Η ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε) γεννήθηκε μετά τον ιδιαίτερα καταστροφικό για την Ευρώπη και γενικότερα για την υφήλιο Β” Παγκόσμιο Πόλεμο, με στόχο τη συνεργασία των ευρωπαϊκών λαών για την ειρήνη, την ασφάλεια, την οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική ευημερία και την προώθηση της δημοκρατίας. Στις 25 Μαρτίου του 1957 ιδρύθηκε η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ) ενώνοντας για πρώτη φορά οικονομικά 6 ευρωπαϊκά κράτη. Σταδιακά η κοινότητα διευρύνθηκε και το 1992 απέκτησε τη μορφή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) με δύο νέους σημαντικούς τομείς κοινής δράσης: την Πολιτική Ένωση και την Οικονομική-Νομισματική Ένωση (Ο.Ν.Ε.). Σήμερα περιλαμβάνει 27 κράτη-μέλη οι πολίτες των οποίων κάθε 5 χρόνια συμμετέχουν στις ευρωεκλογές για την ανάδειξη νέου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Οι ευρωβουλευτές μαζί με εκπροσώπους των κυβερνήσεων των χωρών της ΕΕ διαμορφώνουν και ψηφίζουν νέους νόμους που αφορούν ποικίλους τομείς, από τη στήριξη της οικονομίας και την καταπολέμηση της φτώχειας έως την κλιματική αλλαγή και την ασφάλεια. Ασχολούνται με πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά θέματα και υποστηρίζουν τις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ελευθερία, δημοκρατία, ισότητα και κράτος δικαίου), ενώ εγκρίνουν τον προϋπολογισμό της ΕΕ και ελέγχουν τον τρόπο με τον οποίο δαπανώνται τα χρήματα. Επιπλέον, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκλέγει τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διορίζει τους Επιτρόπους της και τους κρατά υπόλογους.
Με αφορμή τις ευρωεκλογές που θα πραγματοποιηθούν στις 6-9 Ιουνίου 2024 σ” ολόκληρη την ΕΕ (στην Ελλάδα στις 9 Ιουνίου) πραγματοποιήσαμε μια έρευνα, ως μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου Μυτιλήνης με Λυκειακές Τάξεις και συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «Σχολεία- Πρέσβεις της ΕΕ», με σκοπό τη σφυγμομέτρηση των γνώσεων των πολιτών, αλλά και της συμμετοχής τους στις εν λόγω εκλογές. Πήραμε μικρόφωνο και κάμερα και ξεχυθήκαμε στην Ερμού (την κεντρική αγορά της Μυτιλήνης), προσπαθώντας να πάρουμε συνέντευξη από περαστικούς και επαγγελματίες.
Τα βασικά ερωτήματα αφορούσαν τον χρόνο διεξαγωγής των ευρωπαϊκών εκλογών, τη συμμετοχή των συνεντευξιαζόμενων σ” αυτές και τη σημασία της ψήφου για την αλλαγή της οικονομικής, κοινωνικής και ευρύτερης κατάστασης της ΕΕ. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων δέχτηκε να μας μιλήσει και ελάχιστοι αρνήθηκαν. Υπήρξε μια διστακτικότητα η οποία όμως αφορούσε τη βιντεοσκόπηση της συνέντευξης, καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι εξοικειωμένοι με τις κάμερες. Ως επί το πλείστον όσοι ρωτήθηκαν ήταν ενήμεροι για την ημερομηνία των ευρωεκλογών. Υπήρξε μια διάσταση απόψεων σχετικά με τα οφέλη που αποκομίζει ένα κράτος όταν βρίσκεται μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα νεαρά άτομα, αν και δεν ήταν τόσο καλά ενημερωμένα, ήταν αισιόδοξα ως προς την πορεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα επιτεύγματά της. Τα άτομα μέσης ηλικίας ήταν πιο επιφυλακτικά, αλλά ευελπιστούσαν στο μέλλον να γίνουν καλύτερα τα πράγματα. Οι απαντήσεις των περισσότερων στην ερώτηση αν θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών ήταν θετικές. Εντυπωσιαστήκαμε, καθώς όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι θα συμμετάσχουν στις ευρωπαϊκές εκλογές. Το συμπέρασμα της έρευνας μας αυτής είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι εμπιστεύονται την Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιμετωπίζουν θετικά τις ενέργειές της και θέλουν να στηρίξουν τις δράσεις της.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ασχολείται με προβλήματα κοινά, όπως είναι η ρύπανση του περιβάλλοντος, η κλιματική αλλαγή, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η μετανάστευση και, γενικότερα, ζητήματα που αφορούν ποικίλες πτυχές της ζωής μας. Ο ρόλος της πλέον είναι καθοριστικός για την προστασία του ευρωπαίου πολίτη. Γι” αυτό θα πρέπει να τη στηρίξουμε μέσα από την συμμετοχή και την ψήφο μας.
https://drive.google.com/file/d/19-XltUtoYWFAyeXORHyFAGzwgVv2O21H/view?usp=sharing
Βιβλιογραφία
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2294/Geografia_B-Gymnasiou_html-empl/mat3_26.html
https://elections.europa.eu/el/how-elections-work?&at_campaign=202402-Elections&at_medium=Google_Ads&at_platform=Search&at_creation=RSA&at_goal=TR_G&AT_ADVERTISER=WEBCOMM&at_audience=%CF%84%CE%B9%20%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9%20%CF%84%CE%BF%20%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%89%CF%80%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CF%8C%20%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CE%B2%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%B9%CE%BF&at_topic=Navigational&at_location=GR&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_LOwBhBFEiwAmSEQAeo6XVxnWs_9-hE7z-rRGYKk-UsxXkt_ztGSRW7vVbyn3C_k4_Au0BoCQrcQAvD_BwE
Λίτσα Γιαννάκη (μαθήτρια της Γ” Λυκείου)