ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ

Σχέδιο της μαθήτριας Ντάκου Έλλης
Σχέδιο της μαθήτριας Ντάκου Έλλης

   Ο σχολικός εκφοβισμός, δυστυχώς, αποτελεί μια ζοφερή πραγματικότητα για πολλά παιδιά στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που αφήνει βαθιά σημάδια στην ψυχολογία των θυμάτων, επηρεάζοντας αρνητικά την ακαδημαϊκή τους πορεία και την κοινωνική τους ζωή. Πρόσφατα, ανακοινώθηκε από την ηγεσία του υπουργείου παιδείας ότι από την επόμενη σχολική χρονιά θα λειτουργήσει πλατφόρμα καταγραφής των περιστατικών ενδοσχολικής βίας, τα οποία στη συνέχεια θα διαχειρίζονται εκπαιδευτικοί και ειδικοί. Η πρόθεση του Υπουργείου είναι να περιστείλει τα φαινόμενα ενδοσχολικού εκφοβισμού, όπως φαίνεται. Όμως ποια άποψη έχουν οι ίδιοι οι μαθητές για αυτό το φαινόμενο;

Πρόσφατα, το σχολείο μας συμμετείχε σε μια διαδικτυακή έρευνα που οργάνωσε το δίκτυο σχολείων e- Tύπος με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα μαθητές κλήθηκαν να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο που δημιουργήθηκε με βάση την Πανελλήνια  έρευνα για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Στην έρευνα συμμετείχαν 586 μαθητές και μαθήτριες γυμνασίων και λυκείων που απάντησαν σε ερωτήσεις κλειστού τύπου. Αναλυτικότερα τους ζητήθηκε να επισημάνουν τα συναισθήματα του θύτη και του θύματος, να εκφράσουν την προσωπική τους εμπειρία, να καταγράψουν τι πρέπει να κάνει ο αυτόπτης μάρτυρας ενός περιστατικού ενδοσχολικής βίας ή το θύμα κλπ..

Οι απαντήσεις τους καταγράφηκαν και παρουσιάζονται στο ακόλουθο ψηφιακό βιβλίο https://read.bookcreator.com/OjXSj3dghFgzty8Z8u6uxE25J4i2/-8-eDSqASjGO-eQwgT3YjA.

       Ωστόσο, αξίζει να εστιάσουμε στις αναλυτικές απαντήσεις που δίνουν οι ίδιοι οι μαθητές για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο φαινόμενο. Οι συμμετέχοντες θεωρούν πως το πρόβλημα μπορεί να περιοριστεί μέσω της ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησης. Συγκεκριμένα, προτείνουν να γίνονται δράσεις από ειδικούς και εκπαιδευτικούς, ώστε γονείς και μαθητές να ενημερώνονται για τις μορφές, τις συνέπειες και τους τρόπους αντιμετώπισης. Επιπλέον, εστιάζουν στη συνεργασία σχολείου και οικογένειας, ώστε μέσα από τη συνεργασία να αναπτυχθεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης.

    Κάποιοι μαθητές που συμμετείχαν στην έρευνα, τόνισαν την ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ώστε να καταστούν ικανοί να αναγνωρίζουν έγκαιρα ανάλογα περιστατικά και να τα διαχειρίζονται επιτυχώς σε συνεργασία με ψυχολόγους, οι οποίοι θα πρέπει να βρίσκονται στο σχολείο καθημερινά. Οι  μαθητές του Γυμνασίου μας, θετικά επηρεασμένοι από το πρόγραμμα διαμεσολάβησης που πραγματοποιείται φέτος στο 1ο Γυμνάσιο Βέροιας, πρότειναν την ανάληψη πρωτοβουλιών επίλυσης των προβλημάτων από τους μαθητές στο πλαίσιο προγραμμάτων σχολικής διαμεσολάβησης. Τέλος, κάποιοι μαθητές πρότειναν τη θέσπιση  αυστηρών κανόνων για θέματα σχολικού εκφοβισμού.
Καταλήγοντας, το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσα από τη συλλογική προσπάθεια και συνεργασία της οικογένειας, της σχολικής κοινότητας και της πολιτείας.

Ι.Σ. (Μαθήτρια της Β΄ Γυμνασίου)

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης