Συντακτική Ομάδα: Στεφανή Όλγα,
Χαρτοματσίδου Ανδρονίκη
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Τα χρόνια που ακολούθησαν την Επανάσταση στη Γαλλία το 1789 έφεραν μαζικές αναταραχές και αλλαγές στη γαλλική κοινωνία, οι οποίες με τη σειρά τους προκάλεσαν βαθιές αλλαγές στο φόρεμα και τη μόδα. Τα ρούχα είχαν υπηρετήσει εδώ και καιρό στη Γαλλία ως ένας από τους πιο εμφανείς δείκτες κοινωνικού προνομίου και αριστοκρατικού καθεστώτος, επομένως δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η μόδα επηρεάστηκε βαθιά από την πορεία των επαναστατικών αλλαγών.
Ενώ το χρώμα των ενδυμάτων και των αξεσουάρ όπως οι κονκάρδες ,διαδραμάτισαν σημαντικό συμβολικό ρόλο στα πρώτα χρόνια της Επανάστασης. Δεν προέκυψε άμεση αλλαγή στο στυλ ή το κόψιμο των ρούχων εκείνη την περίοδο, αλλά αντίθετα, τα περισσότερα μέλη της αστικής τάξης (γαλλικά μεσαία και ανώτερα μεσαία στρώματα) καθώς και πολλοί αριστοκράτες που αρχικά υποστήριζαν την Επανάσταση αντί αυτού, φόρεσαν τις άτυπες αγγλικές μόδες που είχαν αρχίσει να κερδίζουν δημοτικότητα στη Γαλλία κατά τη δεκαετία του 1770 και του 1780. Ενώ παλαιότερα έδειχναν μεγαλύτερη προτίμηση στις ταφτάδες και τα μεταξωτά που απαγορεύτηκαν τώρα ως σύμβολα της παλιάς τάξης και του αριστοκρατικού προνομίου, τα γυναικεία φορέματα κατασκευάζονται τώρα από βαμβάκι και λινό, συνήθως από ένα μόνο χρώμα, και τα παλτά από μαλλί και τα πουκάμισα από λινό και βαμβάκι. Ο θρίαμβος του νέου στυλ μπορεί να φανεί ζωντανά σε πολλά από τα πορτρέτα που ολοκλήρωσε κατά τα πρώτα χρόνια της νέας τάξης ο Jacques-Louis David (1748-1825), μεγάλος νεοκλασικός ζωγράφος της Γαλλίας και άλλοι καλλιτέχνες της επαναστατικής εποχής όπως ο Pierre Sériziat, που προσπαθούσε να αναπαραστήσει το αγγλικό στυλ στο οποίο ο αθλητισμός και συγκεκριμένα η ιππασία πρωτοστατούσε.
Αντί για τα περίτεχνα χαρακτηριστικά του κόσμου του προ-επαναστατικού παλιού καθεστώτος, η Madame Sériziat εμφανίζεται με φυσικά μαλλιά τοποθετημένα κάτω από ένα καπάκι δαντέλας και ένα απλό, αλλά κομψό καπέλο από άχυρο διακοσμημένο και πάλι με πράσινη κορδέλα και τόξα. Το παιδί στο πλευρό της φοράει πολύ την ίδια στολή. Ήταν ένα τέτοιο φόρεμα που έγινε ολοένα και περισσότερο ο κανόνας ανάμεσα στα μέλη της αστικής τάξης που στήριζαν τις αλλαγές της Επανάστασης, καθώς η πορεία της μόδας ήλθε ακόμη και να συζητηθεί στις νέες εθνικές ακαδημίες και κοινωνίες της εποχής.
Συγκεκριμένα, το θεσμικό όργανο υποχρέωσε τις γυναίκες να μην παραμορφώνουν τα σώματα τους σε σχήματα με τη χρήση κορσέδων, παντελονιών ή άλλων συσκευών, καθώς αυτά ήταν στυλ που άνθισαν κάτω από τον πολιτικό δεσποτισμό και η οποία είχε περιορίσει σε μεγάλο βαθμό την ελευθερία κινήσεων των γυναικών. Έτσι, αναζητώντας τρόπους για να πραγματοποιήσουν αυτές τις υπαγορεύσεις, η γαλλική μόδα υιοθέτησε το αγγλικό στιλ, μια μορφή φόρεμα που ειρωνικά είχε αγκαλιαστεί στη δεκαετία του 1770 και του 1780 από τη γαλλική αριστοκρατία. Αυτές οι μόδες εξέφρασαν τώρα τη λαχτάρα της επανάστασης για ελευθερία.
Πηγές:
Εικόνες: https://world4.eu/fashion-under-the-french-revolution-1789-to-1802/
Πληροφορίες: https://www.encyclopedia.com/humanities/culture-magazines/fashion-during-french-revolution