ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ:
«ΑΓΓΕΛΟΣ ΓΙΑΛΛΙΝΑΣ»
Της μαθήτριας Ξάνθου Ραφαέλας Ελευθερίας,
Α΄Τάξη 2ου ΓΕΛ Κέρκυρας
Ένα καλοκαιρινό απόγευμα κάνοντας βόλτα στα καντούνια και στα σοκάκια της πόλης της Κέρκυρας, φτάσαμε με την παρέα μου στην πάνω πλατεία. Τότε ένα παιδί από την παρέα που ασχολείται με τα καλλιτεχνικά, [ζωγραφική , γλυπτική] ,μας πρότεινε να πάμε να δούμε το «στοιχειωμένο» αρχοντικό του Κερκυραίου ζωγράφου ΑΓΓΕΛΟΥ ΓΙΑΛΛΙΝΑ.
Το αρχοντικό που κάποτε ήταν γεμάτο ζωντάνια , φως και χρώματα, σήμερα είναι ένα «στοιχειωμένο» κουφάρι από το οποίο βγαίνουν ψίθυροι μιας άλλης εποχής. Μιας εποχής που οι ευγενείς και οι άρχοντες του τόπου ήταν μέλη του Libro d’oro (χρυσού βιβλίου) που υπήρχε σε κάθε νησί των Επτανήσων.
Το οικοδομικό αυτό κομψοτέχνημα, κτίριο απαράμιλλης ομορφιάς, βρίσκεται στο νότιο άκρο της Πάνω πλατείας και δεσπόζει με το γκρίζο, μουντό χρώμα του. Το κτίριο αποτελούνταν από το προστώο στο ισόγειο και πέτρινα τόξα, γλυπτό οικόσημο της οικογένειας των Quartano που υπήρξαν ιδιοκτήτες του κτιρίου στα ενετικά χρόνια. Το οικόσημο αποτελούνταν από θυρεό που είχε ανάγλυφη κεφαλή λιονταριού που βρυχιόνταν, και ήταν δείγμα της ισχύος της οικογένειας. Πάνω στο κεφάλι του λιονταριού υπήρχαν ανάγλυφα που συμβόλιζαν ένα ρόδο, σήμα της άνοιξης, ένα στάχυ σήμα του καλοκαιριού και ένα σταφύλι, σήμα του φθινοπώρου. Στο οικόσημο δεν απεικονιζόταν η τέταρτη εποχή, ο χειμώνας, γιατί συνοδευόταν από δύσκολες καιρικές συνθήκες, φτώχια και εξαθλίωση.
Ένας εξώστης διαμορφωνόταν στον όροφο πάνω από τη στοά. Από εκεί οι άρχοντες της πόλης παρακολουθούσαν τις ημέρες του καρναβαλιού τους αγώνες κονταρομαχίας. Μετά τους Quartano το κτίριο περνάει στην οικογένεια Γιαλλινά η οποία το 1791 γράφτηκε στον κατάλογο των ευγενών του νησιού.
Έτσι, σε αυτό το οίκημα γεννήθηκε και έζησε ο διεθνούς φήμης ζωγράφος Άγγελος Γιαλλινάς (5 Μαρτίου 1857-1939).
Σε αυτό το αρχοντικό, επίσης, διέμεινε τους τελευταίους μήνες της ζωής του ο γνωστός συγγραφέας Κωνσταντίνος Θεοτόκης. Σύμφωνα με την επιγραφή που βρίσκεται εξωτερικά του κτίσματος απεβίωσε την 1η Ιουλίου 1923.
Σήμερα το σπίτι βρίσκεται σε διαδικασία αναπαλαίωσης.
Ο Άγγελος Γιαλλινάς ήταν Επτανήσιος ζωγράφος, ο οποίος έζησε από το 1857 έως το 1939 και έγινε γνωστός κυρίως για τις υδατογραφίες του. Μετά από πολλές αναζητήσεις εκφραστικών τρόπων ήδη από την εποχή των σπουδών του στράφηκε στην υδατογραφία, και εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους Έλληνες υδατογράφους δημιουργώντας σχολή στον τομέα του. Ζωγραφίζοντας κατά κύριο λόγο τοπία (θαλασσογραφίες, μνημεία της αρχαίας Ελλάδας, του Βυζαντίου και της Ανατολής , συνοικίες κ.α.), αλλά και ορισμένα ηθογραφικά θέματα, δημιούργησε εικόνες ποιητικές που απηχούν μια κλασικιστική –ρομαντική αντίληψη και χαρακτηρίζονται από την ισορροπία της σύνθεσης , την ιδιαίτερη επιμέλεια στην απόδοση των λεπτομερειών και την ευαισθησία στην απόδοση των χρωματικών διαβαθμίσεων
Κατά τη διάρκεια περιήγησης μας στο χώρο ο φίλος μας άρχισε να μας μιλάει με ενθουσιασμό για τον Άγγελο Γιαλλινά που είχε ιδιαίτερη αγάπη στην τοπογραφία και εξαιρετική επίδοση στην τεχνική της υδατογραφίας( ακουαρέλα).
Άρχισε τις σπουδές του με τον Χαράλαμπο Παχή στην Κέρκυρα και συνέχισε στη Βενετία, στη Ρώμη και στη Νάπολη και επέστρεψε στην Ελλάδα λαμβάνοντας μέρος στην πρώτη έκθεση που οργανώθηκε από τον Μιχαήλ Μέγα.
Διακρίθηκε στην υδατογραφία καλεσμένος από τον Άγγλο φιλότεχνο και επισκέφτηκε την Ισπανία και αφού περιηγήθηκε τη χώρα , ζωγράφισε πολλά τοπία που προκάλεσαν τον θαυμασμό των Ισπανών κριτικών όταν εξετάστηκαν στην Μαδρίτη. Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε , στην αγαπημένη του ιδιαίτερη πατρίδα την Κέρκυρα , και αφού μελέτησε τον ουρανό και το φως της με όλες του τις μεταβολές , τα απέδωσε ου, αλλά τα θαύμαζαν. Σύμφωνα με την ομόφωνη γνώμη τους , κανείς ούτε Έλληνας ούτε ξένος ζωγράφος κατόρθωσε να αποδώσει τη φύση της Κέρκυρας σε πίνακες όπως ο Άγγελος Γιαλλινάς , που συνδύασε τον πλούτο του πράσινου της Κερκυραϊκής φύσης με τη λεπτότητα της γραμμής. Το όνομά του διαδόθηκε στον καλλιτεχνικό κόσμο και εκτός Ελλάδας επισκέφθηκε πολλές ξένες χώρες όπως Ιταλία , Αυστρία , Τουρκία , Ελβετία , Ισπανία , Αγγλία , Αίγυπτο και πάντα απεικονίζοντας ότι γραφικό έβρισκε αλλά και πάντοτε διατηρώντας στα μάτια του , την ωραία του Κέρκυρα.
Στην αρχή ζωγράφιζε εικόνες πόλεων, επηρεασμένος από τους Ιταλούς Vendutisti. Επέστρεψε στην Κέρκυρα το 1878 για να ασχοληθεί αποκλειστικά με την υδατογραφία τοπίων και να κερδίσει διεθνή αναγνώριση για το ταλέντο του σ’ αυτό το είδος της ζωγραφικής.
Συμμετείχε σε πανελλήνιες εκθέσεις στην Αθήνα και την διετία 1891/1892 έργα του παρουσιάστηκαν σε έκθεση στο Λονδίνο. Όταν ήταν γνωστός και αναγνωρισμένος πραγματοποίησε προσωπική έκθεση στην αίθουσα CΕΟ της Αθήνας το 1918. Το 1974 η Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας τον τίμησε διοργανώνοντας και παρουσιάζοντας στο κοινό μεγάλη αναδρομική έκθεση υδατογραφιών του.
Από τον Άγγελο Γιαλλινά παρήγγειλαν έργα ο Όθωνας, η Σίσσυ η οποία του είχε προσφέρει και ένα χρυσό σερβίτσιο, ένας Ισπανός βασιλιάς ο οποίος του είχε ζητήσει να ζωγραφίσει ένα έργο από τον τόπο του.
Ο Γιαλλινάς με τα έργα του δημιούργησε μια μοναδική στο είδος σχολή που ξεφεύγει από την Επτανησιακή Σχολή και προσεγγίζει περισσότερο τον ακαδημαϊσμό της Σχολής του Μονάχου. Επειδή ο γιος του Άγγελου , ο Στάμος Γιαλλινάς Χαλικιόπουλος Αγοραστός [1905 με 1990], δεν είχε παιδιά πριν πεθάνει ίδρυσε ίδρυμα πολιτισμού που θα στεγαστούν οι πίνακες του σπουδαίου πατέρα του μετά το θάνατο της συζύγου του Λιζέτας Αλαμάνου.
Κάποια από τα έργα του είναι «Σπίτια στην Κέρκυρα» , «Μωβ λουλούδια», «Βοσκοπούλα», «Αγγελόκαστρο Κέρκυρας», «Μπενίτσες», «Άποψη της Ρώμης» , «Πλατεία SanMarco Βενετία» , «Γαρίτσα» , «Αχίλλειον».