* Αντί προλόγου…

ΑΠΟ: ΚΟΣΜΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ - Μαρ• 25•14

Ένα από τα καταλληλότερα μέσα για την προσέγγισή μας με το αντικείμενο της Ιστορίας είναι το τοπικό περιβάλλον, καθώς τα υλικά κατάλοιπα της ανθρώπινης παρουσίας μέσα στους αιώνες είναι εμφανή.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα πορίσματα της Νέας Ιστορίας, η τοπική ιστορία ενδείκνυται για την προώθηση του ενδιαφέροντος των νεότερων για την επιστήμη.  Αποφασίσαμε, λοιπόν, να εγκαινιάσουμε αυτό το περιοδικό, κάνοντας … μια βουτιά στο συναρπαστικό βυθό της Τοπικής Ιστορίας.

Με αφορμή την ύπαρξη ενός μεσαιωνικού μνημείου στην περιοχή της Γλαύκης, ακολουθήσαμε με τους μαθητές της Β΄ Γυμνασίου ένα μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό (πολύμηνο σχέδιο εργασίας) στα πλαίσια της διδασκαλίας της Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας. Σκοπός μας ήταν να ερμηνεύσουμε την παρουσία του συγκεκριμένου μνημείου στην περιοχή, να προβληματιστούμε για τη σημασία του, ακολουθώντας τα μεθοδολογικά βήματα ενός ιστορικού.

Το project περιλάμβανε τρία στάδια κατά σειρά: α) την επίσκεψη στο χώρο, όπου οι μαθητές περιηγήθηκαν και, με τη βοήθεια του διδάσκοντα, έθεσαν ερωτήματα προς διερεύνηση με κίνητρο την περιέργειά τους, προσπαθώντας παράλληλα να τα απαντήσουν με ένα πρωτόλειο τρόπο, βασιζόμενοι σε προϋπάρχουσες γνώσεις ή στη λογική τους, β) τη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας (δευτερογενών πηγών τοπικού ιστορικού-ιστοριοδιφικού ενδιαφέροντος), με σκοπό να βρουν απαντήσεις στα ερωτήματα που έθεσαν, να εμπλουτίσουν τις ήδη υπάρχουσες, να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν τις υποθέσεις εργασίας τους, γ) τη συγγραφή μικρών άρθρων με σκοπό την ανάρτησή τους στο παρόν διαδικτυακό ιστορικό περιοδικό.

Επίσκεψη στο χώρο του κάστρου της Γλαύκης

Επίσκεψη στο χώρο του κάστρου της Γλαύκης

Ενδεικτική βιβλιογραφία

  1. Αντωνιάδη Λ., «Μελέτες-έρευνες μαθητών (projects) στο μάθημα της Ιστορίας», Νέα Παιδεία 21 (1982), σσ.175-181
  2. Βλάχου Μ., «Η αξιοποίηση του τοπικού περιβάλλοντος και η οργανική ένταξη στο μάθημα της Ιστορίας», στο  Κόκκινος Γ. & Νάκου Ε.  (επιμ.). Προσεγγίζοντας την ιστορική εκπαίδευση στις αρχές του 21ου αιώνα, εκδ.Μεταίχμιο, Αθήνα 2006, σσ. 395-447
  3. Βώρου Φ.Κ., «Τοπική Ιστορία», Τα Εκπαιδευτικά 18-19 (1990), σσ.33-41
  4. Βώρου Φ.Κ., «Τοπική Ιστορία. Προσπάθεια επισήμανσης των διαστάσεων του ζητήματος από παιδαγωγική σκοπιά», Θαλλώ 9 (1997), σσ.165-179
  5. Ηλιάδου-Τάχου Σ., «Από το εργαστήριο τοπικής ιστορίας στη διδακτική της τοπικής ιστορίας: θεωρητική σπουδή για ζητήματα που αφορούν στο επίπεδο του περιεχομένου, των διδακτικών στόχων και της μεθοδολογίας του μαθήματος της τοπικής ιστορίας και ειδικότερα της ιστορίας της περιοχής Φλώρινας», Τα Εκπαιδευτικά 61-62 (2001), σσ.120-133
  6. Ηλιάδου – Τάχου Σ., «Το σύνδρομο του Κρόνου στη θεώρηση Γενικής και Τοπικής Ιστορίας (θεωρητικά ζητήματα και μελέτη περίπτωσης)», Σύγχρονη Εκπαίδευση 146 (2006), σσ.91-102
  7. Λεοντσίνη Γ.Ν., Διδακτική της Ιστορίας, γενική-τοπική ιστορία και περιβαλλοντική εκπαίδευση, Αθήνα 1996
  8. Μήγγου Δ.Π., «Διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας με τη μέθοδο Project», Το Σχολείο και το Σπίτι 446 (2002), σσ.463-466
  9. Ρεπούση Μ. , «Πηγές του τοπίου. Μνημεία και μνημειακοί τόποι»,  στο Κ. Αγγελάκου & Κόκκινου Γ. (επιμ.), Η διαθεματικότητα στο σύγχρονο σχολείο. Η διδασκαλία της ιστορίας με τη χρήση των πηγών, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2004, σσ. 81-99
  10. Ρεπούση Μ., «Τοπικές ιστορίες στο σχολείο. Από το γενικό παρελθόν στο παρελθόν του τόπου», Σύγχρονη Εκπαίδευση 112 (2000), σσ.97-108

Σχολιάστε

Όροι Χρήσης schoolpress.sch.gr | Δήλωση προσβασιμότητας
Top