
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποσπάσει προσωπικά δεδομένα με πολλούς τρόπους. Μπορεί να εκμεταλλεύεται την έλλειψη γνώσεων, την έλλειψη προσοχής των ανθρώπων και την οπτική εξαπάτηση. Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να πάρουμε μέτρα προστασίας και να καταλαβαίνουμε ποια προγράμματα είναι ασφαλή για την ιδιωτικότητά μας και ποια όχι.Εξαπάτηση και Φοβιστικά σενάρια.
Η εξαπάτηση αναφέρεται σε πρακτικές όπου κάποιος προσπαθεί να παραπλανήσει ή να κοροϊδέψει άλλους, συνήθως για να αποκομίσει κάποιο όφελος. Αυτό μπορεί να συμβαίνει σε προσωπικό επίπεδο, όπως σε σχέσεις ή οικονομικές συναλλαγές, ή σε ευρύτερο επίπεδο, όπως σε πολιτικές εκστρατείες ή διαφημίσεις. Οι μορφές εξαπάτησης περιλαμβάνουν:
Απάτη. Οικονομικές ή νομικές απάτες που στοχεύουν στην εκμετάλλευση άλλων.
Φοβιστικά Σενάρια
Τα φοβιστικά σενάρια είναι αφηγηματικές ή οπτικές αναπαραστάσεις που σχεδιάζονται για να προκαλέσουν φόβο ή ανησυχία στο κοινό. Χρησιμοποιούνται συχνά για να κινητοποιήσουν δράσεις ή να προωθήσουν συγκεκριμένες θέσεις. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτά τα σενάρια μπορεί να είναι υπερβολικά ή παραπλανητικά, και περιλαμβάνουν:
Αποκαλυπτικά σενάρια: Προβλέψεις για καταστροφές ή κρίσεις που μπορεί να συμβούν στο μέλλον.
Επιθέσεις σε ανθρώπινες αξίες: Χρήση φοβιστικών εικόνων ή αφηγήσεων που αμφισβητούν την ασφάλεια, την υγεία ή την ευημερία των ανθρώπων.
Στρατηγικές πωλήσεων: Διαφημίσεις που χρησιμοποιούν τον φόβο για να προωθήσουν προϊόντα ή υπηρεσίες.
Επιθέσεις Phising
Η phishing είναι μια μορφή διαδικτυακής απάτης που στοχεύει να αποκτήσει ευαίσθητες πληροφορίες, όπως κωδικούς πρόσβασης, αριθμούς πιστωτικών καρτών ή προσωπικά δεδομένα, προσποιούμενη ότι είναι αξιόπιστη πηγή. Συνήθως, οι απατεώνες στέλνουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματα μέσω κοινωνικών δικτύων που φαίνονται να προέρχονται από γνωστές εταιρείες ή υπηρεσίες. Τα μηνύματα αυτά συχνά περιέχουν συνδέσμους προς ψεύτικες ιστοσελίδες που μοιάζουν με τις επίσημες, όπου οι χρήστες καλούνται να εισάγουν τα προσωπικά τους στοιχεία.
Διαδικασία προστασίας:
Ελέγξτε τη διεύθυνση email: Δείτε προσεκτικά τη διεύθυνση του αποστολέα για πιθανές διαφοροποιήσεις.
Μην κάνετε κλικ σε συνδέσμους, ειδικά εάν λάβετε ύποπτα μηνύματα. Πηγαίνετε απευθείας στην ιστοσελίδα της εταιρείας πληκτρολογώντας τη διεύθυνση τους.
Ενεργοποιήστε τον έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων. Αυτή η επιπλέον ασφάλεια μπορεί να σας προστατεύσει ακόμη και αν κάποιος αποκτήσει τον κωδικό πρόσβασής σας.
Ενημερώστε το λογισμικό σας, διατηρώντας το λογισμικό ασφάλειας και το λειτουργικό σας σύστημα ενημερωμένα.
Η εκπαίδευση είναι επίσης σημαντικές για την πρόληψη τέτοιων επιθέσεων.
Οι επιθέσεις phishing είναι μια μορφή διαδικτυακής απάτης όπου οι attackers προσπαθούν να αποκτήσουν πληροφορίες και δεδομενα όπως κωδικούς πιστωτικών καρτών αδειάζοντας το περιεχόμενό τους με τη χρήση παραπλανητικών μηνυμάτων ή ιστοσελίδων. Συνήθως, οι επιθέσεις αυτές γίνονται μέσω email, αλλά μπορούν επίσης να συμβούν μέσω SMS ή μέσω κοινωνικών δικτύων.
Χαρακτηριστικά των επιθέσεων phishing
Πλαστά μηνύματα: Τα emails ή τα μηνύματα που αποστέλλονται φαίνονται συχνά να προέρχονται από αξιόπιστους οργανισμούς, όπως τράπεζες ή γνωστές εταιρείες.
Επείγουσα προτροπή: Συχνά περιέχουν επείγουσες προειδοποιήσεις που προσπαθούν να προκαλέσουν άμεση αντίδραση από τον χρήστη, π.χ. «Ο λογαριασμός σας θα κλείσει αν δεν επιβεβαιώσετε τα στοιχεία σας».
Πλαστές ιστοσελίδες: Οι attackers μπορεί να δημιουργήσουν ιστοσελίδες που να μοιάζουν ακριβώς με τις επίσημες ιστοσελίδες γνωστών εταιρειών, προκειμένου οι θύματα να εισάγουν τα προσωπικά τους στοιχεία.
Η πολιτική απορρήτου(CDPR) είναι ένα κρίσιμο έγγραφο που καθορίζει πώς μια επιχείρηση ή οργάνωση συλλέγει, χρησιμοποιεί, αποθηκεύει και προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών ή πελατών της.
Οι όροι και οι προϋποθέσεις που συνδέονται με την πολιτική απορρήτου μπορεί να περιλαμβάνουν τα εξής:
- Συλλογή Δεδομένων: Πληροφορίες σχετικά με ποια δεδομένα συλλέγονται (π.χ. ονόματα, διευθύνσεις, email, δεδομένα τοποθεσίας).
- Χρήση Δεδομένων: Πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα (π.χ. για την παροχή υπηρεσιών, την επικοινωνία με τους χρήστες ή για σκοπούς μάρκετινγκ).
- Κοινοποίηση Δεδομένων: Ποιες τρίτες πλευρές έχουν πρόσβαση στα δεδομένα και υπό ποιες συνθήκες (π.χ. συνεργάτες, προμηθευτές).
Ασφάλεια Δεδομένων: Τα μέτρα ασφαλείας που έχουν ληφθεί για την προστασία των δεδομένων από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση ή παραβίαση.
- Δικαιώματα Χρηστών: Πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα των χρηστών, όπως το δικαίωμα πρόσβασης, διόρθωσης ή διαγραφής των δεδομένων τους.
- Διάρκεια Διατήρησης Δεδομένων: Πόσο διάστημα θα διατηρούνται τα δεδομένα και οι λόγοι για τη διατήρησή τους.
- Αλλαγές στην Πολιτική: Πώς θα ενημερώνονται οι χρήστες για τυχόν αλλαγές στην πολιτική απορρήτου.
Cookies
Τα cookies στο διαδίκτυο είναι μικρά αρχεία κειμένου που αποθηκεύονται στον υπολογιστή ή τη συσκευή σας από τον ιστότοπο που επισκέπτεστε. Χρησιμοποιούνται για διάφορους λόγους, όπως:
Αναγνώριση Χρήστη: Τα cookies επιτρέπουν στους ιστότοπους να θυμούνται τις ρυθμίσεις και τις προτιμήσεις σας, όπως τη γλώσσα ή τα προϊόντα που έχετε προσθέσει στο καλάθι αγορών.
Παρακολούθηση Συμπεριφοράς: Χρησιμοποιούνται για να συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με την περιήγηση των χρηστών, ώστε οι ιστότοποι να μπορούν να προσαρμόσουν την εμπειρία σας και να σας προσφέρουν στοχευμένες διαφημίσεις.
Ασφάλεια: Ορισμένα cookies βοηθούν στην προστασία των ιστότοπων και στην αποτροπή απάτης.
Αναλύσεις: Τα cookies βοηθούν τους διαχειριστές ιστότοπων να κατανοήσουν πώς οι επισκέπτες αλληλεπιδρούν με τον ιστότοπό τους, ώστε να μπορούν να βελτιώσουν την εμπειρία χρήστη. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να διαχειρίζονται τα cookies μέσω των ρυθμίσεων του προγράμματος περιήγησής τους, όπως να τα απενεργοποιούν ή να διαγράφουν υπάρχοντα cookies. Επίσης, πολλοί ιστότοποι ενημερώνουν τους χρήστες σχετικά με τη χρήση cookies και ζητούν τη συγκατάθεσή τους, σύμφωνα με τους κανονισμούς περί προστασίας δεδομένων, όπως ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) στην Ευρώπη.
Τα cookies με κάποιο τρόπο εισβάλουν στις συσκευές μα απλώς δεν το εκμεταλεύονται για κακό σκοπό.
Διαδικτυακή Προπαγάνδα
Η διαδικτυακή προπαγάνδα αναφέρεται στη χρήση του διαδικτύου και των ψηφιακών μέσων για την προώθηση συγκεκριμένων ιδεών, πεποιθήσεων οι οποίες συνήθως δεν βασίζονται στην πραγματικότητα. Με την βοήθεια της προπαγάνδας μπορεί να καταφέρουν να μας παραπλανήσουν. Για παράδειγμα
Στοχοποίηση κοινού: Χρησιμοποιούνται δεδομένα και αλγόριθμοι για να στοχεύουν συγκεκριμένες ομάδες, με σκοπό την αύξηση της αποτελεσματικότητας του μηνύματος.
Δημιουργία περιεχομένου: Το περιεχόμενο μπορεί να παρουσιαστεί με τρόπο που να προκαλεί συναισθηματική αντίδραση ή να ενισχύει ήδη θεμελιωμένες πεποιθήσεις.
Fake News και παραπληροφόρηση: Πληροφορίες που δεν είναι ακριβείς ή είναι παραπλανητικές μπορούν να διαδοθούν γρήγορα μέσω κοινωνικών δικτύων.
Ανάλυση δεδομένων: Οι προπαγανδιστές χρησιμοποιούν ανάλυση δεδομένων για να κατανοήσουν τη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις των χρηστών, επιτρέποντας την προσαρμογή των μηνυμάτων.
Δημιουργία κοινοτήτων: Η προπαγάνδα μπορεί να ενισχυθεί μέσω της δημιουργίας ή της υποστήριξης διαδικτυακών κοινοτήτων που μοιράζονται παρόμοιες απόψεις.
Βιβλιογραφία
https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en&co=GENIE.Platform%3DAndroid
https://el.wikipedia.org/wiki/Phishing
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%AC%CE%BD%CE%B4%CE%B1
https://policies.google.com/privacy?hl=el
https://www.edee.gr/politiki-aporritou/