Βαθμός ή Μάθηση;

Μεγάλο ποσοστό παιδιών έχουν πέσει θύματα της βαθμοθηρίας, την οποία προβάλει η σημερινή μας κοινωνία ως μόνη διέξοδο της επιτυχίας. Από το δημοτικό έως και το λύκειο οι μαθητές έχουν συνδέσει την πρόοδό τους με τον καλό βαθμό κι αυτό πολλές φορές επιδρά άσχημα στην ψυχολογία τους. Αποτελέσματα της δεδομένης κατάστασης είναι το άγχος, η πίεση, η αδιαφορία για μαθήματα τα οποία δεν βαθμολογούνται κι προφανώς η παπαγαλία. Αυτό όμως είναι το ζητούμενο για τον καθένα από εμάς;

Υπάρχουν περιπτώσεις μαθητών οι οποίοι νομίζουν πως είναι αναγκασμένοι από τους γονείς τους να πάρουν υψηλή βαθμολογία σε ένα διαγώνισμα διότι φοβούνται τις επιπτώσεις. Τα παιδιά που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία θέλουν πάντα να επαινούνται από τους γύρω τους. Θέλουν να ακούνε το ‘μπράβο’ των συγγενικών προσώπων τους. Μα, ένα ‘μπράβο’ είναι ο σκοπός του σχολείου;

Έφηβοι συγκρίνονται με τους συμμαθητές τους συνεχώς, κοιτάζουν πως ο διπλανός τους θα πάρει μισό βαθμό παραπάνω από αυτούς  κι πιστεύουν πως δεν είναι καλοί σύμφωνα για τις απαιτήσεις του μαθήματος. Αρκετοί δεν νοιάζονται για το τι θα μάθουν μέσα στην ημέρα, επιλέγουν να αντιγράφουν εργασίες από το διαδίκτυο μόνο κι μόνο για να δείξουν στον δάσκαλο την εικόνα ενός άριστου μαθητή. Παιδιά όλων των ηλικιών πλείστες φορές προσπαθούν να ‘καλοπιάσουν’ καθηγητές θεωρώντας πως με αυτό τον τρόπο θα αποκτήσουν μια μονάδα παραπάνω στον βαθμό.

Οι περισσότεροι μαθητές δυστυχώς πέφτουν σε κατάθλιψη διότι δεν μπορούν να διαχειριστούν την κατάσταση η οποία με έμμεσο τρόπο τους επιβάλλεται. Αν τύχει σε ένα απροειδοποίητο τεστ κάποιος να τα πάει άσχημα είτε γιατί είχε άλυτες απορίες, είτε γιατί αγχώθηκε, είτε γιατί διάβασε λάθος εκφώνηση, γνωρίζετε τι μπορεί να προκαλέσει στους εφήβους; Δημιουργείται η αίσθηση πως δεν αξίζουν κι πως πρέπει να διαβάζουν περισσότερο για να ακούσουν επαίνους. Βρίσκονται σε μια κατάσταση που με την πάροδο του χρόνου κι με τις απαιτήσεις της κάθε τάξης-βαθμίδας, μπορεί να καταστρέψει ψυχολογικά τα παιδιά.

Είναι γεγονός πως σε μια τέτοια κοινωνία ζούμε. Μαθητές επηρεάζονται από την έννοια της αριστείας κι την ερμηνεύουν με λάθος τρόπο. Το εκπαιδευτικό σύστημα όμως αυτό προβάλλει. Μπορούν οι μαθητές να κάνουν αλλιώς;

ΕΥΑ ΠΡΟΝΟΪΤΗ

4 Σχόλια

  1. Ενδιαφέρον άρθρο με πολύ σωστά μηνύματα προς όλους τους μαθητές.Θα μου άρεσε να δω επίσης τι γίνεται όταν οι μαθητές τα πηγαίνουν καλά στα τεστ-διαγωνισματα χωρίς όμως να έχουν καταλάβει την ουσία στο μάθημα που εξετάστηκαν.

  2. Ενδιαφέρον άρθρο που τίθει φλέγοντα ζητήματα της εποχής μας. Θα ήταν ωραίο να αναφέρει ακόμα παραπάνω την πίεση που κάποια παιδιά δέχονται από τους γονείς τους. Ας ελπίσουμε ότι κάποια στιγμή τα πράγματα θα αλλάξουν προς το καλύτερο φυσικά!!

  3. Αυτό είναι ένα άρθρο όπου ο κάθε μαθητής ταυτίζεται ειδικότερα στην σημερινή εποχή. Όλα τα παιδιά νοιάζονται μόνο για αυτόν τον έναν αριθμό όπου θα δουν πάνω σε ένα χαρτί. Παρόλο, που τα παιδιά γνωρίζουν ότι η ζωή τους δεν εξαρτάται από αυτόν τον βαθμό, τους ενδιαφέρει περισσότερο να γράψουν καλά σε ένα διαγώνισμα παρά να καταλάβουν αυτό που τους παραδίδει ο/η καθηγητής/τρία τους. Κατά τη γνώμη μου αυτό το άρθρο είναι πολύ σημαντικό να το διαβάσουν οι γονείς αλλά και οι καθηγητές!

Υποβολή απάντησης