
Περιήγηση στον κόσμο των αγγείων…
Συχνά λέγεται ότι οι μαθητές , οι νέοι , είναι αποκομμένοι από το παρελθόν.
Δε γνωρίζουν ένα πολιτισμικό περιεχόμενο , απαραίτητο για τη συγκρότηση μιας ισορροπημένης ταυτότητας και για τη θεώρηση του ιστορικού γίγνεσθαι ως συνισταμένη του παρόντος και του παρελθόντος , από τη σύγκρουση και τη σύνθεση των οποίων γεννιέται το μέλλον .
Κανένας δεν μπορεί να αρνηθεί τη σημασία που έχει για έναν άνθρωπο η γνωριμία με τον πολιτισμό του τόπου του . Εύλογα τίθεται το ερώτημα «Ποιος όμως θα μεταβιβάσει το πολιτισμικό περιεχόμενο του παρελθόντος στους νέους ; »
Το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές θα γνωρίσουν το παρελθόν , θα αποκαταστήσουν την ασυνέχεια και θα μπορέσουν να δουν το μέλλον με μεγαλύτερη σύνεση και σοφία .
Έτσι ο δάσκαλος , λόγω της θέσης που κατέχει , θα αποτελέσει την αφετηρία από την οποία θα ξεκινήσει μια διαδικασία προσέγγισης των παιδιών με το πολιτισμικό παρελθόν.
Αντιλαμβανόμενος αυτό , προσπάθησα μέσω του σχεδίου εργασίας «Περιήγηση στον κόσμο των αγγείων » να φέρω σε επαφή τους μαθητές με την πιο όμορφη και πιο πλούσια συλλογή εικόνων από την αρχαία Ελλάδα που σώζεται μέχρι σήμερα και η οποία βρίσκεται πάνω στις επιφάνειες των αγγείων που κατά καιρούς έχουν βρεθεί σε ανασκαφές .
Οι αγγειογραφίες δίνουν πληροφορίες για την καθημερινή ζωή , το σχολείο , το θέατρο , τη θρησκεία και τις γιορτές .
Αποτελούν μια ανεξάντλητη πηγή γνώσεων για τη δημόσια και την ιδιωτική ζωή των αρχαίων Ελλήνων.
Τα αγγεία « μιλάνε » για κάθε πτυχή της ζωής των προγόνων μας.
Κατά την υλοποίηση του σχεδίου εργασίας πραγματοποιήσαμε τις παρακάτω δραστηριότητες :
- Γνωριμία με τα αγγεία
i. Αγγεία , όνομα και χρήση τους
- Αγγεία του χθες – σκεύη του σήμερα
- Από τον γραπτό λόγο στην εικόνα
i. Σχεδιάζω αγγείο με βάση περιγραφή κειμένου
- Από την εικόνα στον γραπτό λόγο
i. Περιγράφω τη μορφή του αγγείου από εικόνα
ii. Περιγράφω την παράσταση αγγείου
- Αρχαιολόγος – συντηρητής έργων τέχνης
i. Συναρμόζω αγγείο ( χάρτινο )
ii. Αποκαθιστώ – συντηρώ αγγείο (ζωγραφίζω – χρωματίζω ό,τι λείπει)
iii. Συναρμόζω πήλινο αγγείο
- Αγγειογράφος
i. Σχεδιάζω μοτίβα για τη διακόσμηση αγγείου
ii. Διακοσμώ την εξωτερική επιφάνεια αγγείου
iii. Διακοσμώ κομμάτια σπασμένων αγγείων
- Τα αγγεία μας « μιλάνε »
i. Αναγνωρίζω τις μορφές παραστάσεων αγγείων
ii. Βάζω τίτλο σε παράσταση αγγείου
iii. Βρίσκω το επάγγελμα
- Περιπέτειες έργων τέχνης
i. Ένα αγγείο « ζωντανεύει »
ii. Ένας κρατήρας « θυμάται »
Στο βιβλίο που φτιάξαμε προσπαθήσαμε μέσω των δραστηριοτήτων να κάνουμε μια περιήγηση στον κόσμο των αγγείων , για να γνωρίσουμε τα μυστικά που αυτά κρύβουν.
Μέσα από τις παραστάσεις και τα αγγεία προσπαθήσαμε να ανασυνθέσουμε την καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων.