοφία Σπανού