Όχι στον σχολικό εκφοβισμό, όχι στη βία

Ο-Σχολικός-Εκφοβισμός-όπου-τα-σχολεία-έχει-κυριεύσει

Ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας η 6η Μαρτίου.

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε σχολεία της χώρας το 2014, το 10% του συνόλου των μαθητών πέφτουν θύματα ενδοσχολικής βίας από συνομηλίκους τους ή παιδιά διαφορετικών ηλικιών. Το ποσοστό των θυτών ανέρχεται στο 5% του μαθητικού πληθυσμού και η αναλογία των εμπλεκομένων σε περιστατικά βίας, αγοριών-κοριτσιών, είναι 3 προς 1, με τα αγόρια να υπερτερούν σε περιστατικά σωματικής βίας και τα κορίτσια σε περιστατικά λεκτικής.

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.

ekfobbii

Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει διάφορες μορφές:

Σωματικός: φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον.

Λεκτικός: συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.

Εκφοβισμός με εκβιασμό: εκούσια απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων

Έμμεσος ή κοινωνικός: προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.

Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.

Ρατσιστικός: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.

Σεξουαλικός: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.

logo

            Για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού έχει ρόλο και ευθύνη κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας: ο Διευθυντής, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές.

Σε επίπεδο τάξης, οι συμμαθητές πρέπει να κινητοποιούνται, όχι απλώς να μην ενθαρρύνουν το παιδί που εκφοβίζει αλλά ούτε να μένουν ουδέτεροι παρατηρητές.  Πρέπει να αντιληφθούν όλοι πως έχουν ευθύνες,  όταν παρατηρούν να συμβαίνει περιστατικό εκφοβισμού.

Οι γονείς από την πλευρά τους πρέπει να παρέχουν στο παιδί υποστήριξη και ασφάλεια, χωρίς να το κατακρίνουν, να το ακούν προσεχτικά και να είναι ιδιαίτερα προσεχτικοί στην περίπτωση που αυτό παραπονιέται για μεγάλο χρονικό διάστημα ότι έχει σωματικούς πόνους ή έχει δυσκολίες στον ύπνο ή αρνείται επίμονα να πάει στο σχολείο.

Προκειμένου να υπάρξει αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου οφείλουν όλοι οι φορείς να κινητοποιηθούν, να ενημερωθούν και να συνεργαστούν.

Πηγές: http://www.sansimera.gr/worldays/345#ixzz42Z9i2Pk9

http://www.antibullyingnetwork.gr/page.aspx?id=96&main_menu=262&parent_id=161

Μανεσίδης Στέφανος και Κουκουράβας Θεοδόσης, μαθητές της Α΄ Τάξης

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης