Χοροί και Τραγούδια της Σμύρνης

DA39C6D0-7065-43D3-9215-96F4CAE84BE4E4753052-356F-4481-B154-14FDD9837118Οι Έλληνες της Σμύρνης είχαν αναπτύξει μεγάλο λαογραφικό πλούτο με ήθη, έθιμα αλλά και τραγούδια. Η μουσική και τα τραγούδια ήταν συνυφασμένα με τη ζωή τους και αποτύπωναν τις χαρές, τις λύπες, τις προσδοκίες τους, την αγάπη, τον έρωτα. Τα όργανα που συνόδευαν τα σμυρναίικα λαϊκά τραγούδια ήταν κυρίως το βιολί, το ούτι και το σαντούρι ή το κανονάκι. επίσης χρησιμοποιούσαν κιθάρα, μαντολίνο, κλαρίνο, τουμπερλέκι, ταμπουρά και ντέφι.

Ένας από τους πολλούς χορούς της Σμύρνης ονομάζεται Ζεϊμπέκικο και έχει αρχαίες που χρονολογούνται από τις τούρκικες φυλές της Κεντρικής Ασίας. Χαρακτηρίζεται από τις ενεργητικές και ρυθμικές κινήσεις του, που συνήθως γίνονται από άντρες που φοράνε πουκάμισα και φαρδιά παντελόνια. Αυτός ο χορός συνήθως γίνεται σε γάμους, φεστιβάλ και πολιτιστικές εκδηλώσεις στο Αιγαίο Πέλαγος. Επιπλέον υπάρχει το Χασάπικο ή αλλιώς ο χορός του χασάπη ο οποίος είναι ένας χορός που προήλθε από την Σμύρνη τα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ου. Αυτός ο χορός παίρνει θέση συνήθως σε Ελληνικές γιορτές, ταβέρνες, και φεστιβάλ.

Ένας ακόμα χορός είναι το Τσιφτετέλι το οποίο έχει τις ρίζες του σε διάφορες παραδόσεις χορών από την Μέση Ανατολή και την Μεσόγειο αλλά μεγάλωσε σε φήμη στην Σμύρνη κατά τις αρχές του
20ου αιώνα. Αυτός ο χορός συχνά εκτελείται σε γάμους, πάρτι, νυχτερινά κέντρα και πολιτιστικές εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα και τις ελληνικές κοινότητες στο εξωτερικό.

Αλλά κανένας χορός δεν είναι ολοκληρωμένος χωρίς μουσική και έτσι πάμε στο Σμυρναίικο Μινόρε το οποίο προήλθε από την Σμύρνη τα τέλη του 20ου αιώνα, συνδυάζοντας στοιχεία της ελληνικής, τουρκικής και εβραϊκής μουσικής παράδοσης. Αυτό το τραγούδι παίζεται με όργανα όπως το μπουζούκι, βιολί, και κλαρινέτα σε παραδοσιακές ελληνικές ταβέρνες, συναυλίες και πολιτιστικές εκδηλώσεις.                                                                                                                              Τελευταίο είναι το Ρεμπέτικο το οποίο εμφανίστηκε στα αστικά κέντρα της Σμύρνης του Πειραιά και της Αθήνας κατά τις αρχές του 20ου αιώνα και είχε σκοπό να δείξει τις εμπειρίες των αστικών κοινοτήτων. Το συγκεκριμένο τραγούδι εκτελείται σε ταβέρνες καφενεία, και φεστιβάλ.

Μάριος Μπολάνος και  Βασίλης Μουστής, Β2