H ΖΩΝΤΑΝΗ ΚΕΡΚΥΡΑÏΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙÏΑ
Στην εξερεύνηση μας για τους «κρυφούς θησαυρούς» στο νησί μας ανακαλύψαμε την μοναδικότητα του τόπου μας στη ζυθοποιία. Είχαμε την τιμή να ξεναγηθούμε στον χώρο παραγωγής της Corfu Beer, της 7ης μεγαλύτερης παραγωγής μπύρας στην Ελλάδα, μία ελληνική μπύρα, η οποία βρέθηκε ανάμεσα στις τρεις καλύτερες μπίρες του κόσμου, σύμφωνα με την κατάταξη στο μεγαλύτερο διεθνές φεστιβάλ μπίρας του 2013 στη Βρετανία. Ήρθαμε σε επαφή με τον ιδρυτή της εταιρίας Κ. Καλούδη ο οποίος μας μίλησε ανοιχτά για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που διακρίνουν την κερκυραϊκή μπύρα, που όπως λέει, όση και αν παράγει δεν φτάνει για να καλύψει τη ζήτηση.
Η κερκυραϊκή ζυθοποιία ιδρύθηκε το 2006 στην Κέρκυρα. Η ιδέα γεννήθηκε ύστερα από ένα ταξίδι σε χωριά της Γερμανίας, όπου οι μικρές ζυθοποιίες αποτελούν παράδοση. Ο Σπ. Καλούδης, κύριος μέτοχος της Κερκυραϊκής Μικροζυθοποιίας, μαζί με τους Γ. Καλούδη, Κλ. και Β. Μουζακίτη αποφάσισαν να δημιουργήσουν το δικό τους ζυθοποιείο στον Αρίλλα της Κέρκυρας. Η επένδυση έφθασε το ένα εκατ. ευρώ, από τα οποία το 16% (160.000 ευρώ) προήλθε από επιδότηση και τα υπόλοιπα από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό.
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΙΚΗΣ ΜΠΥΡΑΣ ΚΑΙ ΖΥΘΟΠΟΙÏΑΣ
Στόχος της εταιρίας να επενδύσει σε καινοτόμα προϊόντα με σεβασμό στις παραδόσεις και στον πολιτισμό του τόπου. Όραμα της να αριστεύσει στο επιχειρηματικό, πολιτιστικό και κοινωνικό έργο που έχει αναλάβει. Ακολουθώντας πάντα τις αξίες της, όπως ποιότητα, εμπειρία, παράδοση και περηφάνια για τον τόπο της. Αποστολή της να διαμορφώνει τις αξίες της νέας εποχής, ανάπτυξη, πάθος, δημιουργία. Για τον σκοπό αυτό η Κερκυραϊκή Ζυθοποιία έχει επενδύσει στην τεχνολογία και στη γνώση. Κυρίαρχο όπλο είναι η συνεχής εξέλιξη και η μόρφωση αναφέρει ο κ. Καλούδης. Μέσα από βιβλία και επιστημονικά άρθρα βελτιώνεται η παραγωγή και οι άνθρωποι που την απαρτίζουν για τη δημιουργία ενός άρτιου αποτελέσματος. Από όσα ειπώθηκαν, βγάλαμε αβίαστα το συμπέρασμα πως, σε ένα νησί, τόσο πλούσιο σε πολιτισμό και ήθος, κύριος σκοπός ενός επιχειρηματία είναι η ανάδειξη του νησιού.
Σύμφωνα με τον ιδρυτή της Corfu beer, η επιτυχία του ελληνικού προϊόντος κρύβεται στον τουρισμό, που αποτελεί κινητήρια δύναμη για την ελληνική μπίρα. «Οι τουρίστες που έρχονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα είναι 15-16 εκ. εκπαιδευμένοι καταναλωτές και απαιτητικοί. Αναζητούν τοπικά προϊόντα, διαφορετικά από αυτά των πολυεθνικών, φτιαγμένα με μεράκι αντιπροσωπευτικά της χώρα μας. Χρειαζόμαστε ελληνικά προϊόντα με ελληνική ταυτότητα. Οι τουρίστες είναι οι καλύτεροι διαφημιστές μας. Και οι ελληνικές εταιρείες πρέπει να οργανωθούν, να παρουσιάζουν προϊόντα με ταυτότητα ώστε να έχουμε να προσφέρουμε ένα παζλ γεύσεων και να ενισχύσουμε το εμπόριο και την οικονομία».
«Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν κάνουμε επενδύσεις τέτοιου είδους στην Ελλάδα», λέει ο κ. Σπ. Καλούδης. «Ο κόσμος αγκαλιάζει τις μικρές εταιρείες με υψηλής ποιότητας προϊόντα. Αυτό αποδείχθηκε στην περίπτωση της Κερκυραϊκής Μικροζυθοποιίας. Εύχομαι ο κάθε νομός, η κάθε περιοχή να έχει το δικό του ζυθοποιείο και πολλές τοπικές μπίρες. Είναι το πρώτο προϊόν στη χώρα μας με κατανάλωση εκατομμύριων λίτρων.»
ΤΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑÏΚΗΣ ΜΠΥΡΑΣ
Όταν εκείνος κλήθηκε να απαριθμήσει τις διαφορές της κερκυραϊκής μπύρας σε σχέση με άλλες που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, απάντησε τα εξής: «Επιλέξαμε να παράγουμε μπίρα φρέσκια, αφιλτράριστη και απαστερίωτη (real ale), αφού κάτι τέτοιο δεν υπήρχε στην Ελλάδα μέχρι τότε. Επιπλέον αυτού του είδους οι μπίρες κάνουν θραύση στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Γερμανία υπάρχουν 2.000 ζυθοποιίες, 2.500 στην Αγγλία και πάνω από 3.000 στις ΗΠΑ.
«Οι μπίρες «real ale» αποτελούν ουσιαστικά την επιστροφή στην παράδοση», εξηγεί ο Σπ. Καλούδης. «Περιέχουν όλες τις θρεπτικές πρωτεΐνες των δημητριακών και τις ανεκτίμητες πολυφερόλες (απ” αυτές προέρχεται η φυσική θολότητα της φρέσκιας μπίρας). Αυτά τα συστατικά αφαιρούνται στις βιομηχανοποιημένες μπίρες μαζικής κατανάλωσης. Η φρέσκια μπίρα που παράγουμε περιέχει μόνο βύνη από κριθάρι, λυκίσκο, μαγιά και νερό. Επιπλέον, παράγεται με παραδοσιακό τρόπο: ζυμώνεται και ωριμάζει σε ειδικά ψυχόμενα τανκ, η ζύμωση γίνεται στους 15 βαθμούς και η ωρίμανση στον μείον ένα και διαρκεί περίπου 45 ημέρες. Η κερκυραϊκή ζυθοποιία ήταν η πρώτη που μίλησε για red ale και dark ale. Βγήκαμε στην αγορά με pilsner που είναι ζωντανή, ρομαντική όπως και η lager». Επανέλαβε ότι το δυνατό σημείο της εταιρίας είναι ουσιαστικά οι καινοτόμες ιδέες που εφαρμόζει στην ζυθοποιία της. Τόνισε την ανατρεπτικότητά της και τη δημιουργία τοπικού συναισθήματος. Επίσης αναφέρθηκε στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και στην εξασφάλιση θέσεων εργασίας.
Στην συνέχεια περιέγραψε τη διαδικασία μεταφοράς των προϊόντων. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του οι μπύρες διακινούνται με ειδικά ψυγεία που βρίσκονται σε όλα τα φορτηγά της εταιρίας. Με αυτόν τον τρόπο παραμένουν φρέσκιες και δροσερές. «Πάντα παρήγαμε premium προϊόντα ακολουθώντας πιστά τις προσταγές της ιστορίας μας, Κέρκυρα, το νησί των Φαιάκων. Δε θα μπορούσαμε, ισχυρίζεται, να πράξουμε διαφορετικά». Κατέληξε υπογραμμίζοντας, πως οι κερκυραϊκές μπύρες δεν είναι βαλσαμωμένες αλλά ζωντανές. Εκεί διαφέρει ο τόπος αυτός σε σχέση με τους άλλους. Ο παραδοσιακός τρόπος παραγωγής, ωστόσο, επιβαρύνει σημαντικά το κόστος και η φρέσκια μπίρα φτάνει στα ράφια των σουπερμάρκετ σε υψηλή τιμή ανά φιάλη 500 ml.
ΚΕΡΚΥΡΑÏΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΜΠΥΡΑΣ
«Αρχικά δεν πρόκειται για ένα απλό φεστιβάλ μπύρας» παραδέχεται ο ίδιος. Για εκείνον αποτελεί μια μεγάλη συνάντηση μεταξύ ανθρώπων, προϊόντων και πολιτισμών. Είναι ουσιαστικά η ανταπόδοση της αγάπης του κόσμου που στηρίζει την κερκυραϊκή ζυθοποιία, ένα μικρό «ευχαριστώ». Διοργανώνεται στο τέλος της τουριστικής περιόδου, συγκεκριμένα τον Οκτώβρη, και είναι το μεγαλύτερο στο είδος του στην Ελλάδα. Αξίζει να αναφερθεί ότι το τελευταίο αυτό φεστιβάλ δέχθηκε 25.000 επισκέπτες κατά τη διάρκεια του πενταημέρου, καταναλώθηκαν 14.000 λίτρα μπύρας και εργάστηκαν 185 άτομα.
ΠΑΙΠΕΤΗ Ο., ΝΙΚΟΜΑΝΗ Β., ΚΑΒΒΑΔΑ Ε.