ΕΛΛΑΔΑ-ΚΥΠΡΟΣ: ΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΦΙΛΙΑ

1Όλοι οι Έλληνες, Ελλαδίτες και Κύπριοι, γνωρίζουμε για την περιβόητη σχέση ανάμεσα στις δύο χώρες, Ελλάδα και Κύπρο. Δεν πρόκειται απλώς για δύο “φίλες” χώρες, αλλά για χώρες αδελφές με κοινή γλώσσα και παρελθόν. Παρατηρούμε, όμως, σήμερα μία τόσο στενή σχέση και στον τομέα αθλητισμού και εκπαίδευσης;

Ήδη, το 1950, ο Γυμναστικός Σύλλογος της Λευκωσίας ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα για το ενωτικό δημοψήφισμα. Έτσι, στελέχη του κινητοποιήθηκαν για τη συλλογή υπογραφών σε διακήρυξη, με την οποία θα αξιωνόταν η ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα.

Ύστερα, από τη σεζόν 1967-68, κατόπιν διαβουλεύσεων του τότε Γ.Γ. Αθλητισμού Κωνσταντίνου Ασλανίδη με την Κυπριακή Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου, ο Ολυμπιακός Λευκωσίας ήταν η πρώτη κυπριακή ομάδα που αγωνίστηκε στο ελληνικό πρωτάθλημα, με το αντίστοιχο κυπριακό να μετατρέπεται άτυπα σε τέταρτο όμιλο της Β” Κατηγορίας. Με αυτό τον τρόπο ξεκινούσε ένα διαβόητο σχέδιο ενοποίησης των πρωταθλημάτων Ελλάδας και Κύπρου.

Το “Κύπελλο Μεγάλης Ελλάδος”, όπου συμμετείχαν ο Πρωταθλητής Ελλάδας και ο αντίστοιχος Πρωταθλητής Κύπρου, ήταν επίσης ένας θεσμός προς αυτή την κατεύθυνση.

Στο ελληνικό πρωτάθλημα συμμετείχαν πολλές κυπριακές ομάδες. Από όλες τις παραπάνω, μόνο ο ΑΠΟΕΛ της σεζόν 1973-74 κατάφερε να παραμείνει στην Α’ Εθνική, αλλά λόγω των γεγονότων που ακολούθησαν με την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το καλοκαίρι του 1974, το εγχείρημα της ένωσης Ελλάδας και Κύπρου μέσω του ποδοσφαίρου, ματαιώθηκε.

 Ωστόσο, μόλις λίγα χρόνια πριν, οι δύο χώρες «ενώθηκαν» ξανά και μάλιστα2 επίσημα. Την Τρίτη 28 Μαρτίου 2017, έγινε στα γραφεία του Κυπριακού Οργανισμού Αθλητισμού η τελετή της υπογραφής του πρωτοκόλλου συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου, από τον Πρόεδρο του ΚΟΑ, κ. Κλεάνθη Γεωργιάδη, και τον Υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, κ. Γεώργιο Βασιλειάδη, οι οποίοι στις ομιλίες τους στάθηκαν ιδιαίτερα στη σημαντικότητα αυτής της αθλητικής συνεργασίας.

Αξιέπαινη είναι η δήλωση ευχαριστιών από τον Πρόεδρο του ΚΟΑ στο Ελληνικό Κράτος για τη σταθερή και αμέριστη συμπαράσταση στην Κύπρο, διαβεβαιώνοντας ότι «θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να αξιοποιήσουμε πλήρως το πρωτόκολλο αθλητικής συνεργασίας, το οποίο είναι σημαντικό και για τις δύο χώρες». Συνεχίζοντας τόνισε ότι «το πρωτόκολλο που υπογράφηκε αποτελεί την πυξίδα μας για μια ευρύτερη και πιο αποδοτική συνεργασία σε όλους τους τομείς του Αθλητισμού. Ενδεικτικά αναφέρεται η συνεργασία μεταξύ μας σε τομείς, όπως οι ανταλλαγές αθλητών, πληροφοριών, γνώσεων και εμπειριών σε ολόκληρο το φάσμα του αθλητισμού, τόσο σε αγωνιστικό, επιστημονικό αλλά και τεχνικό πλαίσιο».

Επιπροσθέτως, η Διεθνής συνάντηση εθνικών ομάδων της κατηγορίας Κ18 «Ελλάδας- Κύπρου» ήταν το πρώτο σπουδαίο γεγονός που φιλοξενήθηκε στο Πανθεσσαλικό  στάδιο του Βόλου.

3Μήνυμα φιλίας στέλνουν, ακόμα, οι αντιπροσωπευτικές ομάδες βόλεϊ Γυναικών του Πανεπιστημίου Πατρών και Κύπρου σε δύο φιλικά παιχνίδια στην Πάτρα. Στις 25-26 Νοεμβρίου 2021, με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι Διεθνείς Φοιτητικοί Αγώνες Πετοσφαίρισης Γυναικών μεταξύ του Πανεπιστημίου Πατρών και του Πανεπιστημίου Κύπρου, στο κλειστό γήπεδο αθλοπαιδιών του Πανεπιστημιακού Γυμναστηρίου Πατρών. Στη συνέχεια, βέβαια, ακολούθησαν όχι μόνο βραβεύσεις στους εκπροσώπους των δύο Πανεπιστημίων, αλλά και απονομές στις αθλήτριες και στους διαιτητές της διοργάνωσης.

Στο πλαίσιο της έρευνας αυτής, πραγματοποιήθηκε συνέντευξη με τον Δημήτρη Βαλέρη, απόφοιτο του Δημοσίου Πανεπιστημίου Κύπρου, ο οποίος  μας παρέθεσε αναλυτικότερη πληροφόρηση, ως ένας Ελλαδίτης που σπούδασε στην Κύπρο.

“-Ποιες είναι οι διαδικασίες που ακολουθήσατε για την εισαγωγή σας στο πανεπιστήμιο; Ποια ήταν η εμπειρία σας;

-Εγώ πέρασα με μηχανογραφικό. Όπως είναι για την Ελλάδα, έτσι4 αντίστοιχα υπάρχει μηχανογραφικό για την Κύπρο. Συγκεκριμένα, από όλες τις θέσεις που έχουν για τους Κύπριους, το 10% το δίνουν σε άτομα από την Ελλάδα. Και ισχύει το αντίθετο.  Έρχονται Κύπριοι στις ελλαδίτικες σχολές, στα δημόσια πανεπιστήμια.

Μέχρι στιγμής στην Κύπρο, στο δημόσιο δεν υπάρχει αθλητική ακαδημία ή κάτι σχετικό, υπάρχει όμως στον ιδιωτικό τομέα. Άλλωστε, η Κύπρος έχει πάρα πολλές ιδιωτικές σχολές, μιας και ο τομέας της εκπαίδευσης διαφέρει αρκετά από της Ελλάδας. Στις ιδιωτικές ακαδημίες, είτε πληρώνεις τα δίδακτρα, τα οποία είναι αρκετά από ό,τι γνωρίζω, είτε με υποτροφία, είτε μπορείς να πας μέσω προσέγγισης. Συγκεκριμένα, γνωρίζω μία φοιτήτρια της γυμναστικής ακαδημίας της Κύπρου την οποία, επειδή ήταν αθλήτρια στο σχολείο, την προσέγγισαν από το ιδιωτικό πανεπιστήμιο, της δώσανε υποτροφία, πήγε να σπουδάσει και τώρα θα συνεχίσει σε κλάδο του sport science.

-Γιατί επιλέξατε να σπουδάσετε στην Κύπρο; Θεωρείτε ότι θα είχατε κάποιο πλεονέκτημα σε σχέση με το να σπουδάσετε στην Ελλάδα;

-Είδα ότι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο το θέμα της οργάνωσης, οπότε, όταν έμαθα ότι υπάρχει τέτοια επιλογή, είτε στην Ελλάδα είτε στην Κύπρο, συνέκρινα πολύ το οργανωτικό κομμάτι. Από τη μία, στο ελληνικό πανεπιστήμιο η κατάσταση είναι λίγο πιο χαοτική με τις παρατάξεις και τις εμβόλιμες εξεταστικές.  Στην Κύπρο, έχουμε μία εξεταστική στο τέλος κάθε τετραμήνου και ενδιάμεσα διακοπές.

Επίσης, το θέμα των εγκαταστάσεων διαδραματίζει έναν σημαντικό ρόλο… Εγώ το συνέκρινα με την Ελλάδα πιο μετά, κατά τη διάρκεια της φοίτησής 5μου. Στην Κύπρο, παραδείγματος χάρη, όταν είχαμε ομαδικές εργασίες, μας δινόταν η ευκαιρία να μαζευτούμε σε εργαστήρια του πανεπιστημίου που βρίσκονται σε καλύτερο επίπεδο σε σχέση με την Ελλάδα, το οποίο φυσικά μας βοήθησε πολύ. Οπότε, παρ’ όλο που ήξερα πληροφοριακά για το καλύτερο επίπεδο του Πανεπιστημίου Κύπρου, συνειδητοποίησα τη διαφορά και κατά τη διάρκεια της φοίτησής μου, όταν επισκέφτηκα και το Καποδιστριακό πανεπιστήμιο. Οπότε, η οργάνωση ήταν ο κύριος λόγος που επέλεξα να σπουδάσω στην Κύπρο.

-Άρα, οι σπουδές σας και η φοιτητική ζωή διευκολύνθηκαν μέσα από την διαμονή σας στην Κύπρο;

-Ναι. Γενικά, το οργανωμένο κλίμα και το σχετικά αυστηρό πρόγραμμα μαθημάτων στο πανεπιστήμιο με ώθησε πραγματικά να μην τεμπελιάζω και να μην τα παρατάω. Ακόμα, όμως, πολύ γενναιόδωρη είναι και η παροχή δωρεάν εστίας στους φοιτητές για τα δύο πρώτα φοίτησης από το Πανεπιστήμιο Κύπρου, όπως συνέβη και στην δική μου περίπτωση, καθώς και τα κουπόνια που μας δίνονταν, τα οποία κάλυπταν έως και την μισή διατροφή της ημέρας.

-Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι σχέσεις Κύπρου-Ελλάδας στον τομέα του αθλητισμού;

-Αυτό που γνωρίζω εγώ, γενικά, είναι ότι υπάρχουν ανταλλαγές και6 εσωτερικά τουρνουά μόνο για τις δύο χώρες. Πιο παλιά, για παράδειγμα, στο ποδόσφαιρο (δεν ξέρω συγκεκριμένα, ίσως 40 χρόνια πίσω) γινόταν ανταλλαγή ομάδων από το ένα πρωτάθλημα στο άλλο, κάτι που δηλώνει ότι καλές σχέσεις υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια. Επίσης, αυτό που μου είπε μία γνωστή μου, η οποία έχει σπουδάσει στον τομέα του αθλητισμού στην Κύπρο, είναι ότι αυτό που η ίδια παρατηρεί, ειδικά τα τελευταία χρόνια, είναι η αύξηση των ανταλλαγών αθλητών από την Κύπρο στην Ελλάδα, και αντίστροφα. Οπότε, όσο περνάνε τα χρόνια, οι σχέσεις είναι όλο και καλύτερες, δεν γίνεται το αντίθετο.

-Στο πανεπιστήμιο όπου φοιτήσατε ήταν αναπτυγμένο το αθλητικό κομμάτι;

-Ναι. Οι εγκαταστάσεις ήταν απίστευτες… Δηλαδή, εμείς πηγαίναμε7 μονίμως. Σκέψου είχε τρία-τέσσερα γήπεδα τένις, τρία ποδοσφαίρου, μπάσκετ, κλειστό γυμναστήριο, όπου εκτός από όργανα γυμναστικής και άρση βαρών είχε squash (σκουός), πινγκ-πονγκ, εγκαταστάσεις για αθλήματα εσωτερικού χώρου. Ό,τι ήθελες, πραγματικά. Και εννοείται, δωρεάν, άμα ήσουν φοιτητής.

-Γνωρίζετε αν διοργανώνονται ελληνοκυπριακοί αγώνες χωρίς τη συμμετοχή άλλων χωρών;”

-Η κοπέλα στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως δε γνωρίζει για τα υπόλοιπα αθλήματα, αλλά η ίδια, όντας αθλήτρια στίβου, λέει ότι κάθε χρόνο γίνεται μία διοργάνωση συνάντησης Ελλάδας και Κύπρου για ηλικίες κάτω των 18. Είπε ότι εκείνη έχει συμμετάσχει τρεις φορές και ότι είναι μία εξαιρετική διοργάνωση με ένα φιλικό ανταγωνισμό μεταξύ των δύο χωρών. Οπότε εγώ υποθέτω πως θα υπάρχει και για τα άλλα αθλήματα πέρα από τον στίβο.”

Μέσα από συμπληρωματική έρευνα που προέκυψε από τη συνέντευξη, βρήκαμε το εξής. Η διοργάνωση στην οποία αναφέρθηκε ο κος Βαλέρης στην τελευταία ερώτηση δεν αφορά μόνο τον στίβο. Μάλιστα, διοργανώνονται κάθε χρόνο οι Πανελλήνιοι Σχολικοί Αγώνες Λυκείων Ελλάδας και Κύπρου σε διάφορα αθλήματα όπως η χειροσφαίριση, η καλαθοσφαίριση, αλλά και στα αγωνίσματα: άλμα σε ύψος, ακοντισμός, Screenshot_2άλμα επί κοντώ, βάδην, δισκοβολία, εμπόδια, άλμα εις μήκος, σφαιροβολία.

Ακόμα μία συνέντευξη πραγματοποιήθηκε με την Παναγιώτα Θεμιστοκλέους, φοιτήτρια στη ΣΕΦΑΑ της Αθήνας, η οποία απάντησε τις ίδιες ερωτήσεις, αυτή τη φορά, ως Κύπρια που σπούδασε στην Ελλάδα.

“-Ποιες είναι οι διαδικασίες που ακολουθήσατε για την εισαγωγή σας στο πανεπιστήμιο; Ποια ήταν η εμπειρία σας;

-Μπήκα στη σχολή της επιλογής μου με Παγκύπριες εξετάσεις, με 4 μαθήματα πρόσβασης: Νέα ελληνικά, βιολογία, Αγγλικά και πρακτική δοκιμασία. Ήταν μία απαιτητική και στρεσογόνα εμπειρία και απαιτούταν πολύ διάβασμα.

-Γιατί επιλέξατε να σπουδάσετε στην Ελλάδα; Θεωρείτε ότι θα είχατε κάποιο πλεονέκτημα σε σχέση με το να σπουδάσετε στην Κύπρο;

-Έκανα αυτή την επιλογή, γιατί υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες σε όλους τους τομείς στην Ελλάδα, μαζί μεScreenshot_3 καινούριες εμπειρίες. Επίσης, είχα την ευκαιρία να βγω έξω από το comfort-zone μου και, έτσι, να ανεξαρτητοποιηθώ.

-Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι σχέσεις Κύπρου-Ελλάδας στον τομέα του αθλητισμού; Γνωρίζετε αν διοργανώνονται ελληνοκυπριακοί αγώνες χωρίς τη συμμετοχή άλλων χωρών;

-Υπάρχουν καλές σχέσεις αθλητισμού Ελλάδας-Κύπρου, αφού γίνονται και Πανελλήνιοι αγώνες με συμμετοχή Κύπρου και Ελλάδας στις αθλητικές διοργανώσεις στα Λύκεια, κάποιες φορές στη Κύπρο και κάποιες φορές στη Ελλάδα.

Μετά από μια μικρή έρευνα διαπιστώσαμε ότι οι Πανελλήνιοι σχολικοί αγώνες Λυκείων πραγματοποιούνται κάθε χρόνο με τη συμμετοχή της πρωταθλήτριας Κυπριακής σχολικής ομάδας στο “final four”. Παραδοσιακά δε, οι αγώνες του τελικού στην πετοσφαίριση γίνονται στην Κύπρο.

Εν κατακλείδι, θεωρούμε πως είναι πολύ ωφέλιμο και για τις δύο χώρες να υπάρχει μία τόσο γόνιμη συνεργασία, τόσο στον τομέα του αθλητισμού, 8όσο και της εκπαίδευσης. Είναι πολύ σημαντικό να δίνεται η ευκαιρία σε μαθητές, φοιτητές, αθλητές να αλληλεπιδράσουν με συνομηλίκους και συναθλητές τους από την αντίστοιχη χώρα, αλλά και να προωθούνται τέτοιες σπουδαίες αξίες, όπως η ευγενής άμιλλα, ειδικά στην σύγχρονη εποχή, όπου ο αθλητισμός δυστυχώς συνδέεται άμεσα με την εμπορευματοποίηση και τα υλικά συμφέροντα, και όχι με το πνεύμα συνεργασίας και φιλίας.

 

Σύνταξη:

Μ. Κορφιάτη, Ε. Κλωσσά, Ε. Κατσατούρα, Μ. Καλούδη,

Γ2, Β.Π.Γ.,

σχολ. έτος: 2021-2022

1 Σχόλιο

  1. Εξαιρετικό κατα τη γνώμη μου άρθρο με πολλές λεπτομέριες και πρωτότυπο και ταυτόχρονα ελκυστικό για τον αναγνώστη θεμά. Μπορώ να πω οτι μου κινήσατε το ενδιφέρον να το διαβάσω. Τέλεια δουλειά κορίτσια!

Υποβολή απάντησης